SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Korona-aika koetellut ihmisten jaksamista: "Takana on kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä halutaan puhua avoimesti mielen hyvinvoinnista."

Jaa
Mielenterveyden oireet ovat tunnistettu haaste suomalaiselle työelämälle. S-ryhmässä on edistetty mielen hyvinvointia pitkäjänteisesti, ja mielialahäiriöistä ja masennuksesta johtuvat sairauspoissaolot saatiin kääntymään laskuun vuonna 2019. Korona-aikana ahdistuneisuus ja työuupumus on lisääntynyt Suomessa, ja mielenterveyden haasteista johtuvat poissaolot kasvoivat vuonna 2021 myös S-ryhmässä. Osuuskauppa HOK-Elannolla on päätetty tarttua erityisesti luottamuksen kulttuurin vahvistamiseen ja nuorten mielen hyvinvointiin: ”Kampanjasta tai yhden vuoden kehitysalueesta ei ole kyse. Mielenterveydestä on tullut koko Suomen yhteinen asia ja pysyvä painopiste.”
MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti. "Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", sanovat Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta.
MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti. "Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", sanovat Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta.

S-ryhmässä on satsattu systemaattisesti henkilöstön mielen hyvinvointiin, kaupparyhmässä kehitetyllä Mielen tuki -mallilla. Sen keskiössä ovat työkyvyn johtaminen, tehokkaat tukipalvelut, nopea hoitoon pääsy ja työn muokkaus. Esihenkilöiden ymmärrystä ja osaamista on niin ikään lisätty. Erityisesti on tartuttu pitkien sairauspoissaolojen katkaisuun, mikä vähentää huomattavasti työkyvyttömyyseläkeriskiä.

– Mielenterveyssyistä johtuvien pitkien poissaolojen kehitys on saatu S-ryhmässä suotuisalle uralle. Erilaiset toimintatavat ja työkalut, kuten lyhytpsykoterapian hyödynnys ja sähköiset tukipalvelut, joita otimme muutama vuosi sitten käyttöön, kannattivat. Investoinnit olivat hyödyllisiä työnantajayrityksillemme, vaikka toki tärkeämpää on ollut inhimillinen hyöty niille henkilöille, jotka ovat saaneet tukea ja apua ajoissa, summaa HR-asiantuntija Matti Räsänen SOK:lta.

Korona pisti pelin uusiksi

Pitkään kestänyt korona-aika on ollut haastavaa, ja Työterveyslaitoksen tuore ”Miten Suomi voi” -tutkimus kertoo työuupumisen lisääntyneen ja arvioiden omasta työkyvystä heikentyneen.

– Palvelualoilla on takana kaksi kuormittavaa vuotta. S-ryhmässä otimme takapakkia varsinkin viime syksynä. Kokonaisuutena mielenterveyssyistä johtuvien sairaspoissaolojen määrä nousi 30 % vuonna 2021 vuoteen 2020 verraten. Koronaan liittynyt aaltoliike ja epävarmuus, sosiaalisten kohtaamisten väheneminen, terveysturvallisuuden tunteen järkkyminen ja jatkuva muutos on kuormittanut henkilöstöämme siinä missä muitakin suomalaisia. Lisäksi esihenkilöitä ovat painaneet monet poikkeusaikaan liittyneet arjen järjestämisen haasteet, Matti Räsänen kuvailee.

– On tärkeää, että yrityksen käytännöt tukevat työhyvinvointia. S-ryhmän toimintamallit ovat kunnossa, pohjatyö tehty huolella, ja meillä on kaikki edellytykset jatkaa menestyksekästä mielenterveystyötä. Jatkossa haluamme satsata esimerkiksi aktiiviseen viestintään henkilöstöllemme siitä, miten jokainen voi vaikuttaa omaan mielen hyvinvointiin, muun muassa työterveyskumppaniemme ja Mieli ry:n osaamista hyödyntäen.

HOK-Elannon organisaatiopsykologi rakentamassa luottamuksen kulttuuria

Samalla kun korona-aika on lisännyt henkistä kuormitusta, moni kokee, että työelämän tahti on kiihtynyt. HOK-Elanto on ensimmäisiä kaupan alan yrityksiä, joka on tarttunut työelämän kasvaviin haasteisiin palkkaamalla oman ”in-house” organisaatiopsykologin tukemaan henkilöstönsä hyvinvoinnin kehittämistä.

– Työn hallinnan opettelu, tunnetaidot ja esimerkiksi palautumisesta huolehtiminen ovat jo lähes kansalaistaitoja. Työntekijöiden fyysisestä hyvinvoinnista on totuttu puhumaan yrityksissä, ja nyt meidän tulee keskittyä sellaisen luottamuksen ilmapiirin rakentamiseen, jossa myös mielen hyvinvoinnista voidaan puhua avoimesti. Työpaikoilla avainasioita ovat muiden huomioiminen, puheeksi ottaminen ja varhainen välittäminen. Tavoitteemme on lisätä esihenkilöiden voimavaroja ja osaamista, miten päivittäisellä johtamistyöllä voi edistää mielen hyvinvointia työyhteisöjen arjessa, organisaatiopsykologi Maija Suokas HOK-Elannolta toteaa.

Mieli ry myönsi keväällä 2022 HOK-Elannolle Hyvän mielen työpaikka® -tunnustuksen osoituksena sitoutumisesta henkilöstön mielenterveyden edistämiseen. Työtä tehdään kaikissa henkilöstöryhmissä. Esihenkilöt ovat toivoneet erityisesti nuorten mielen hyvinvoinnin tukemista – nuoret tarvitsevat positiivisia signaaleja.

– Nuorten ensimmäiset kokemukset työelämästä ovat hyvin merkityksellisiä ja voivat parhaimmillaan auttaa vahvistamaan mielentaitoja, kuten itsetuntemusta ja selviytymisuskoa. Tulemmekin viestimään tänä vuonna henkilöstöllemme, mukaan lukien kesätyöntekijöillemme, mielen hyvinvoinnista useista näkökulmista. Pitkällä tähtäimellä tavoitteenamme on luoda työkulttuuria, jossa mielen hyvinvointia tukeva tekeminen on luonteva osa jokaista työpäivää.

LISÄTIEDOT

S-RYHMÄ: Matti Räsänen, HR-asiantuntija (SOK); matti.rasanen@sok.fi; 050 405 3150

HOK-Elanto: Maija Suokas, organisaatiopsykologi; maija.suokas@sok.fi; puh. 0400 239 983

KUVA

MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti. "Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", sanovat Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta.

KUVAAJA Anssi Vuohelainen

MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti"Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta summaavat.

Avainsanat

Kuvat

MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti. "Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", sanovat Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta.
MIELI ry:n Mielinauha-kampanjalla tuetaan mielenterveystyötä. Nauhat ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.6. asti. "Mielinauhan teksti Toivo elää viestii siitä, että apua on aina tarjolla", sanovat Nina Mustonen ja Arttu Haapakoski S-market Vallilasta.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kysely: suomalaiset paljastavat kaksi pahinta tyylivirhettä rannalla – Prisman asiantuntija kertoo, millaista on nyt suosittu rantapukeutuminen7.6.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Prisman teettämä laaja kysely suomalaisten rantamuodista paljastaa, että tänä kesänä naisilla uimapuku on hiukan bikinejä suositumpi valinta ja miehillä uima-asuissa on tasan yksi ylivoimainen suosikki. Suomalaiset myös kertoivat, kuinka usein hankkivat uuden uima-asun ja mikä kanssaolijoissa rannalla hiertää eniten. Kyselytutkimukseen vastasi 2790 eri-ikäistä suomalaista ympäri maan.

Savonlinnan Original Sokos Hotel Seurahuoneen upea huoneuudistus valmistuu kesäsesonkiin 202329.5.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Savonlinnan hotelli Seurahuoneen huoneuudistus valmistuu 1.6.2023, sopivasti kaupungin vilkkaaksi odotettuun kesäsesonkiin. Uudistuksessa hotellin 55 huonetta saavat kauniin, maanläheisen ilmeen. Tyylikkään huonevalikoiman, monipuolisten ravintola- ja tapahtumatilojen sekä upean saunaosaston kokonaisuus tekevät hotelli Seurahuoneesta houkuttelevan elämyskokonaisuuden Saimaan rannalla.

Elinkustannusten kallistuminen toi esiin yllättävän vaateilmiön Prismassa – vaatelaastareita ja paikkaustarvikkeita ostetaan nyt ennennäkemättömällä tahdilla24.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Maailmantilanteen aiheuttama elinkustannusten nousu on saanut suomalaiset paikkamaan vaatteitaan aiempaa suuremmalla innolla. Prisman myyntidatasta selviää, että ompelu- ja paikkaustarvikkeiden myynti lähti viime syksynä selvään kasvuun samoihin aikoihin sähkön hinnan nousun kanssa. Kasvu on vain kiihtynyt tänä keväänä ja etenkin vaatelaastarit tekevät nyt kauppaansa ennenäkemättömällä tahdilla.

Suomalaiset paljastavat mikä juhlapukeutumisessa on vaikeinta – pukukoodien rooli korostuu erityisesti11.5.2023 08:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset arvostavat juhlapukeutumisessaan erityisesti monikäyttöisyyttä ja istuvuutta. Kuitenkin samalla yli puolet kokee haastavimmaksi tekijäksi omalle vartalolleen istuvien juhlavaatteiden löytämisen. Kyselytutkimus paljasti myös suomalaisten kaipaavan vapaan hulluttelun sijaan rajoja ja raameja juhlapukeutumiseensa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme