Korona on kasvattanut ruokajonoja – ihmiset hakevat ruoka-apua selvitäkseen arjestaan

Valtaosa ruoka-avun asiakkaista kokee avun pärjäämisensä kannalta välttämättömäksi, selviää Punaisen Ristin kyselystä. Korona-aikana ruoka-avun tarve on kasvanut entisestään. Avun saamisen ei tulisi olla hyväntekeväisyyden varassa.

Kuva: Marjaana Malkamäki / Suomen Punainen Risti

Ruoka-avulle on Suomessa suuri tarve. Punaisen Ristin ruoka-apuun turvautuu tuhansia ihmisiä joka kuukausi. Apua jaetaan 84 paikkakunnalla ympäri Suomen. Punainen Risti selvitti ruoka-avun asiakkaiden kokemuksia ruoka-apuun, hyvinvointiin ja terveyteen liittyen.

Tavalliset ihmiset tarvitsevat ruoka-apua

Ruoka-avun asiakkaat ovat tavallisia ihmisiä, joilla talous on jostain syystä äärimmäisen tiukalla eivätkä rahat riitä ruokaan. Avunsaajien elämäntilanteet ja iät vaihtelevat, mutta tänä vuonna koronatilanne on ajanut monet hakemaan apua. Esimerkiksi opiskelijoiden ja lapsiperheiden määrä on lisääntynyt ruokajonoissa koronan vaikutuksesta.
– Ruoka-avun ansiosta rahaa jää myös käytettäväksi muihin tärkeisiin menoihin, kuten asumiseen, lääkkeisiin ja harrastuksiin. Säästyneillä varoilla voidaan myös ostaa terveellisempää ruokaa ja monipuolistaa ruokavaliota, sanoo Suomen Punaisen Ristin hyvinvoinnin ja terveyden yksikön päällikkö Maria Viljanen.

Apu on välttämätöntä

81,5 prosenttia Punaisen Ristin kyselyyn vastanneista koki ruoka-avun pärjäämisensä kannalta välttämättömäksi. Noin puolet (51,5 %) kyselyyn vastanneista kävi ruoka-avussa kuukausittain. Lähes yhtä moni (47,3 %) koki tarvitsevansa enemmän ruoka-apua kuin mitä nyt on omalla paikkakunnalla saatavilla.

Suomen Punainen Risti pitää huolestuttavana, että niin moni ihminen joutuu edelleen turvautumaan ruoka-apuun Suomessa.
 – Ruoka-avun ei pitäisi olla pysyvä ratkaisu kenenkään kohdalla. Perusturvan taso on tällä hetkellä riittämätön, mikä näkyy ruokajonoissa. Avun saamisen ei myöskään tulisi olla hyväntekeväisyyden varassa. Etenkin lapsiperheiden, joilla on lisäksi taloudellisia haasteita ja lomautuksia, tulisi saada pysyvämpää tukea muuta kautta, sanoo Maria Viljanen.

Ruoka-avun rinnalle muita palveluita

Taloudellinen tilanne vaikeuttaa ruoka-avussa kävijöiden  elämää. Oma hyvinvointi koettiin kohtalaiseksi silloin, kun apua on saatavilla, selviää kyselystä.
– Ruoka-avun jakamisen rinnalla olisi tärkeää tarjota myös muunlaista tukea, kuten keskusteluapua sitä kaipaaville. Ruokaa ja kohtaamisia -hankkeessa olemme kehittäneet osallisuutta lisäävää toimintaa ja tukeneet ruoka-avun saajien osallistumista vapaaehtoistoimintaan, sosiaalitoiminnan suunnittelija Elisa Vesterinen sanoo.

Ruokaa ja kohtaamisia -webinaari 3.12.

Suomen Punainen Risti järjestää 3.12. Ruokaa ja kohtaamisia -seminaarin yhteistyössä STM:n ruoka-apu hankkeen kanssa. Ilmoittaudu webinaariin 2.12. mennessä: https://vapaaehtoiset.punainenristi.fi/event/9342

Ruoka-avun tarve on kasvanut Suomessa. Samalla avuntarvitsijoiden kirjo on laajentunut. Kenelle riittää ruoka-apua? Mitä on nälkä Suomessa vuonna 2020? Tervetuloa Ruokaa ja kohtaamisia -webinaariin 3.12. klo 13–16

OHJELMA

klo 13.00 Ruokajonot kertovat yhteiskunnan tilasta: Miksi ruoka-avun tarve kasvaa? Elli Aaltonen, puheenjohtaja, Suomen Punainen Risti

klo 13.15 Avunsaaja voi olla myös auttaja: Ruokaa ja kohtaamisia -hankkeessa etsitään keinoja osallisuuden lisäämiseksi. Ruokaa ja kohtaamisia -hanke 2018-2020

klo 13.30 ”Voin kertoa miten paljon ärsyttää ruokaohjelmat”: Sosiaalityön gradu analysoi ulkopuoliseksi jäämistä Yhteisvastuun Nälkä-kirjoituskilpailun teksteissä. Riika Kuuskoski, valtiotieteiden maisteri, toimittaja

klo 14.15 ”En pärjäisi ilman ruoka-apua”: Suomen Punainen Risti selvitti ruoka-avussa kävijöiden tilannetta. Pilvi Nikarmaa, projektityöntekijä, Suomen Punainen Risti

klo 14.30 Auttamisen kokemuksia ja kumppanuutta: Vapaaehtoisena ruoka-aputoiminnan organisoinnissa ja toteutuksessa. Anneli Anttila, vapaaehtoinen, Suomen Punainen Risti, Sodankylän osasto

klo 14.45 "Miten syödä edullisesti, mutta monipuolisesti": Ammattilaisen vinkit terveellisen ruokavalion toteuttamiseen edullisesti. Kape Aihinen, keittiömestari, ravintoloitsija

klo 15.20 Kuka tahansa voi joutua ruokajonoon: Kun korona vei tulot yrittäjältä. Make Tommila, muusikko

Hyvinvoinnin ja terveyden yksikön päällikkö Maria Viljanen, Punainen Risti, p.040 532 6888
Viestinnän asiantuntija Senni Puustinen, Punainen Risti, p. 040 610 9447

Kuva: Marjaana Malkamäki / Suomen Punainen Risti

This Christmas, young people’s families will need special support – youth shelters will provide help both online and in person21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

The coronavirus pandemic has widened the well-being gap amongst young people and families. While some people enjoy spending more time together, others experience conflicts. As the pandemic continues over the holidays, it is important for families to receive support quickly and effortlessly. The Red Cross youth shelters will be on call throughout Christmas, and help will be available both online and face-to-face.

Denna jul behöver ungas familjer speciellt stöd – De ungas skyddhus hjälper till på nätet och ansikte mot ansikte21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Coronatiden har ökat välfärdsskillnader hos ungdomar och familjer. Andra njuter av att ha mer tid med familjen, hos andra har den spänt relationerna. Då coronasituationen fortsätter över helgdagarna är det viktigt att familjerna får stöd snabbt och lätt. Röda korsets De ungas skyddshus dejourerar hela julen och man kan söka hjälp både personligen och på nätet.

Tänä jouluna nuorten perheet tarvitsevat erityistä tukea – Nuorten turvatalot auttavat verkossa ja kasvokkain21.12.2020 13:15:00 EETTiedote

Korona-aika on kasvattanut nuorten ja perheiden hyvinvointieroja. Toiset nauttivat lisääntyneestä perheajasta, toisilla se on kiristänyt välejä. Koronatilanteen jatkuessa yli juhlapyhien on tärkeää, että perheet saavat tukea nopeasti ja helposti. Punaisen Ristin Nuorten turvatalot päivystävät läpi joulun, ja apua voi hakea sekä kasvokkain että verkosta.