Koronan aiheuttaman huolen kanssa ei tarvitse jäädä yksin – kriisityöntekijät antavat keskusteluapua etäyhteyksin

Poikkeusaikana MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kriisikeskuksissa eri puolilla Suomea autetaan videoyhteyksin tai puhelimitse. Ajan voi varata soittamalla suoraan kriisikeskukseen. Keskustelu kriisityöntekijän kanssa on maksutonta.

”Monia ahdistaa ja pelottaa koronavirustilanne. Keskusteluapu auttaa ahdistukseen. Nyt poikkeustilasta johtuen olemme siirtäneet kasvokkaiset tapaamiset kriisityöntekijöiden kanssa videoyhteyksillä toteutettaviksi”, kommentoi MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kriisiauttamisen johtaja Outi Ruishalme.

Kynnyksenä videotapaamisille on usein tottumattomuus käyttää laitteita, mutta ensimmäisen kokeilun jälkeen käyttö tuntuu jo helpommalta.

”Useimmilla on kotona kameralla varustettu tietokone, tabletti tai älypuhelin ja näiden avulla videotapaaminen onnistuu. Kannattaa uskaltaa kokeilla! Ja mikäli videoyhteydet eivät toimi, voidaan keskustella puhelimitse”, rohkaisee Kimmo Räty Pohjois-Karjalan kriisikeskuksesta.

Aika varataan soittamalla kriisikeskukseen. Osaan kriisikeskuksista ajan voi varata myös sähköisen ajanvarauskalenterin kautta. Ajan voi varata mistä tahansa 22 kriisikeskuksesta ympäri Suomen omasta sijainnista riippumatta. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta mieli.fi/kriisikeskusverkosto. Apu on asiakkaalle maksutonta.

Keskusteluapua on antavat myös Kriisipuhelin, verkkokriisikeskus Tukinet ja nuorille suunnattu Sekasin-chat. Lisätietoja mieli.fi/tukea-ja-apua.

Jokainen meistä tarvitsee jonkun, joka kuuntelee. Löydä oma tapasi auttaa – mielinauha.fi

Outi Ruishalme
Kriisiauttamisen johtaja
etunimi.sukunimi@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

MIELI ry: Itsetuhoisuuteen liittyvät yhteydenotot ovat kasvaneet – Tukea ja apua itsemurhayrityksen jälkeen tarjoaa Itsemurhien ehkäisykeskus29.5.2020 07:20:00 EESTTiedote

Toukokuussa 2020 MIELI Suomen Mielenterveys ry:n Kriisipuhelimeen on tullut vuorokaudessa keskimäärin 19 itsetuhoisuuteen liittyvää soittoa, kun viime vuonna vastaavia soittoja oli 8–9 päivässä. Maalis-huhtikuussa soittaja kertoi tuoreesta itsemurhayrityksestä 49:ssä keskustelussa, viime vuonna samaan aikaan 22:ssa soitossa.

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtaksi Katja Kannonlahti7.5.2020 15:03:35 EESTTiedote

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n viestintäjohtajana on toukokuun alussa aloittanut Katja Kannonlahti. Kannonlahti siirtyi tehtävään Tampereen yliopiston viestinnän johtavan asiantuntijan tehtävästä. Tampereen yliopistossa Kannonlahti on työskennellyt muun muassa projektijohtajana ja viestintäjohtajana. Tätä ennen Kannonlahti työskenteli pitkään MTV3:n uutisten eri toimituksissa kuten Huomenta Suomi -toimituksessa, 45 minuuttia -ohjelmassa sekä uutisissa. Koulutukseltaan Kannonlahti on filosofian maisteri.