Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun
Koronasta johtuen ulkomaan matkailu vähenee ja sillä on positiivinen vaikutus kotimaan matkailulle. Jos ulkomaan matkailu vähenee pidemmäksi aikaa, menee iso osa siihen käytetystä rahasta kotimaisten hyödykkeiden kulutukseen, kuten kotimaan matkailuun.
- Matkailuelinkeino on nähtävä ja käsiteltävänä kokonaisuutena – kun matkailu kasvaa, moni muukin toimiala elpyy. Kotimaan matkailulla ja sen kysynnän kasvulla on iso rooli koko Suomen talouden elpymisessä. Matkailun kerrannaisvaikutukset muille toimialoille ovat mittavat, muistuttaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.
Kotimaan matkailun edistämiseksi tarvitaan nyt nopeita toimia – päätavoitteena lisätä asiakasmääriä ja matkailupalvelujen käyttöä. Kotimaan matkailun potentiaalin hyödyntäminen edellyttää selkeitä päätöksiä, turvallinen kotimaan matkailu mahdollistetaan pikaisesti koronasta huolimatta.
- Yrityksille avatut koronatuet ovat tärkeitä, mutta potentiaalia on vieläkin enemmän. Oikeilla toimenpiteillä matkailuyritykset voivat lisätä kannattavaa liiketoimintaansa nopeasti ja samalla auttaa yhteiskuntaa elpymään koronakriisistä. Jatkossa kriisitukirahoituksia ei tarvittaisi nykyisessä mittakaavassa, sanoo Mäki-Hakola.
Kampanjoidaan yhdessä kotimaata matkailukohteena
Julkisia matkailun kehittämis- ja viestintäresursseja tulee nopeasti lisätä kymmenellä miljoonalla eurolla. Kampanjointi ja markkinointi tulee suunnata turvalliseen ja vastuulliseen kotimaan matkailuun. Nousuun koronakriisistä tarvitaan valtakunnallista, alueellista ja paikallista kotimaan matkailua edistävää markkinointia. Kunnat ja kaupungit on saatava mukaan kampanjayhteistyöhön.
Visit Finlandin osaamista ja resursseja tulee keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailua edistävään teemahankkeeseen ja kampanjointiin. Teemahankkeella mahdollistetaan matkailupalvelujen ylläpito ja kehittäminen myös ulkomaisten matkailijoiden tarpeisiin sitten tulevaisuudessa. Visit Finlandin resurssointi sen varsinaiseen päätehtävään - kansainväliseen markkinointiin ja siihen liittyvään Suomi-kuvan vahvistamiseen - voidaan palauttaa kansainvälisen matkailutilanteen muututtua.
Tukitoimet varmistettava koko matkailukentälle ja eri tyyppisiin matkailualan yrityksiin
- Maaseudulla matkailupalveluja tuotetaan usein maatalouden liitännäiselinkeinona. Tästä syystä monet nyt lanseeratut tukitoimet eivät ole näiden yritysten käytettävissä, jolloin yritysten välinen tasa-arvo ei toteudu, muistuttaa MTK:n maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto.
Hyviä ja tarpeellisia keinoja kotimaan matkailun edistämiseksi on koottu työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuun ”Selvitys kotimaanmatkailun kehittämistarpeista". (https://tem.fi/kotimaanmatkailu). Siinä olevien esitysten ja keinojen käyttöön ottaminen on juuri nyt ajankohtaista ja tärkeää matkailun kehittämisresursseja suunnatessa.
Lisätietoja:
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, 040 502 6810
Kimmo Aalto, maaseutumatkailun asiantuntija, 040 179 1618
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Suomalainen metsäkuusi tuo joulun – ota talteen kuusenhakureissun muistilista!17.12.2025 15:21:13 EET | Tiedote
Suomalaisessa metsässä kasvanut kuusi on monelle jouluperinne, joka tuo joulun kotiin. MTK kokosi näppärän muistilistan, jolla joulupuun haku onnistuu sujuvasti.
Teillä tulet, Rautatieasemalla omput – MTK:n joulutervehdykset suomalaisille17.12.2025 10:19:00 EET | Tiedote
Maaseutunuorten perinteiset Joulutulet syttyvät jälleen teiden varsille lauantaina 20.12.2025. Tapahtuma on vakiintunut yhdeksi maaseutunuorten tärkeimmistä ja rakkaimmista joulun ajan perinteistä. Joulutulet juhlistavat kotimaista alkutuotantoa ja maaseudun elinvoimaa sekä kiittävät kuluttajia, jotka valinnoillaan arvostavat suomalaista ruokaa ja sen tuottajia. Joulutulien lisäksi MTK ilahduttaa kaupunkilaisia jakamalla kotimaisia jouluomenoita Helsingin Rautatieasemalla 19.12.
MTK: Alkutuotannon kannattavuus ratkaisee kansallisen ruokastrategian onnistumisen16.12.2025 12:34:39 EET | Tiedote
MTK:n tuleva puheenjohtaja Tero Hemmilä kiittää ruokastrategian visiota, mutta vaatii nopeita toimia alkutuotannon kannattavuuden vahvistamiseksi.
Viljelijöiden suurmielenosoitus Brysselissä 18.12. – viljelijöitä Suomesta mukana16.12.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Brysselissä järjestetään torstaina 18.12. laaja viljelijämielenosoitus. Tapahtumaan odotetaan 8 000–10 000 viljelijää 27 EU-maasta. Suomesta mielenosoitukseen osallistuu edustajia MTK:sta ja SLC:stä. Edellisen kerran vastaavan mittaluokan mielenosoitus järjestettiin kymmenen vuotta sitten. Mielenosoitus järjestetään vastalauseena EU-komission budjettiesitykselle vuoden 2027 jälkeiselle ajalle. Maataloudelle korvamerkitty EU-rahoitus on vaarassa pienentyä viidenneksellä.
Joulupöydän ytimessä kotimaisuus – maaseudun vuodenkierto ohjaa ruokavalintoja15.12.2025 08:03:00 EET | Tiedote
Joulu kokoaa suomalaiset kotimaisen ruuan äärelle. Joulun juhlapöytä rakentuu kotimaisista raaka-aineista: juureksista, perunasta, kananmunista, lihasta sekä vilja- ja maitotuotteista. Ne kertovat suomalaisen ruuantuotannon monipuolisuudesta ja vastuullisuudesta. Maaseudulla vuodenkierto näkyy erityisesti loppuvuonna, kun sadonkorjuun kiireet väistyvät talven hiljaisempaan aikaan. Vaikka pellot lepäävät, työ maatiloilla jatkuu ympäri vuoden eläinten hoidosta metsätöihin ja tulevan satokauden valmisteluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
