Koskisen Oy

Koskisen rakentaa Kärkölään huippumodernin puunjalostusyksikön

Koskisen toteuttaa Kärkölään 48 miljoonan euron investoinnin, jonka tuotannollinen toiminta käynnistyy kesällä 2023. Uuden yksikön vuosituotanto on ensivaiheessa 400 000 kuutiota havusahatavaraa. Toteutettava investointi on jatkoa vuonna 2020 tehdylle jalostuskapasiteetin laajennukselle sekä voimalainvestoinnille, jolla yksikön lämmöntuotanto muutettiin täysin biopohjaiseksi.

Koskisen sahavisualisointi lännestä, lintuperspektiivi

Koskisen on henkilöstömäärältään Päijät-Hämeen suurin teollinen työnantaja. Investointi kasvattaa yhtiön vuotuista liikevaihtoa kymmeniä miljoonia euroja, tästä merkittävä osa syntyy vientituotoista. Kasvava liiketoiminta tukee Päijät-Hämeen paikallista hyvinvointia palkkoina, kantorahatuloina sekä erilaisten urakointipalveluiden käyttönä. Rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan noin 70 henkilötyövuotta.

”Investointi on yhtiön historian suurin, ja strategisesti erittäin merkittävä. Uusi tuotantolinja yhdistettynä suureen jalostuskapasiteettiimme, tekee Koskisen sahateollisuudesta yhden toimialansa kilpailukykyisimmistä ja jalostusasteeltaan korkeimmista toimijoista Suomessa”, sanoo Koskisen konsernin toimitusjohtaja Jukka Pahta.

”Uusiutuvien materiaalien, erityisesti puun käytön ennakoidaan lisääntyvän jatkossa merkittävästi. Vastuullisesti hoidetuista suomalaisista metsistä ympäristötietoisesti ja raaka-ainetta tehokkaasti hyödyntäen valmistetut puutuotteet tarjoavat ratkaisuja kestävään kehitykseen. Tällä investoinnilla varmistamme paikkamme tämän hiilineutraaliutta edistävän kehityksen toimeenpanijana.”

Lähtökohtana ympäristötehokkuus ja 40 % tuottavuuden nosto

Koskisen Järvelän mekaanisen metsäteollisuuden integraatin lähtökohtana on korkea ympäristötehokkuus ja puuaineksen mahdollisimman täysimääräinen hyödyntäminen. Investoinnin myötä sahaustoiminto siirtyy Järvelän keskustaajamasta sahatavaran jälkikäsittelyn ja jalostuksen yhteyteen, 4 kilometrin päähän nykyisestä paikasta. Tämä lisää tuotannon synergiaa ja vähentää sahalaitoksen sisäiseen logistiikkaan liittyviä päästöjä merkittävästi.

”Uusi tuotantolinja nostaa sahauksen tuottavuutta jopa 40 % ja mahdollistaa entistä laajemman tukkien läpimittaluokkien käytön. Näin pystymme palvelemaan asiakkaitamme uusilla tuotteilla ja puuraaka-aine tulee käytetyksi entistä tarkemmin hiiltä pitkään sitoviin lopputuotteisiin”, toteaa Koskisen sahateollisuuden johtaja Tommi Sneck.

Koskisen sahavisualisointi lännestä, lintuperspektiivi
Koskisen Sahavisualisointi lounaasta, lintuperspektiivi
Koskisen Sahavisualisointi etelästä, lintuperspektiivi
Koskisen Sahavisualisointi kaakosta, lintuperspektiivi

Koskisen Oy
Tehdastie 2
16600 Järvelä

Saha- ja levyteollisuuden edelläkävijä Koskisen on kotimainen perheomisteinen yhtiö. Yli 900 koskislista tekee 270 milj. eur liikevaihdon jalostaen suomalaisesta puusta aikaa kestäviä puutuotteita. Koskisen tuotantolaitokset Järvelässä muodostavat Suomen suurimman mekaanisen puunjalostuksen keskittymän, jossa puuraaka-aine hyödynnetään lähes 100 % omassa prosessissa. Koskisen tuotteita toimitetaan ympäri maailman laatutietoisille asiakkaille. Koskisella vastuullisuus tarkoittaa työtä ympäristön, yhteiskunnan ja ihmisten hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Koskisen Oy

The world’s first 100 % wood-based furniture board is a circular economy product born from the cooperation of Koskisen Oy and Stora Enso17.1.2022 09:00:00 EET | Press release

Koskisen is the first company to start using the bio-based binder NeoLigno® by Stora Enso – in its new sustainable product family. The two Finnish companies’ cooperation results in the world’s first new entirely wood-based furniture board, all the way to its adhesives. Both the raw and the binding materials are sourced from the production process flows of both companies, making this a complete circular economy product.

Maailman ensimmäinen 100 % puupohjainen kalustelevy on Koskisen ja Stora Enson yhteistyönä syntynyt kiertotaloustuote17.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Koskisen ottaa uuden ilmastoystävällisen tuoteperheensä valmistuksessa ensimmäisenä käyttöön biopohjaisen NeoLigno®- by Stora Enso -sideaineen. Yritysten yhteistyön tuloksena syntyy maailman ensimmäinen täysin puupohjainen kalustelevy. Sekä levyn perusraaka-aine että koossapitävä sideaine ovat peräisin yritysten valmistusprosessien sivuvirroista, eli kyseessä on myös kokonaan kotimainen kiertotaloustuote.

Koskisen to build state-of-the-art wood processing unit in Finland6.10.2021 12:00:00 EEST | Press release

Koskisen will carry out an investment in Kärkölä worth EUR 48 million, with production scheduled to start up in summer 2023. The new unit’s annual production will initially be 400,000 cubic metres of softwood sawn timber. The investment is a continuation of the further processing capacity expansion carried out in 2020 and the power plant investment in which heat production was converted entirely to biofuel.