Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Koronakriisi nostanut liiketoimintamallin muutosjoustavuuden salkunhoitajien ja yritysten välisten keskustelujen ytimeen

Jaa
Koronakriisin koeteltua maailmaa jo yli puolen vuoden ajan, vahva ja joustava liiketoimintamalli on entistä tärkeämpi yrityksille. Siihen liittyvät yhä useammin myös Danske Bankin salkunhoitajien ja yritysten johdon väliset vastuullisuuskeskustelut, selviää pankin tuoreesta aktiivisen omistajuuden raportista.

Koronakriisillä on ollut vakavia kielteisiä vaikutuksia yrityksiin ja taloudelliseen toimeliaisuuteen, ja tämä näkyy myös Danske Bankin uudessa aktiivisen omistajuuden raportissa vuoden 2020 alkupuoliskolta. Raportti osoittaa, kuinka yhteiskunnalliset näkökulmat, kuten yritysten liiketoimintamallin muutosjoustavuus ja työntekijöiden terveys ja turvallisuus, ovat aiheina yleistyneet Danske Bankin sijoitustiimien keskusteluissa yritysjohdon kanssa.

Vuoden 2020 alkupuoliskolla 29 prosenttia vastuullisuuskeskusteluista liittyi sosiaalisen vastuun kysymyksiin, kun vuonna 2019 luku oli 23 prosenttia. Ympäristökysymysten osuus alkuvuonna 2020 oli 40 prosenttia ja hallintotapaan liittyvien kysymysten 31 prosenttia.

Danske Bankin sijoitustiimit ovat kriisin alusta lähtien keskittyneet yritysten stressitesteihin sen arvioimiseksi, onko niiden liiketoimintamalli kestävä ja selviäisivätkö ne kriisistä.

”Meistä oli tärkeää keskittyä niihin yrityksiin, jotka kärsivät kriisistä eniten sekä pitkällä että lyhyellä aikavälillä ja joiden kannattavuuteen liittyi eniten epävarmuutta. Toinen tärkeä seikka oli analysoida ja arvioida kriisin aiheuttamia mahdollisia käyttäytymisen muutoksia, kuten sähköisen kaupankäynnin, maksupalveluiden tai IT-ratkaisuiden kysynnän muutoksia, jotka voisivat vaikuttaa lukuisien yritysten kasvupotentiaaliin merkittävästi”, Danske Bankin vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Peter Lindström kertoo.

Hän mainitsee esimerkkinä luottokorttiyhtiöt, joilla on maailman suurimmat maksuverkostot. Kriisin aiheuttama matkustamisen väheneminen on vaikuttanut niiden liiketoimintaan negatiivisesti. Vaikkei olekaan varmaa, milloin ja missä määrin tämä liiketoiminta-alue lähtee uuteen nousuun, erityisesti verkko-ostosten huomattava kasvu on kompensoinut tulojen vähenemistä, ja tämä kehitys on myös nopeuttanut käteismaksuista korttimaksuihin siirtymistä. Lisäksi monissa myymälöissä on kannustettu asiakkaita käyttämään maksukortteja käteisen sijaan, koska ne ovat hygieenisempiä.

Yrityksen toiminta kriisissä vaikuttaa vahvasti siihen, millaisena kuluttajat ja muu yhteiskunta näkevät yrityksen. Se taas vaikuttaa yrityksen liiketoimintamahdollisuuksiin kriisin jälkeenkin. Tästä syystä Danske Bankin sijoitustiimit ovat kiinnittäneet huomiota yritysten yhteiskuntavastuuseen ja esimerkiksi siihen, miten työntekijöiden terveys ja turvallisuus huomioidaan ja varmistetaan, sekä miten ne ovat auttaneet estämään viruksen leviämistä ja suojelemaan liiketoimintaa.

”Tässä kriisissä on noussut hyvin selvästi esiin se, että yhteiskunnalla on yrityksille muitakin odotuksia kuin voiton tuottaminen. Yrityksillä on myös laajempi yhteiskuntavastuu, ja niiden pitäisi olla mukana lieventämässä koronakriisin vaikutuksia”, Lindström toteaa.

Hän lisää, että myös työntekijöiden lomautukset ja palkkojen leikkaaminen ovat olleet keskeinen aihe aktiivisen omistajuuden keskusteluissa. Liiketoiminnallisesta näkökulmasta työntekijöiden vähentäminen voi olla järkevää, mutta se tulee tehdä vastuullisesti, ja yrityksellä on oltava vakaa pohja, jotta liiketoiminta voi jatkua kriisin jälkeenkin.

 

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Petra Saikku, ulkoisen viestinnän päällikkö, Danske Bank, 050 395 6309, petra.saikku@danskebank.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Televisiokatu 1
00075 DANSKE BANK

010 546 0000https://danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Olemme yli 145 vuoden ajan auttaneet kotitalouksia ja yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Tarjoamme henkilö-, yritys- ja instituutioasiakkaille pankkipalveluiden lisäksi henki- ja eläkevakuutuksia, varainhoitoa, kiinteistönvälitys- ja leasing-palveluita.

Haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa kaikille sidosryhmillemme - asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme – ja tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, joka auttaa tekemään taloudellisista päätöksistä ja arjen pankkiasioinnista helppoa.

Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye