Korona-aika koetellut ihmisten jaksamista: "Takana on kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä halutaan puhua avoimesti mielen hyvinvoinnista."

Mielenterveyden oireet ovat tunnistettu haaste suomalaiselle työelämälle. S-ryhmässä on edistetty mielen hyvinvointia pitkäjänteisesti, ja mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat sairauspoissaolot saatiin kääntymään laskuun vuonna 2019. Korona-aikana ahdistuneisuus ja työuupumus on lisääntynyt Suomessa, ja mielenterveyden haasteista johtuvat poissaolot kasvoivat vuonna 2021 myös S-ryhmässä. Osuuskauppa HOK-Elannolla on päätetty tarttua erityisesti luottamuksen kulttuurin vahvistamiseen ja nuorten mielen hyvinvointiin: ”Kampanjasta tai yhden vuoden kehitysalueesta ei ole kyse. Mielenterveydestä on tullut koko Suomen yhteinen asia ja pysyvä painopiste.”
MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti. "Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", sanovat Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta.

S-ryhmässä on satsattu systemaattisesti henkilöstön mielen hyvinvointiin, kaupparyhmässä kehitetyllä Mielen tuki -mallilla. Sen keskiössä ovat työkyvyn johtaminen, tehokkaat tukipalvelut, nopea hoitoon pääsy ja työn muokkaus. Esihenkilöiden ymmärrystä ja osaamista on niin ikään lisätty. Erityisesti on tartuttu pitkien sairauspoissaolojen katkaisuun, mikä vähentää huomattavasti työkyvyttömyyseläkeriskiä.

– Mielenterveyssyistä johtuvien pitkien poissaolojen kehitys on saatu S-ryhmässä suotuisalle uralle. Erilaiset toimintatavat ja työkalut, kuten lyhytpsykoterapian hyödynnys ja sähköiset tukipalvelut, joita otimme muutama vuosi sitten käyttöön, kannattivat. Investoinnit olivat hyödyllisiä työnantajayrityksillemme, vaikka toki tärkeämpää on ollut inhimillinen hyöty niille henkilöille, jotka ovat saaneet tukea ja apua ajoissa, summaa HR-asiantuntija Matti Räsänen SOK:lta.

Korona pisti pelin uusiksi

Pitkään kestänyt korona-aika on ollut haastavaa, ja Työterveyslaitoksen tuore ”Miten Suomi voi” -tutkimus kertoo työuupumisen lisääntyneen ja arvioiden omasta työkyvystä heikentyneen.

– Palvelualoilla on takana kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä otimme takapakkia varsinkin viime syksynä. Kokonaisuutena mielenterveyssyistä johtuvien sairaspoissaolojen määrä nousi 30 % vuonna 2021 vuoteen 2020 verraten. Koronaan liittynyt aaltoliike ja epävarmuus, sosiaalisten kohtaamisten väheneminen, terveysturvallisuuden tunteen järkkyminen ja jatkuva muutos on kuormittanut henkilöstöämme siinä missä muitakin suomalaisia. Lisäksi esihenkilöitä ovat painaneet monet poikkeusaikaan liittyneet arjen järjestämisen haasteet, Matti Räsänen kuvailee.

– On tärkeää, että yrityksen käytännöt tukevat työhyvinvointia. S-ryhmän toimintamallit ovat kunnossa, pohjatyö tehty huolella, ja meillä on kaikki edellytykset jatkaa menestyksekästä mielenterveystyötä. Jatkossa haluamme satsata esimerkiksi aktiiviseen viestintään henkilöstöllemme siitä, miten jokainen voi vaikuttaa omaan mielen hyvinvointiin, muun muassa työterveyskumppaniemme ja Mieli ry:n osaamista hyödyntäen.

HOK-Elannon organisaatiopsykologi rakentamassa luottamuksen kulttuuria

Samalla kun korona-aika on lisännyt henkistä kuormitusta, moni kokee, että työelämän tahti on kiihtynyt. HOK-Elanto on ensimmäisiä kaupan alan yrityksiä, joka on tarttunut työelämän kasvaviin haasteisiin palkkaamalla oman ”in-house” organisaatiopsykologin tukemaan henkilöstönsä hyvinvoinnin kehittämistä.

– Työn hallinnan opettelu, tunnetaidot ja esimerkiksi palautumisesta huolehtiminen ovat jo lähes kansalaistaitoja. Työntekijöiden fyysisestä hyvinvoinnista on totuttu puhumaan yrityksissä, ja nyt meidän tulee keskittyä sellaisen luottamuksen ilmapiirin rakentamiseen, jossa myös mielen hyvinvoinnista voidaan puhua avoimesti. Työpaikoilla avainasioita ovat muiden huomioiminen, puheeksi ottaminen ja varhainen välittäminen. Tavoitteemme on lisätä esihenkilöiden voimavaroja ja osaamista, miten päivittäisellä johtamistyöllä voi edistää mielen hyvinvointia työyhteisöjen arjessa, organisaatiopsykologi Maija Suokas HOK-Elannolta toteaa.

Mieli ry myönsi keväällä 2022 HOK-Elannolle Hyvän mielen työpaikka® -tunnustuksen osoituksena sitoutumisesta henkilöstön mielenterveyden edistämiseen. Työtä tehdään kaikissa henkilöstöryhmissä. Esihenkilöt ovat toivoneet erityisesti nuorten mielen hyvinvoinnin tukemista – nuoret tarvitsevat positiivisia signaaleja.

– Nuorten ensimmäiset kokemukset työelämästä ovat hyvin merkityksellisiä ja voivat parhaimmillaan auttaa vahvistamaan mielentaitoja, kuten itsetuntemusta ja selviytymisuskoa. Tulemmekin viestimään tänä vuonna henkilöstöllemme, mukaan lukien kesätyöntekijöillemme, mielen hyvinvoinnista useista näkökulmista. Pitkällä tähtäimellä tavoitteenamme on luoda työkulttuuria, jossa mielen hyvinvointia tukeva tekeminen on luonteva osa jokaista työpäivää.

LISÄTIEDOT

S-RYHMÄ: Matti Räsänen, HR-asiantuntija (SOK); matti.rasanen@sok.fi; 050 405 3150

HOK-Elanto: Maija Suokas, organisaatiopsykologi; maija.suokas@sok.fi; puh. 0400 239 983

KUVA

KUVAAJA Anssi Vuohelainen

MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti"Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta summaavat.

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.