Korona pani ravintoloiden konseptit uusiksi: Tuleeko pilvikeittiöistä trendi myös Suomessa?

Korona on pakottanut ravintolat miettimään konseptiensa päivittämistä. Yritykset ovat keskittyneet noutoruokaan ja kotiinkuljetuksiin, sillä niiden suosion uskotaan kasvavan voimakkaasti myös pandemian jälkeen. Ravintolamaailman uusin ilmiö ovat niin sanotut pilvikeittiöt, ja tämä näkyy Finnveran rahoituskyselyissäkin.

Pilvikeittiön lisäksi puhutaan virtuaali- ja haamukeittiöistä. Ideana on se, että pelkästään ruuan valmistukseen suunnitellussa tilassa on useita ravintoloita, joilla on käytössä keittiökohtaiset laitteet. Kaikki muu on yhteistä: sosiaalitilat, varasto, noutoruokien pakkauspiste ja vastaanottoalue. Asiakaspaikkoja ei ole lainkaan.

Usko pilvikeittiöiden kasvuun on vahva. Kansainväliset tutkimuslaitokset ovat laskeneet niiden markkina-arvon nousevan jopa satoihin miljardeihin vuoteen 2030 mennessä. Helsingin Hernesaareen kesäkuussa pilvikeittiön avaavan Shadow Finlandin toimitusjohtajan Elias Riihelän mukaan laskelmat pohjaavat ruuan kotiinkuljetuksen suosioon.

Suomessakin tutkimukset osoittavat, että noutoruuan ja kotiinkuljetuksen osuus on korona-aikana kolminkertaistunut kahden vuoden takaisesta 10 prosentista.

– Pilvikeittiöissä ravintolan alkuinvestoinnit ovat pienet, kun sen ei tarvitse maksaa hyvästä sijainnista, varata tilaa asiakkaille tai ostaa laitteita. Kesäkuussa valmistuvaan Shadow kitcheniin tulee kuusi erillistä keittiötä. Olemme alustavasti sopineet jo kaikkien paikojen vuokrauksesta. Yksi ravintoloista on ulkopaikkakuntalainen ja laajentamassa Helsinkiin, yksi on niin sanottu kivijalkaravintola ja loput ovat uusia konsepteja, Riihelä sanoo.

Shadow Finlandin ansaintamalli koostuu vuokratuloista ja keskitetyn myynnin komissioista.

– Palveluun kuuluu yhteinen tilausjärjestelmä ja henkilö, joka pakkaa tilaukset valmiiksi ruuan kuljetuspalveluyrityksille. Lisäpalveluna tarjoamme myös ohjelmistolaitteen, jonka avulla voi hallinnoida eri myyntikanavista tulevia tilauksia yhdeltä näytöltä, toimitusjohtaja listaa.

Pilvikeittiöt keskittyvät isoihin kaupunkeihin

Shadow Finlandin tavoitteena on laajentaa pääkaupunkiseudulla Helsingin lisäksi Espooseen ja Vantaalle. Myös pääkaupunkiseudun ulkopuoliset yliopistokaupungit ovat mukana strategiassa.

Liikevaihdollisesti tavoite tarkoittaa tänä vuonna 500 000 euron saavuttamista ja ensi vuonna vähintään kahta miljoonaa euroa.

– Tarkoituksemme on hakea ulkopuolisia sijoittajia mukaan heti, kun toinen paikka on selvillä. Tilojen saatavuus on yksi pullonkaula laajennukselle. Remontointi vie noin kolme kuukautta, mutta lupaprosessien kesto vaihtelee, Riihelä kertoo.

Yritys ei ole laajentamassa reviiriään ruuan kotiinkuljetuksiin. Sen sijaan raaka-aineiden tukkumarkkinat kiinnostavat, kun riittävästi ravintoloita on mukana.

Riihelä on kehittänyt Shadow kitchen -konseptia vuoden. Osakkaita yrityksessä on kaksi.

Rahoitus vauhdittaa uusia ilmiöitä - Finnverassa keskusteluja käyty useammista pilvikeittiörahoituksista

Ilman ulkopuolisia rahoittajia konseptin toteutus olisi ollut haastavaa. Finnvera on ollut takaamassa yrityksen pankkilainaa.

– Tässä ratkaistaan ongelmaa, joka ravintola-alan yrityksillä on. Korona on kohdellut ravintoloita epätasa-arvoisesti. Palvelualan yrityksiltä tulee koko ajan uusia innovaatioita ja toimintatapoja. Me haluamme olla mukana vauhdittamassa niiden toteutumista, Finnveran rahoituspäällikkö Janina Korhonen sanoo.

Finnveran Sisä-Suomen-aluejohtajan Juha Ketolan mukaan konsepti selvästi kiinnostaa ravintola-alalla. Finnvera on taannut pilvikeittiöhanketta myös Tampereella, ja keskusteluja on käyty useammistakin hankkeista.

Tiina Riippa, viestintäpäällikkö, Finnvera, puh. 040 4811165

Shadow Finlandin toimitusjohtaja Elias Riihelä

Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin21.5.2021 09:54:50 EEST | Tiedote

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.

Finnvera becomes signatory to the Poseidon Principles to measure the greenhouse gas emissions of ship finance19.4.2021 12:00:36 EEST | Press release

Finnish export credit agency Finnvera has joined the Poseidon Principles climate alignment agreement regarding the CO2 emissions of Finnveras’s ship finance portfolio. The Poseidon Principles are consistent with the policies and ambitions of the International Maritime Organization, including its ambition to reduce shipping’s total annual greenhouse gas emissions by at least 50% of 2008 levels by 2050. Commitment to the Poseidon Principles is a concrete step in Finnvera’s sustainability and corporate responsibility.

Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin19.4.2021 12:00:02 EEST | Tiedote

Finnvera on sitoutunut alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin. Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.