Koronatilanne vaikuttaa taloyhtiöiden yhtiökokouksiin: kyllä etäyhteyksille, ei korjausten lykkäämiselle

Kevään varsinaisen yhtiökokouksen järjestäminen on taas monessa taloyhtiössä ajankohtaista. Koronatilanne kannustaa edelleen etäyhteyksien tarjoamiseen yhtiökokouksissa. Korjaushankkeita ei kuitenkaan enää kannata lykätä koronatilanteen varjolla. Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama koosti, miten koronatilanne kannattaa huomioida yhtiökokouksissa.

Hyödynnä etäyhteysmahdollisuus

Asunto-osakeyhtiölaki on mahdollistanut yhtiökokouksiin osallistumisen kokouspaikan ulkopuolelta postin välityksellä tai teknisen välineen avulla jo vuodesta 2010. Ennen kevättä 2020 taloyhtiöt eivät kuitenkaan ole laissa säädettyä mahdollisuutta juurikaan käyttäneet ja yhtiökokouksiin onkin useimmiten voinut osallistua vain henkilökohtaisesti tai valtuutetun avustuksella.

“Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on pakottanut taloyhtiöt ottamaan digiloikan, jotta välttämättömät päätökset on pystytty kokoontumisrajoituksista huolimatta tekemään. Moni osakkeenomistaja on tilanteesta myös hyötynyt: kokoukseen osallistuminen ei monelle ole välttämättä ollut aikaisemmin lainkaan mahdollista ilman etäyhteyksiä, jos esimerkiksi välimatka kokouspaikkakunnalle on pitkä eikä tuttuja henkilöitä valtuuttamista varten taloyhtiössä ole. Esimerkiksi moni vuokranantajaosakas on kiitellyt etäkokouksia”, lakimies Jenni Valkama sanoo.

Hallitus voi päättää antaa mahdollisuuden osakkeenomistajille osallistua yhtiökokoukseen kokouspaikan ulkopuolelta, ellei taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä määrätä asiasta toisin. Mahdollisuudesta etäosallistumiseen on oltava aina maininta yhtiökokouskutsussa. Edellytyksenä on, että osakkaiden osallistumisoikeus ja ääntenlaskennan oikeellisuus voidaan selvittää samaan tapaan kuin perinteiseen malliin järjestetyissä yhtiökokouksissa.

“Kokoukseen on aina oltava mahdollisuus osallistua henkilökohtaisesti paikan päällä, mutta suosittelemme mahdollisuuksien mukaan kokeilemaan myös etäyhteyttä. Näin koronan aiheuttamia kokoontumisrajoituksia pystytään noudattamaan asianmukaisesti”, Valkama sanoo.

Korjaushankkeita ei kannata lykätä enempää

Taloyhtiöt ovat saattaneet poikkeustilanteissa lykätä peruskorjaushankkeisiin liittyvää päätöksentekoa. Syynä lykkäämiseen on voinut olla epävarmuus hankkeiden järjestelyjen sujumisesta poikkeusolosuhteissa tai se, että päätöksenteko etäyhteyskokouksissa on koettu hankalaksi järjestää. Valkama kannustaa kuitenkin etenemään korjaushankkeiden toteuttamisessa.

“Tarpeellisten korjaushankkeiden lykkääminen ei useinkaan ole järkevää. Vastuulliset ja ammattitaitoiset projektinjohtajat, suunnittelijat ja urakoitsijat ottavat toiminnassaan virustilanteen aiheuttamat rajoitukset huomioon ja hallitus voi tehdä tarkempia päätöksiä käytännön järjestelyistä korjaushankkeiden turvalliseksi järjestämiseksi”, Valkama muistuttaa.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 24 000 vuokranantajaa.

Kyselytutkimus: Yksityiset vuokranantajat kaihtavat isoja riskejä29.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Yksityiset vuokranantajat kaihtavat riskiä ja maksavat vastikkeensa erittäin säntillisesti. Tämä käy ilmi Suomen Vuokranantajien tuoreesta jäsenkyselystä, johon vastasi lähes 2500 yksityistä vuokranantajaa. Suurimmaksi tulevaisuuden riskiksi vuokranantajat nostavat verotuksen kiristyminen. Vastausten perusteella verovähennysoikeuden poisto laskisi merkittävästi riskiä kaihtavien vuokranantajien kiinnostusta tarjota uusia vuokrakoteja.

Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla21.1.2021 11:10:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.