Koronaviruksen vaikutukset näkyvät vahvasti Keskimaan alkuvuoden tuloksessa

Osuuskauppa Keskimaan tammi-kesäkuun liikevaihto oli 299,4 miljoonaa euroa, missä oli laskua 1,7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-kesäkuun operatiivinen tulos oli 2,4 miljoonaa euroa, mikä on noin 6,5 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän selvästi edellisen vuoden tasosta. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä. Marketkaupan myynti ja tulos ovat hyvällä tasolla, mutta erityisesti hotellit, ravintolat ja liikennemyymälät kärsivät kriisistä.

Market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 238,3 miljoonaan euroon (+7,5 %). Päivittäistavarakauppaa tehtiin 210,0 miljoonalla eurolla (+9,5 %). Päivittäistavarakauppa kiihtyi maaliskuussa, heti koronakriisin alussa, ja kauppa on käynyt hyvin myös kesäkuukausina kaikissa Keskimaan marketketjuissa. Käyttötavarakaupan liikevaihto laski viime vuoden tasosta 4,1%, ollen 27,1 miljoonaa euroa.

− Monialaisena osuuskauppana vahvasti kasvanut marketkauppa on kantanut tulostamme koronakriisin aikana, kun ravintoloita, liikennemyymälöitä ja toinen hotelleistamme jouduttiin sulkemaan. Arviomme mukaan olemme säilyttäneet, tai jopa hieman kasvattaneet, päivittäistavarakaupan markkinaosuuttamme poikkeuksellisen alkuvuoden aikana. Koronakriisi iski myös käyttötavarakauppaan, vaikkakin positiivisena valopilkkuna rautakaupassa onnistuttiin kevään aikana jopa edellisvuotta paremmin, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto tammi-kesäkuussa oli 48,0 miljoonaa euroa (-20,8 %).

ABC-liikennemyymälöissä tehtiin ravintola- ja marketkauppaa 9,7 miljoonalla eurolla (-31,8 %). Polttonestekaupan liikevaihto tammi-kesäkuussa oli 38,4 miljoonaa euroa (-17,5 %). ABC-liikennemyymälöiden osalta koronakriisi vaikutti erityisesti ravintolatoimintaan. Yleinen liikkumisen väheneminen keväällä vaikutti polttonesteiden myyntivolyymiin negatiivisesti.

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 10,3 miljoonaa euroa (-47,1 %). Ravintolakaupan liikevaihto oli 7,2 miljoonaa euroa (-48,8 %) ja majoituskaupan 3,1 miljoonaa euroa (-42,9 %). Matkailu- ja ravitsemiskaupan kevään kiinniolot ja matkustamisen lähes täydellinen pysähtyminen vaikutti kevään myynteihin rajusti. Kauppa kärsi vielä kesäkuussa osittaisista rajoituksista ja myynnissä jäätiin viime vuodesta.

Loppuvuoden tuloksen arvioimisen osalta ratkaisevaa on koronan toisen aallon vaikutukset kaupankäyntiin.

Investointeja jatkettiin erityisesti marketkaupan palveluissa

Keskimaa on jatkanut investointeja palveluiden kehittämiseen koronakriisistä huolimatta. Alkuvuodesta aloitetut mittavat myymäläuudistukset Mestarin Herkussa ja Keljon Prismassa valmistuivat suunnitelmien mukaisesti huhtikuussa. Alkuvuoden ja kevään aikana on lähes 10 S-marketissa toteutettu uuden S-market konseptin mukainen ilmeen uudistaminen. S-marketeista uuden ilmeen ovat tämän vuoden aikana saaneet jo S-market Hankasalmi, Joutsa, Kangasniemi, Keuruu, Korpilahti, Muurame, Palokka, Vaajala ja Äänekoski. Yhteensä 12 S-marketia uudistetaan kuluvan vuoden aikana.

− Jatkamme toiminnan kehittämistä aktiivisesti poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta. Kesän aikana pääsimme kertomaan syksyn isoimmista investoinneistamme, joihin kuuluu Prisma Palokan kokonaisvaltainen uudistus sekä uuden S-market Tourulan avaus ensi vuoden alkupuolella, Määttä kertoo.

Kauppakeskus Sokkarin kehittämistä on jatkettu suunnitelmien mukaisesti vuoden alusta alkaen. Kauppakeskukseen on saatu uusia vuokralaisia kuten IKEA Suunnittelustudio ja Pentik-myymälä. Sokkarin 2. kerroksen ravintolamaailman uusien ravintoloiden Itsudemon ja Friends & Brgrs sekä Caffitella-kahvilan avaukset siirtyivät kesäkuulta elokuulle koronatilanteen vuoksi. Ravintolapuolella Jyväskylän keskustassa sijaitseva ravintola Revolution remontoitiin ja uudistettiin alkuvuodesta.

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja. Osuuskaupan palveluksessa oli kesäkuun lopussa aktiivisessa työsuhteessa 2 009 työntekijää, mikä oli 57 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Kesällä 2020 Keskimaassa on työskennellyt noin 300 kesätyöntekijää, mikä on vähemmän kuin edellisinä vuosina. Kesätyöntekijöiden palkkaamiseen vaikuttivat keväällä henkilökunnan lomautukset kiinni olleiden toimipaikkojen osalta. Nuorille suunnattu Tutustu työelämään ja tienaa -harjoittelu jouduttiin perumaan kesän osalta koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolosuhteiden vuoksi.

Keskimaalla oli kesäkuun lopussa omistajia 133 462. Kevätkokouksessa 11.6.2020 Keskimaan edustajisto päätti jakaa omistajilleen ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan 25 elokuuta. Vuoden 2019 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksetaan yli 4,7 miljoonaa euroa, mikä on noin 0,7 miljoona euroa enemmän kuin edellisenä vuotena. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksulle korkoa maksetaan 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä noin 0,8 miljoonaan euroa. Keskimaan omistajuudesta merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota maksettiin tammi−kesäkuussa 10,4 miljoonaa euroa.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Sale Toivakka uudistuu kokonaisvaltaisesti – S-ryhmän uusi pienmyymäläkonsepti Toivakkaan22.9.2020 09:58:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa Toivakan Salen syksyn 2020 aikana. Kokonaisvaltaisen tilojen muokkaamisen myötä myymälään saadaan lisää tilaa, mikä mahdollistaa myös valikoimien laajentamisen. Sale Toivakka on yksi ensimmäisistä myymälöistä Suomessa, joka uudistetaan S-ryhmän uuden pienmyymäläkonseptin mukaiseksi Sale-myymäläksi. Remontti valmistuu joulukauppaan.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja käynnistyy lahjoituskohteiden haulla – tänä vuonna autetaan ihmisiä kohtaamaan toisensa24.8.2020 09:15:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä vuonna halutaan auttaa ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Keskimaa etsii nyt erilaisia kohteita ja organisaatioita, jotka haluavat omalla toiminnallaan auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa ilolla. Lahjoituksen kokonaissumma on euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohti eli noin 135 000 euroa.

Hannikaisenkadun ABC-automaattiaseman ilme on uudistettu – automaattiasema palvelee jälleen pe 21.8.202021.8.2020 13:15:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan Hannikaisenkadun ABC-automaattiasema Jyväskylän keskustassa on uudistettu. Automaattiasemalle on uusittu elokuun aikana jakelumittarit, maksupäätteet ja aseman ilme. Lisäksi automaattiaseman valaistus on vaihdettu energiatehokkaisiin ratkaisuihin sekä mittarikentän ympäristöturvallisuutta on parannettu. Uudistettu Hannikaisenkadun ABC-automaattiasema saadaan käyttöön jälleen perjantaina 21.8.2020. − Haluamme huolehtia ABC-asemiemme turvallisuudesta, tehokkuudesta sekä ilmeestä. Energiatehokkuus sekä mobiiliasioinnin helppous ovat tärkeitä meille sekä asiakkaille, toteaa Osuuskauppa Keskimaan liikennemyymälöistä ja polttonestekaupasta vastaava johtaja Heikki Tervanen. Hannikaisenkadun ABC-automaattiasemalla on kaksi tankkauspaikkaa ja myynnissä neljä polttonestelaatua. Osuuskauppa Keskimaalla on yhteensä seitsemän ABC-liikennemyymälää ja 27 automaattiasemaa Keski-Suomen alueella. Tämän vuoden aikana Keskimaa on uudistanut Jyväskylän alueella ABC Keljon automaattias

Palokan Prisman mittava uudistushanke käynnistyy syyskuussa23.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa Palokan Prismassa Jyväskylässä mittavan uudistuksen syyskuussa 2020. Kyseessä on Prisma Palokan 10-vuotisen historian laajin uudistus. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Prisman myymäläuudistus ja toisessa vaiheessa tehdään kiinteistön peruskorjaukseen, julkisivuun ja piha-alueisiin liittyvät muutokset. Myymälän ilme muutetaan uuden Prisma-ilmeen mukaiseksi, valikoimat laajentuvat ja myymälään saadaan uusia palveluja. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan uudistuviin valikoimiin.