BusinessRakentamoBusinessRakentamo

Korona-aika on tehnyt suomalaisista kotoilijoita ja ulkoilijoita – tutkimus osoittaa, että pysyvä muutos kuluttajatottumuksiin on nähtävissä

Jaa
Korona-aika on muuttanut suomalaisten ajanviettotapoja ja ostokäyttäytymistä. Lisääntynyt ulkoilu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt ovat jäämässä osaksi elämää myös pandemian jälkeen. Tämä selviää Kamon Kuluttajaraadin huhtikuussa toteutetusta kyselystä liittyen korona-ajan vaikutuksista suomalaisten ajanviettotapoihin ja ostokäyttäytymiseen.
Kamon Oy:n yrittäjät Kati Harki ja Monica Jalonen ovat toimineet kuluttajaviestinnän parissa 2000-luvun alusta lähtien. Kuvaaja: Nelli Kivinen / Nelli Kuvaa!
Kamon Oy:n yrittäjät Kati Harki ja Monica Jalonen ovat toimineet kuluttajaviestinnän parissa 2000-luvun alusta lähtien. Kuvaaja: Nelli Kivinen / Nelli Kuvaa!

Kolme neljästä Kamon Kuluttajaraadin kyselyyn* vastanneesta sanoi, että korona-aika on tuonut mukanaan aivan uusia tapoja ja tottumuksia. 40 % vastaajista on aloittanut kokonaan uuden harrastuksen ja yli puolet vastaajista sanoo viettäneensä merkittävästi enemmän aikaa jonkin tutun harrastuksen parissa. Ulkoilu, TV:n ja suoratoistopalveluiden katselu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt ovat vastaajien korona-ajan harrastuslistan kärjessä.

”Mielenkiintoista on, että vastaajat sanovat, että näistä uusista tai lisääntyneistä ajanviettotavoista ulkoilu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt tulevat jäämään osaksi elämää myös pandemian jälkeen. Lähes puolet arvioivat lisääntyneen ulkoilun jatkuvan poikkeusajan jälkeenkin, ja neljännes vastaajista aikoo leipoa, kokata ja tehdä käsitöitä enemmän, vaikka ajat normalisoituvat. Nyt on siis tuhannen taalan paikkoja tarjolla ulkoiluun, liikuntaan ja käsitöihin liittyville palveluille ja tuotteille sekä uusille ruoanlaiton ja leipomisen ratkaisuille. Sieltä voi löytyä runsaasti uusia tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksia”, sanoo Monica Jalonen, Kamon Oy.

80 % on tehnyt muutoksia ruoan ostamiseen

Kamon Kuluttajaraati selvitti myös, kuinka korona-aika on muuttanut ruoan ostotottumuksia. 80 % kyselyyn osallistuneista sanoi ostamisen muuttuneen.

”Selkein muutos on, että ostokerrat ovat harventuneet ja kertaostokset suurentuneet. Myös joka viides sanoo tekevänsä nyt useammin ruokaa itse alusta asti”, sanoo Kati Harki, Kamon Oy.

”Miltei joka kymmenes vastaajista kertoo myös löytäneensä viimeisen vuoden aikana uusia suosikkituotteita elintarvikehyllystä. Erityisesti tuoreet kasvikset ja erilaiset kasviproteiinit olivat näiden uusien suosikkien joukossa. Lisääntynyttä leipomista ja ruoanlaittoa kotona pidetään kyselymme mukaan pysyvänä muutoksena. Toki pandemian väistymisen myötä myös iso osa arjen kiireistä palaa - siksi uskommekin, että jatkossa on varmasti vahvasti tilausta myös arkea helpottaville, nopeutta ja helppoutta tarjoaville elintarvikkeille”, Kati Harki jatkaa.

Koronan aikana säästyneet rahat ulkomaanmatkaan

Kamon Kuluttajaraadin kyselyssä 30 % vastaajista sanoi, että rahaa on jäänyt säästöön korona-aikana entistä enemmän. Tästä joukosta 35 % käyttäisi säästöt ulkomaanmatkaan, jos pitäisi valita yksi mieluisin käyttökohde säästöille. Kun annettiin mahdollisuus valita useampia, kolmannes söisi usein ravintoloissa ja yli neljännes vierailisi tapahtumissa.

*) Kamon Kuluttajaraadin kysely (n=564) toteutettiin huhtikuussa 2021. Vastaajista 80 % oli naisia ja 75 % yli 40-vuotiaita.



Kuvia saa käyttää ainoastaan tämän tiedotteen pohjalta julkaistujen juttujen yhteydessä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:


Kati Harki, Yrittäjä/ Kamon Oy.
050 502 5114, kati@kamon.fi


Monica Jalonen, Yrittäjä/ Kamon oy
050 5025115, monica@kamon.fi

Kuvat

Kamon Oy:n yrittäjät Kati Harki ja Monica Jalonen ovat toimineet kuluttajaviestinnän parissa 2000-luvun alusta lähtien. Kuvaaja: Nelli Kivinen / Nelli Kuvaa!
Kamon Oy:n yrittäjät Kati Harki ja Monica Jalonen ovat toimineet kuluttajaviestinnän parissa 2000-luvun alusta lähtien. Kuvaaja: Nelli Kivinen / Nelli Kuvaa!
Lataa
Korona-aika on tehnyt suomalaisista innokkaita ulkoilijoita. Kuvaaja: Marja-Liisa Vähämäki/ Vastavalo.net
Korona-aika on tehnyt suomalaisista innokkaita ulkoilijoita. Kuvaaja: Marja-Liisa Vähämäki/ Vastavalo.net
Lataa
Leipomisinto on jäämässä osaksi suomalaisten perheiden elämää myös pandemian jälkeen. Kuvaaja: Päivi Niemi/ Vastavalo.net
Leipomisinto on jäämässä osaksi suomalaisten perheiden elämää myös pandemian jälkeen. Kuvaaja: Päivi Niemi/ Vastavalo.net
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

BusinessRakentamo
Juuritie 7 (2. krs)
03100 Nummela

https://www.businessrakentamo.fi/

BusinessRakentamo ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tukee pienyrittäjyyttä ja innovaatioita Suomessa. Asiantuntijaverkostoomme kuuluu kokeneita yrittäjiä eri aloilta ja Kamon Oy on yksi BusinessRakentamon asiantuntijayrityksistä.

***

Kamon Kuluttajaraati on Kamon Oy:n kehittämä raati, joka koostuu tavallisista kuluttajista. Teemme kyselyitä ja tutkimuksia raatilaisille, joiden avulla kuluttajien ääni saadaan kuuluviin asiakkaidemme tuotteistamisessa ja markkinoinnissa. Kuluttajaraati:sta tarkemmin 
https://kamon.fi/kuluttajaraati/

Kamon Oy on täyden palvelun tuotteistus- ja markkinointitoimisto, joka auttaa asiakkaitaan tuotteistamaan, brändäämään ja markkinoimaan tehokkaammin. Kamonin yrittäjillä Monica Jalosella ja Kati Harkilla on yhteensä vuosikymmenten kokemus tuotteistamisesta, brändien rakentamisesta ja markkinoinnista niin koti- kuin vientimarkkinoilla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo

#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote

Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.

BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.

UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote

Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye