Korona pani ravintoloiden konseptit uusiksi: Tuleeko pilvikeittiöistä trendi myös Suomessa?

Korona on pakottanut ravintolat miettimään konseptiensa päivittämistä. Yritykset ovat keskittyneet noutoruokaan ja kotiinkuljetuksiin, sillä niiden suosion uskotaan kasvavan voimakkaasti myös pandemian jälkeen. Ravintolamaailman uusin ilmiö ovat niin sanotut pilvikeittiöt, ja tämä näkyy Finnveran rahoituskyselyissäkin.

Pilvikeittiön lisäksi puhutaan virtuaali- ja haamukeittiöistä. Ideana on se, että pelkästään ruuan valmistukseen suunnitellussa tilassa on useita ravintoloita, joilla on käytössä keittiökohtaiset laitteet. Kaikki muu on yhteistä: sosiaalitilat, varasto, noutoruokien pakkauspiste ja vastaanottoalue. Asiakaspaikkoja ei ole lainkaan.

Usko pilvikeittiöiden kasvuun on vahva. Kansainväliset tutkimuslaitokset ovat laskeneet niiden markkina-arvon nousevan jopa satoihin miljardeihin vuoteen 2030 mennessä. Helsingin Hernesaareen kesäkuussa pilvikeittiön avaavan Shadow Finlandin toimitusjohtajan Elias Riihelän mukaan laskelmat pohjaavat ruuan kotiinkuljetuksen suosioon.

Suomessakin tutkimukset osoittavat, että noutoruuan ja kotiinkuljetuksen osuus on korona-aikana kolminkertaistunut kahden vuoden takaisesta 10 prosentista.

– Pilvikeittiöissä ravintolan alkuinvestoinnit ovat pienet, kun sen ei tarvitse maksaa hyvästä sijainnista, varata tilaa asiakkaille tai ostaa laitteita. Kesäkuussa valmistuvaan Shadow kitcheniin tulee kuusi erillistä keittiötä. Olemme alustavasti sopineet jo kaikkien paikojen vuokrauksesta. Yksi ravintoloista on ulkopaikkakuntalainen ja laajentamassa Helsinkiin, yksi on niin sanottu kivijalkaravintola ja loput ovat uusia konsepteja, Riihelä sanoo.

Shadow Finlandin ansaintamalli koostuu vuokratuloista ja keskitetyn myynnin komissioista.

– Palveluun kuuluu yhteinen tilausjärjestelmä ja henkilö, joka pakkaa tilaukset valmiiksi ruuan kuljetuspalveluyrityksille. Lisäpalveluna tarjoamme myös ohjelmistolaitteen, jonka avulla voi hallinnoida eri myyntikanavista tulevia tilauksia yhdeltä näytöltä, toimitusjohtaja listaa.

Pilvikeittiöt keskittyvät isoihin kaupunkeihin

Shadow Finlandin tavoitteena on laajentaa pääkaupunkiseudulla Helsingin lisäksi Espooseen ja Vantaalle. Myös pääkaupunkiseudun ulkopuoliset yliopistokaupungit ovat mukana strategiassa.

Liikevaihdollisesti tavoite tarkoittaa tänä vuonna 500 000 euron saavuttamista ja ensi vuonna vähintään kahta miljoonaa euroa.

– Tarkoituksemme on hakea ulkopuolisia sijoittajia mukaan heti, kun toinen paikka on selvillä. Tilojen saatavuus on yksi pullonkaula laajennukselle. Remontointi vie noin kolme kuukautta, mutta lupaprosessien kesto vaihtelee, Riihelä kertoo.

Yritys ei ole laajentamassa reviiriään ruuan kotiinkuljetuksiin. Sen sijaan raaka-aineiden tukkumarkkinat kiinnostavat, kun riittävästi ravintoloita on mukana.

Riihelä on kehittänyt Shadow kitchen -konseptia vuoden. Osakkaita yrityksessä on kaksi.

Rahoitus vauhdittaa uusia ilmiöitä - Finnverassa keskusteluja käyty useammista pilvikeittiörahoituksista

Ilman ulkopuolisia rahoittajia konseptin toteutus olisi ollut haastavaa. Finnvera on ollut takaamassa yrityksen pankkilainaa.

– Tässä ratkaistaan ongelmaa, joka ravintola-alan yrityksillä on. Korona on kohdellut ravintoloita epätasa-arvoisesti. Palvelualan yrityksiltä tulee koko ajan uusia innovaatioita ja toimintatapoja. Me haluamme olla mukana vauhdittamassa niiden toteutumista, Finnveran rahoituspäällikkö Janina Korhonen sanoo.

Finnveran Sisä-Suomen-aluejohtajan Juha Ketolan mukaan konsepti selvästi kiinnostaa ravintola-alalla. Finnvera on taannut pilvikeittiöhanketta myös Tampereella, ja keskusteluja on käyty useammistakin hankkeista.

Tiina Riippa, viestintäpäällikkö, Finnvera, puh. 040 4811165

Shadow Finlandin toimitusjohtaja Elias Riihelä

Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi31.8.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa27.8.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus26.8.2021 09:45:29 EEST | Tiedote

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.