Korona lisäsi kotimaisen ruoan myyntiä – kovin kasvu tuoreessa kalassa

S-ryhmän marketkaupan myyntijohtaja Antti Oksan mukaan kotimaisuus on monille yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein valintakriteeri ruokaostoksilla. Kuluttajille tuotteen kotimaisuus merkitsee esimerkiksi luotettavuutta ja hyvää laatua. Myös paikallisuus on merkittävä trendi, joka korostuu erityisesti leipomotuotteiden kaltaisissa tuoreissa elintarvikkeissa. S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myydystä ruoasta noin 80 % on valmistettu Suomessa, ja 80 prosentin kotimaisuustavoite on kirjattu myös S-ryhmän tuoreeseen vastuullisuusohjelmaan.
Kotimaisuuden merkitys on kasvanut entisestään viime kevään jälkeen, kun koronatilanteen aiheuttama epävarmuus havahdutti monet ymmärtämään huoltovarmuuden ja kotimaisen ruoantuotannon turvaamisen tärkeyden. Tämä näkyy myös S-ryhmän ruokakauppojen viime vuoden myyntitilastoissa. Vuonna 2020 kotimaista alkuperää olevien tuotteiden myynti kasvoi liki kaikissa tuoteryhmissä edelliseen vuoteen verrattuna. Kaikkein eniten kasvoi tuoreen kotimaisen kalan myynti, jossa nousua oli peräti 20 % vuoteen 2019 verrattuna. Kovaa kasvua oli myös monien muiden tuoteryhmien kotimaisissa tuotteissa, kuten lihassa (10 %), hedelmissä ja vihanneksissa (10 %), kananmunissa (11 %) sekä pakasteissa (8 %).
”Myynnin kasvuun on osaltaan vaikuttanut myös se, että koronatilanteen vuoksi vietimme viime vuonna paljon aikaa kotona, ja moni innostui laittamaan tavallista enemmän ruokaa itse. Myös korona-ajan leivontabuumi näkyy myynneissä”, Antti Oksa toteaa.
Asiakas voi seurata omien ruokaostostensa kotimaisuutta helposti esimerkiksi S-mobiilista löytyvän, pari vuotta sitten lanseeratun Kotimaisuuslaskurin avulla. Ostotietojen tutkiminen kiinnostaakin varsin monia, sillä S-mobiilin Omat ostot -palvelun käyttäjämäärä kasvoi vuoden 2020 aikana 27 prosenttia ja käyttökertojen määrä puolestaan yli 35 prosenttia. Kotimaisuuslaskurin tietoja tarkasteltiin viime vuonna liki puoli miljoonaa kertaa. Laskurin käyttäjiä kiinnostivat erityisesti lihan, maitotaloustuotteiden ja juomien kotimaisuustiedot. Eniten kotimaisuustiedon jano kasvoi kasviproteiinivalmisteiden, kalojen, hedelmien ja vihannesten tuoteryhmissä.
Kotimaista-tuotesarja vastaa kasvavaan kysyntään helppoudella ja laadulla
Kotimaisuustrendiin vastaa myös S-ryhmän oma Kotimaista-tuotesarja, joka lanseerattiin jo vuonna 2014. Laajempi trendi näkyy myös Kotimaista-sarjan tuotteiden kysynnän kasvuna: vuonna 2020 kasvua oli erityisesti Kotimaista-sarjan tuoreissa kaloissa, joiden myynti yli kaksinkertaistui edelliseen vuoteen verrattuna. Toiseksi eniten kasvoi Kotimaista-sarjan lihojen sekä hedelmien ja vihannesten myynti (24 %).
Kotimaista-sarjan tavoitteena on tehdä laadukkaiden kotimaisten tuotteiden valitsemisesta asiakkaille helppoa. Kaikki tuotteet tulevat suomalaisilta elintarviketoimittajilta ja niiden kriteerinä on kolminkertainen kotimaisuus: ne valmistetaan Suomessa, raaka-aineet ovat kotimaisia ja tuotteet myydään suomalaisten omistamassa kaupassa. Lisäksi tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta- tai Sirkkalehti-merkkien kriteerit.
”Kotimaista-sarjasta löytyy tällä hetkellä lähes 500 tuotetta eri kategorioista. Viimeisimpiä lisäyksiä sarjaan ovat muun muassa tonnikalan kotimainen haastaja Leppäsavukala rypsiöljyssä, arkea helpottava Uunivalmis jauhelihamureke sekä keksihyllyn suosikkeihin lukeutuvat Sitruuna- ja Kaneliässät. Tänä keväänä Kotimaista-sarja vahvistuu esimerkiksi uusilla herkuttelujäätelöillä”, kertoo omamerkkipäällikkö Tiina Ritari S-ryhmän marketkaupasta.
Viime vuonna Kotimaista-tuotteille tehtiin brändiuudistus ja tuotteet saivat uudet, näyttävät pakkaukset. Uudistettu Kotimaista-tuotemerkki oli kaikkein kovin nousija viime kesänä tehdyssä Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta -lehden Brändien arvostus 2020 -tutkimuksessa. Kotimaista nousi tutkimuksen sijalle 28, kun vuotta aiemmin sen sijoitus oli 106. Asiakkailta saatu palaute sarjasta on ollut erittäin positiivista, sillä heidän on helppo ymmärtää merkin olemassaolon tarkoitus ja viesti.
Suosituimmat Kotimaista-sarjan tuotteet vuonna 2020:
- Laktoositon kevytmaitojuoma
- Kevytmaito
- Vaalea lager
- Sika-nautajauheliha 23 %
- Naudan jauheliha 17 %
- Isot kananmunat L15
- Naudan jauheliha 10 %
- Rasvaton maito
- Jääsalaatti pakattu
- Kanan fileesuikale maustamaton
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, antti.oksa@sok.fi, puhelin 010 768 0699
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme