Korona-aika pudotti ruokakaupan hävikkiä – S-ryhmä tähtää ruokahävikin puolittamiseen

S-ryhmän ruokakauppojen hävikki laski vuoden 2020 aikana peräti seitsemän prosenttia. Muutoksen taustalta löytyvät sekä toiminnan kehittäminen että koronan takia selvästi kasvanut kysyntä. S-ryhmän uutena tavoitteena on edetä kohti ruokahävikin puolittamista.

S-ryhmän alelaputetut tuotteet ovat vähentäneet tehokkaasti hävikkiä. Kuva: SOK/Nico Backström

- Viime vuosi oli marketkaupan hävikin suhteen hyvin poikkeuksellinen. Seitsemän prosentin pudotus johtui osin myyntimäärien kasvusta ja erityisesti tuoretuotteiden kiertonopeuden kasvamisesta, mutta myös siitä, että olemme tehostaneet tuotteiden ennustepohjaista täydentämistä, johtaja Sanna Timola S-ryhmän marketkaupasta sanoo.

Vaikka koronapandemia tuki viime vuonna ruokakaupan hävikinhallintaa, se myös koetteli tiukasti myymälöiden tavaramäärien hallintaa. Kovin ostoryntäys näkyikin hetkellisesti muun muassa jauhelihan ja pastojen saatavuudessa.

S-ryhmän ravintoloissa korona vaikutti aivan toiseen suuntaan. Ravintoloiden suhteellinen ruokahävikki kääntyi koko vuoden tasolla pieneen nousuun, vaikka hävikin absoluuttinen määrä pieneni ravintoloiden sulkemisen takia.

- Meillä oli keväällä täysin ennakoimaton liiketoiminnan alasajo, ja rajoitustoimet ovat eläneet pitkin vuotta. Seurauksena kysyntä on aaltoillut voimakkaasti, jolloin tuotteissa on syntynyt aiemman enemmän hävikkiä. Onneksi meidän mara-toimialallamme oli olemassa valmiit toimintamallit ja seuranta, mikä on helpottanut tilanteen hallintaa, ryhmäpäällikkö Tuomo Keskinen S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta kertoo.

Kiertotalouden ratkaisut mukaan hävikkityöhön

S-ryhmä päivitti oman ruokahävikkitavoitteensa vuoden 2020 lopulla osana tuolloin hyväksyttyä uutta vastuullisuusohjelmaa. Nyt tähtäimessä on hävikin puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Uusi tavoite on linjassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa.

- Jatkossa etsimme ratkaisuja varmasti aiempaa enemmän yhteistyössä elintarvikeketjun eri toimijoiden kanssa. Lisäksi kartoitamme mahdollisuuksia hyödyntää tehokkaammin oman toimintamme sivuvirtoja. Se voi tarkoittaa aivan uudenlaisia kumppanuuksia, SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa korostaa.

S-ryhmän omien ja elintarvikeketjun toimenpiteiden lisäksi Elomaa toivoo toimia myös kuluttajilta, koska suuri osa ruokahävikistä syntyy edelleen kotitalouksissa.

- Hävikkitalkoissa tarvitaan meidän kaikkien panostusta. Yhä useampi kulutta pohtiikin erilaisia keinoja oman hävikin vähentämiseksi. Tässä myös meillä, kaupan ja maran toimijana, sekä tavaran toimittajilla on mahdollisuus tukea kuluttajia esimerkiksi tuotepakkauksien tai uusien hävikkituotteiden kautta. Myös ruuan arvostuksen nostaminen hävikkikeskusteluun on tarpeellista.

SOK:n vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80 803

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Talviurheilun myynnissä ennätysvuosi – vielä ehtii hankkia varusteita hiihtolomille18.2.2021 08:06:00 EETTiedote

Luminen alkuvuosi ja koronan vuoksi rajoitetut sisäliikuntamahdollisuudet ovat innostaneet suomalaiset hankkimaan runsain mitoin talviurheiluvarusteita ja toppavaatteita. Prisman myyntidatasta selviää, että esimerkiksi hiihtovälineitä ja -tarvikkeita myydään tänä vuonna kolminkertainen määrä ja pulkkia kaksinkertainen määrä koko viime vuoden talvisesonkiin verrattuna.

Joensuulaisen Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyö on alkanut vauhdilla. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana paikallinen Eero Reijonen Oy.15.2.2021 12:15:00 EETTiedote

Joensuun Sirkkalanpuistossa sijaitseva Original Sokos Hotel Kimmel on suljettu ja talon uudistustyöt ovat alkaneet vauhdikkaasti. Nyt puretaan siipiosan hotellihuoneita ja Sirkkala-salia uuden tieltä. Uudistuksen työllistävä vaikutus on merkittävä jo ensi vaiheessa: hanke työllistää 40 pohjoiskarjalaista rakennusalan ammattilaista. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana toimii liperiläinen Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy. Hotellin siipiosan uudistus – ja samalla projektin ensimmäinen vaihe – valmistuu syyskuussa 2021.

Korona lisäsi kotimaisen ruoan myyntiä – kovin kasvu tuoreessa kalassa9.2.2021 08:41:27 EETTiedote

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa, ja korona-aika on kasvattanut erityisesti kotimaisten elintarvikkeiden kysyntää. S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että esimerkiksi kotimaisen kalan myynti kasvoi viime vuonna 20 % ja kotimaisen lihan 10 %. Myös S-ryhmän oman Kotimaista-tuotemerkin suosio on kasvussa. Sarjan myydyin tuote oli viime vuonna laktoositon kevytmaitojuoma.