Koronarokotukset: Kehitysvammaiset samalle viivalle vanhusten kanssa

Kehitysvammaiset ja hoitohenkilökunta ovat epätasa-arvoisessa asemassa koronarokotusten suhteen eri kunnissa.

Kehitysvammaisten palveluasumisen ja kuntoutuksen ammattilaiset ovat huolissaan kehitysvammaisten ja heitä avustavan henkilöstön koronarokotusten epätasaisesta käynnistymisestä eri kunnissa.

–Kehitysvammaiset on asiakasryhmä, jolle sosiaali- ja terveydenhuollonpalvelut ovat tärkeitä. Miten rokotesuunnitelmassa huomioidaan ja tunnistetaan nämä asiakkaat ja ammattiryhmät?, kysyy KVPS Tukena Oy:nvaratoimitusjohtaja Jere Metsähonkala.

Valtakunnallisesti rokotussuunnitelman valmistelu ei toteudu samalla tavalla kaikissa kunnissa.

–Monille kehitysvammaisille toisen ihmisen tarjoama apu- ja tuki on välttämätöntä, usein ympärivuorokautisesti. Sen vuoksi tämän henkilöstöryhmän pitäisi olla kuntien rokotussuunnitelmissa paremmin tunnistettu prioriteettina.

Tehostetun asumisen palvelun lisäksi Metsähonkala toivoo, että kehitysvammaisten lyhytaikaishoidon ja päiväaikaisen toiminnan palvelut huomioitaisiin rokotussuunnitelmissa.

–Tämäntyyppisten palvelujen piirissä on paljon ihmisiä ja tällä asiakasryhmällä ja heidän omaisillaan on enemmän sosiaalisia kontakteja. Jo omaisten työssäkäynnin turvaamiseksi henkilöstön rokotukset olisivat tarpeellisia.

KVPS Tukena Oy:n huolen jakavat myös Etevan, Vaalijalan ja Kårkullan kuntayhtymien johtajat. He toivovat, että kehitysvammaiset ja heidän kanssaan toimiva henkilöstö ja asiantuntijat huomioidaan rokotussuunnitelmassa.

–Erityisen tuen asiakkaiden asumisyksiköt eivät ole päässeet rokotussuunnitelmissa samalle viivalle vanhusten kanssa. Huolta aiheuttavat myös viestit, että kehitysvammaiset ja työntekijät ovat eri asemassa riippuen siitä, missä he asuvat, sanovat Eteva kuntayhtymän työsuojelu- ja riskienhallintapäällikkö Kirsi-Maria Keiholehti, Vaalijalan kuntayhtymän kuntayhtymäjohtaja Ilkka Jokinen ja Kårkulla samkommunin asiantuntija- ja kehityskeskuksen päällikkö Susanne Karlsson.

Myös muutkin kehitysvamma-alan palvelujen tuottajat ovat esittäneet saman huolen.