Korona-aika on tehnyt suomalaisista kotoilijoita ja ulkoilijoita – tutkimus osoittaa, että pysyvä muutos kuluttajatottumuksiin on nähtävissä

Korona-aika on muuttanut suomalaisten ajanviettotapoja ja ostokäyttäytymistä. Lisääntynyt ulkoilu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt ovat jäämässä osaksi elämää myös pandemian jälkeen. Tämä selviää Kamon Kuluttajaraadin huhtikuussa toteutetusta kyselystä liittyen korona-ajan vaikutuksista suomalaisten ajanviettotapoihin ja ostokäyttäytymiseen.

Kamon Oy:n yrittäjät Kati Harki ja Monica Jalonen ovat toimineet kuluttajaviestinnän parissa 2000-luvun alusta lähtien. Kuvaaja: Nelli Kivinen / Nelli Kuvaa!

Kolme neljästä Kamon Kuluttajaraadin kyselyyn* vastanneesta sanoi, että korona-aika on tuonut mukanaan aivan uusia tapoja ja tottumuksia. 40 % vastaajista on aloittanut kokonaan uuden harrastuksen ja yli puolet vastaajista sanoo viettäneensä merkittävästi enemmän aikaa jonkin tutun harrastuksen parissa. Ulkoilu, TV:n ja suoratoistopalveluiden katselu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt ovat vastaajien korona-ajan harrastuslistan kärjessä.

”Mielenkiintoista on, että vastaajat sanovat, että näistä uusista tai lisääntyneistä ajanviettotavoista ulkoilu, leipominen ja ruoanlaitto sekä käsityöt tulevat jäämään osaksi elämää myös pandemian jälkeen. Lähes puolet arvioivat lisääntyneen ulkoilun jatkuvan poikkeusajan jälkeenkin, ja neljännes vastaajista aikoo leipoa, kokata ja tehdä käsitöitä enemmän, vaikka ajat normalisoituvat. Nyt on siis tuhannen taalan paikkoja tarjolla ulkoiluun, liikuntaan ja käsitöihin liittyville palveluille ja tuotteille sekä uusille ruoanlaiton ja leipomisen ratkaisuille. Sieltä voi löytyä runsaasti uusia tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuuksia”, sanoo Monica Jalonen, Kamon Oy.

80 % on tehnyt muutoksia ruoan ostamiseen

Kamon Kuluttajaraati selvitti myös, kuinka korona-aika on muuttanut ruoan ostotottumuksia. 80 % kyselyyn osallistuneista sanoi ostamisen muuttuneen.

”Selkein muutos on, että ostokerrat ovat harventuneet ja kertaostokset suurentuneet. Myös joka viides sanoo tekevänsä nyt useammin ruokaa itse alusta asti”, sanoo Kati Harki, Kamon Oy.

”Miltei joka kymmenes vastaajista kertoo myös löytäneensä viimeisen vuoden aikana uusia suosikkituotteita elintarvikehyllystä. Erityisesti tuoreet kasvikset ja erilaiset kasviproteiinit olivat näiden uusien suosikkien joukossa. Lisääntynyttä leipomista ja ruoanlaittoa kotona pidetään kyselymme mukaan pysyvänä muutoksena. Toki pandemian väistymisen myötä myös iso osa arjen kiireistä palaa - siksi uskommekin, että jatkossa on varmasti vahvasti tilausta myös arkea helpottaville, nopeutta ja helppoutta tarjoaville elintarvikkeille”, Kati Harki jatkaa.

Koronan aikana säästyneet rahat ulkomaanmatkaan

Kamon Kuluttajaraadin kyselyssä 30 % vastaajista sanoi, että rahaa on jäänyt säästöön korona-aikana entistä enemmän. Tästä joukosta 35 % käyttäisi säästöt ulkomaanmatkaan, jos pitäisi valita yksi mieluisin käyttökohde säästöille. Kun annettiin mahdollisuus valita useampia, kolmannes söisi usein ravintoloissa ja yli neljännes vierailisi tapahtumissa.

*) Kamon Kuluttajaraadin kysely (n=564) toteutettiin huhtikuussa 2021. Vastaajista 80 % oli naisia ja 75 % yli 40-vuotiaita.

Kuvia saa käyttää ainoastaan tämän tiedotteen pohjalta julkaistujen juttujen yhteydessä.

Kati Harki, Yrittäjä/ Kamon Oy.
050 502 5114, kati@kamon.fi

Monica Jalonen, Yrittäjä/ Kamon oy
050 5025115, monica@kamon.fi

Korona-aika on tehnyt suomalaisista innokkaita ulkoilijoita. Kuvaaja: Marja-Liisa Vähämäki/ Vastavalo.net
Leipomisinto on jäämässä osaksi suomalaisten perheiden elämää myös pandemian jälkeen. Kuvaaja: Päivi Niemi/ Vastavalo.net

BusinessRakentamo ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka tukee pienyrittäjyyttä ja innovaatioita Suomessa. Asiantuntijaverkostoomme kuuluu kokeneita yrittäjiä eri aloilta ja Kamon Oy on yksi BusinessRakentamon asiantuntijayrityksistä.

Kamon Kuluttajaraati on Kamon Oy:n kehittämä raati, joka koostuu tavallisista kuluttajista. Teemme kyselyitä ja tutkimuksia raatilaisille, joiden avulla kuluttajien ääni saadaan kuuluviin asiakkaidemme tuotteistamisessa ja markkinoinnissa. Kuluttajaraati:sta tarkemmin

Kamon Oy on täyden palvelun tuotteistus- ja markkinointitoimisto, joka auttaa asiakkaitaan tuotteistamaan, brändäämään ja markkinoimaan tehokkaammin. Kamonin yrittäjillä Monica Jalosella ja Kati Harkilla on yhteensä vuosikymmenten kokemus tuotteistamisesta, brändien rakentamisesta ja markkinoinnista niin koti- kuin vientimarkkinoilla.

BusinessRakentamo ja Vihdin Nuorkauppakamari käynnistävät etätyötilavuokrauksen yrittäjille Nummelassa12.7.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Etätyön määrä on lisääntynyt Covid-19-pandemian aikana valtavasti ja samalla tarve erilaisille ratkaisuille tehdä työtä on kasvanut. Moni kotona töitä tekevä on haaveillut mahdollisuudesta tehdä työtä rauhallisessa ympäristössä lähellä kotia. BusinessRakentamo ja Vihdin Nuorkauppakamari ovat päättäneet vastata tarpeeseen yhteistyökuviolla, jossa tarjotaan coworking-työtilaa pienyrittäjien työskentelyyn Vihdin Nummelassa.

Vaurioituneet alapohjarakenteet – asukkailla sisäilmaongelmia: HumiCenterin kosteudenhallintajärjestelmällä ongelmat aisoihin hallitulla kuivatustekniikalla28.6.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Jotta uudisrakennuksen alapohjarakenteisiin ei ajan saatossa kehittyisi kosteus- ja mikrobivaurioita, alapohja voidaan varustaa järjestelmällä, joka kuivattaa ja tuulettaa alapohjarakenteita. Järjestelmä voidaan asentaa myös olemassa olevien rakennusten alapohjaan. Toimitusjohtaja Jarmo Lehtinen lohjalaisesta Humicenter Oy:stä odottaa heinäkuussa alkavia Lohjan Asuntomessuja, jossa kokonaisvaltaiseen kosteudenhallintaan perustuvaa ja yhteistyökumppaneiden kanssa kehitettyä ratkaisua esitellään omakotirakentajille ja -asukkaille.

Elämyksellistä kotimaanmatkailua uudella tavalla – tätä moottoripyörien harvinaisuutta ei ole aiemmin nähty vuokramarkkinoilla4.6.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Edessämme on jälleen kesä, jolloin kotimaanmatkailun suuri suosio jatkuu. Vihtiläinen Zuma Products Oy näki ajassa selkeän tilauksen elämyksellisyyttä toivoville matkailijoille, jotka arvostavat matkailussa laatua sekä vapautta kulkea omia polkujaan. Zuma Rent - vuokrauskonsepti toi alkuvuodesta markkinoille erityisvarustellun vuokramatkailuauton, joka otettiin vastaan suurella mielenkiinnolla. Nyt yritys laajentaa valikoimaansa uusiin matkailumuotoihin tuoden vuokralle moottoripyörien harvinaisuuden. Vuokraustoiminnasta vastaava Pasi Moilanen kertoo yrityksen havainneen asiakaskunnassa toiveen tavanomaisesta poikkeaville vaihtoehdoille – rahaa kun on jäänyt korona-aikana säästöön ja kaipuu elämyksiin on vastaavasti kasvanut.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö YritysVihti ry on nyt BusinessRakentamo ja avaa palvelut Hangosta Utsjoelle4.5.2021 08:45:04 EEST | Tiedote

Pienyrittäjistä koostuva kehitysyhteisö YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys on toimintansa aikana auttanut jo satoja pienyrittäjiä kymmenien asiantuntijoidensa voimin. Palveluihin on lukeutunut esimerkiksi neuvonta- ja tukipalveluja, kilpailukykyä vahvistavia koulutuksia sekä eri alojen osaajista koostuvien asiantuntijatiimien toteuttamia kehitysprojekteja. Digitaalisuuden myötä toiminta on laajentunut myös Vihdin ulkopuolelle mm. Lahteen, Turkuun, Kankaanpäähän ja Kokkolaan. Nyt yhdistys uudistuu voimakkaasti ja tarjoaa jatkossa palveluitaan valtakunnallisesti, avaten samalla ovensa asiantuntijoille ympäri Suomen. Yhdistyksen uusi nimi – BusinessRakentamo – kuvastaakin tahtotilaa olla koko Suomen ketterin ja laadukkain pienyritysten kehitysyhteisö.

Pienyrittäjien kehitysyhteisö laajenee paikallisesta valtakunnalliseksi – YritysVihti ry avaa verkostohaun eri alojen asiantuntijoille20.4.2021 10:48:32 EEST | Tiedote

YritysVihti ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta jo vuodesta 2018 – kymmenien asiantuntijoidensa johdolla. Yrittäjävetoisen yhdistyksen erityispiirteisiin on lukeutunut jäsenverkoston neuvonta- ja tukipalvelut, kilpailukyvyn terävöittämiseen tähtäävät koulutukset sekä monialaisten asiantuntijatiimien toteuttamat pienyritysten kehitysprojektit. Toimintaa on vähitellen laajennettu Vihdin kuntarajojen ulkopuolelle ja yhdistys ottaakin nyt selkeän askeleen valtakunnallisten toimijoiden joukkoon. Yhdistys uudistuu voimakkaasti ja sen uusi nimi julkistetaan 3.5.2021. Samalla yhdistys kasvattaa asiantuntijaverkostoaan ja haku uusille asiantuntijajäsenille onkin nyt käynnissä.