Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun

Jaa
Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

Koronasta johtuen ulkomaan matkailu vähenee ja sillä on positiivinen vaikutus kotimaan matkailulle. Jos ulkomaan matkailu vähenee pidemmäksi aikaa, menee iso osa siihen käytetystä rahasta kotimaisten hyödykkeiden kulutukseen, kuten kotimaan matkailuun.

- Matkailuelinkeino on nähtävä ja käsiteltävänä kokonaisuutena – kun matkailu kasvaa, moni muukin toimiala elpyy. Kotimaan matkailulla ja sen kysynnän kasvulla on iso rooli koko Suomen talouden elpymisessä. Matkailun kerrannaisvaikutukset muille toimialoille ovat mittavat, muistuttaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Kotimaan matkailun edistämiseksi tarvitaan nyt nopeita toimia – päätavoitteena lisätä asiakasmääriä ja matkailupalvelujen käyttöä. Kotimaan matkailun potentiaalin hyödyntäminen edellyttää selkeitä päätöksiä, turvallinen kotimaan matkailu mahdollistetaan pikaisesti koronasta huolimatta.

- Yrityksille avatut koronatuet ovat tärkeitä, mutta potentiaalia on vieläkin enemmän. Oikeilla toimenpiteillä matkailuyritykset voivat lisätä kannattavaa liiketoimintaansa nopeasti ja samalla auttaa yhteiskuntaa elpymään koronakriisistä. Jatkossa kriisitukirahoituksia ei tarvittaisi nykyisessä mittakaavassa, sanoo Mäki-Hakola.

Kampanjoidaan yhdessä kotimaata matkailukohteena

Julkisia matkailun kehittämis- ja viestintäresursseja tulee nopeasti lisätä kymmenellä miljoonalla eurolla. Kampanjointi ja markkinointi tulee suunnata turvalliseen ja vastuulliseen kotimaan matkailuun. Nousuun koronakriisistä tarvitaan valtakunnallista, alueellista ja paikallista kotimaan matkailua edistävää markkinointia. Kunnat ja kaupungit on saatava mukaan kampanjayhteistyöhön.

Visit Finlandin osaamista ja resursseja tulee keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailua edistävään teemahankkeeseen ja kampanjointiin. Teemahankkeella mahdollistetaan matkailupalvelujen ylläpito ja kehittäminen myös ulkomaisten matkailijoiden tarpeisiin sitten tulevaisuudessa. Visit Finlandin resurssointi sen varsinaiseen päätehtävään - kansainväliseen markkinointiin ja siihen liittyvään Suomi-kuvan vahvistamiseen - voidaan palauttaa kansainvälisen matkailutilanteen muututtua.

Tukitoimet varmistettava koko matkailukentälle ja eri tyyppisiin matkailualan yrityksiin

- Maaseudulla matkailupalveluja tuotetaan usein maatalouden liitännäiselinkeinona. Tästä syystä monet nyt lanseeratut tukitoimet eivät ole näiden yritysten käytettävissä, jolloin yritysten välinen tasa-arvo ei toteudu, muistuttaa MTK:n maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto.

Hyviä ja tarpeellisia keinoja kotimaan matkailun edistämiseksi on koottu työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuun ”Selvitys kotimaanmatkailun kehittämistarpeista". (https://tem.fi/kotimaanmatkailu). Siinä olevien esitysten ja keinojen käyttöön ottaminen on juuri nyt ajankohtaista ja tärkeää matkailun kehittämisresursseja suunnatessa.

Lisätietoja:
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, 040 502 6810
Kimmo Aalto, maaseutumatkailun asiantuntija, 040 179 1618

 
What do you want to do ?
New mailCopy

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Simonkatu 6
00100 HELSINKI

020 4131http://www.mtk.fi

 

 
What do you want to do ?
New mailCopy
 
What do you want to do ?
New mailCopy

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK-Vähäkyrö on Vuoden Helmi24.4.2024 12:06:17 EEST | Tiedote

MTK-Vähäkyrö on valittu Vuoden 2023 Helmeksi. Palkinto luovutettiin MTK-Vähäkyrölle MTK:n valtuuskunnan kokouksessa 24.4. Espoossa. Vuoden Helmi on MTK-yhdistysten ja metsänhoitoyhdistysten arvostettu tunnustus, joka myönnetään vuosittain yhdistykselle, joka on osoittanut erityistä ansioitumista maaseudun kehittämisessä ja yhteisöllisyyden edistämisessä. MTK-Vähäkyrö ansaitsi tunnustuksen erityisesti ideoimalla ja järjestämällä maaseutuaiheisen valokuvanäyttelyn keväällä 2023. Näyttely koottiin Viljelijä välittää -valokuvakilpailun kuvista.

Mediakutsu: MTK:n valtuuskunnan kevätkokous 24.4. – pääministeri Orpo vierailee kokouksessa klo 1022.4.2024 14:33:21 EEST | Kutsu

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan MTK:n valtuuskunnan kevätkokousta keskiviikkona 24.4.2023 klo 9.00 – n. 18.00. Pääministeri Petteri Orpo vierailee kokouksessa klo 10. Kokousta voi seurata paikan päällä Hanasaaren kulttuurikeskuksessa, Hanasaarenranta 5, Espoo. Median edustajat ovat tervetulleita myös valtuuskunnan tulevaisuusseminaariin 23.4. "Kestävä ja turvallinen Suomi 2030".

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye