Koskettava elämäkerta Mona-Liisa kertoo hiihtäjän, muusikon ja äidin tarinan ja valottaa ammattiurheilijan elämää sairauksien varjossa

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta, jonka elämä loppui viime vuonna vain 36-vuotiaana. Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella elämään tuli kamppailua oman kehon kanssa, tyttären vaikea sairaus ja lopulta kohtalokas syöpädiagnoosi.

Ennen kuolemaansa Mona-Liisa oli pyytänyt ystäväänsä urheilutoimittaja Laura Arffmania kirjoittamaan kanssaan kirjan. Arffman saattoi loppuun työn, jonka he aloittivat. Syntyi kaunis, ilon sävyttämä elämäntarina, joka valottaa naisurheilijan vaativaa harjoitteluohjelmaa ja eri valmentajien kontrollipyrkimyksiä, hiihtomaajoukkuetoveri Ville Nousiaisen kanssa syttynyttä rakkautta sekä äitiyden tuomaa elämänmuutosta.

Ystävien ympäröimä, mutta lapsuudessaan koulukiusattu Mona-Liisa kuvaa itseään kirjassa suorittajaluonteeksi, joka ei ole halunnut tehdä mitään huonosti. Kova harjoittelu niin hiihdossa kuin soittamisessa johti myös uupumukseen ja oman kehon ja jaksamisen kanssa kamppailuun aliravitsemuksesta ylikuntoon.

Ylikunnosta Mona-Liisan palautti raskaus. Isabella-tytär toi onnea kahden huippu-urheilijan elämään.

”Mikään ei Isabellan lapsuusajoissa ollut minulle suurempi nautinto kuin se, että molemmat, mieheni ja minä, kävimme aamulla päivän ensimmäisessä harjoituksessa ja sen jälkeen nukuimme Isabellan kanssa päiväunet yhdessä.” Mona-Liisa kertoo kirjassa.

Nuotteja taskulampun valossa

Isabellan elämää varjosti 5-vuotiaaksi sydänsairaus, josta Mona-Liisa ei halunnut puhua julkisesti. Hän syytti sairaudesta itseään ja koki epäonnistumista. Isabella vietti pitkiä aikoja sairaalassa. Raskaimman sairaalajakson keskellä Mona-Liisa osallistui Ylen Maestro -kapellimestarikilpailuun. Hän opetteli sinfoniat sairaalassa öisin taskulampun valossa ja voitti.

”Vaikka toteutin tuolloin myös itseäni ja treenasin takaisin maastohiihdon huipulle, sain olla lapseni kanssa aamusta iltaan. Olimme sairaalassa, mutta koko ajan yhdessä. Avasimme siellä joulukalenterit ja yritimme elää perusarkea.”

Nopeasti hiipuva urheilu-ura päättyi keväällä 2018 ja heti perään tuli tieto vatsasyövästä. Arffman kuvaa koskettavasti viimeistä vuotta: kuinka Mona-Liisa valmistautui yhdessä lapsen kanssa siihen, kun äitiä ei enää ole, ja lopuksi hyvästelemään läheiset.

Aina positiivisesti ajatellut ja omien vanhempiensa kanssa rakkauden täyttämän lapsuuden kokenut Mona-Liisa joutui lopuksi kohtaamaan elämän epäreiluuden.

”Olen aina kokenut, että haluaisin antaa omalle lapselleni sen saman avun ja turvan. Se on yksi syy kirjoittaa tämä kirja. Onkin pelottavaa, että minun tarinani loppuu tähän ja jää lyhyeksi.” kirjoitti Mona-Liisa Kouvolassa heinäkuussa 2019 paria viikkoa ennen elämänsä päättymistä.

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.