Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Kotimaan matkailussa miljardien mahdollisuus elvyttää taloutta – Visit Finlandin resursseja keskitettävä väliaikaisesti kotimaan matkailuun

Jaa
Suomalaiset matkailijat kuluttavat keskimäärin noin 5 miljardia euroa vuodessa ulkomailla. Jos edes kolmasosa tästä käytetään kotimaan matkailuun, ovat kerrannaisvaikutukset mittavat: talous elpyy ja työllisyys paranee. Parasta elvytystä on tehostaa kotimaan matkailun markkinointia. Visit Finlandin resursseja pitää keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailun markkinointiin. Lisäksi on varmistettava, että matkailuyrityksiä koskevat nykyiset ja tulevat tukimuodot ja -rahoitus huomioivat kaikki matkailuyritysten yritysmuodot ja niiden tuottamat moninaiset ja monipuoliset matkailupalvelut.

Koronasta johtuen ulkomaan matkailu vähenee ja sillä on positiivinen vaikutus kotimaan matkailulle. Jos ulkomaan matkailu vähenee pidemmäksi aikaa, menee iso osa siihen käytetystä rahasta kotimaisten hyödykkeiden kulutukseen, kuten kotimaan matkailuun.

- Matkailuelinkeino on nähtävä ja käsiteltävänä kokonaisuutena – kun matkailu kasvaa, moni muukin toimiala elpyy. Kotimaan matkailulla ja sen kysynnän kasvulla on iso rooli koko Suomen talouden elpymisessä. Matkailun kerrannaisvaikutukset muille toimialoille ovat mittavat, muistuttaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Kotimaan matkailun edistämiseksi tarvitaan nyt nopeita toimia – päätavoitteena lisätä asiakasmääriä ja matkailupalvelujen käyttöä. Kotimaan matkailun potentiaalin hyödyntäminen edellyttää selkeitä päätöksiä, turvallinen kotimaan matkailu mahdollistetaan pikaisesti koronasta huolimatta.

- Yrityksille avatut koronatuet ovat tärkeitä, mutta potentiaalia on vieläkin enemmän. Oikeilla toimenpiteillä matkailuyritykset voivat lisätä kannattavaa liiketoimintaansa nopeasti ja samalla auttaa yhteiskuntaa elpymään koronakriisistä. Jatkossa kriisitukirahoituksia ei tarvittaisi nykyisessä mittakaavassa, sanoo Mäki-Hakola.

Kampanjoidaan yhdessä kotimaata matkailukohteena

Julkisia matkailun kehittämis- ja viestintäresursseja tulee nopeasti lisätä kymmenellä miljoonalla eurolla. Kampanjointi ja markkinointi tulee suunnata turvalliseen ja vastuulliseen kotimaan matkailuun. Nousuun koronakriisistä tarvitaan valtakunnallista, alueellista ja paikallista kotimaan matkailua edistävää markkinointia. Kunnat ja kaupungit on saatava mukaan kampanjayhteistyöhön.

Visit Finlandin osaamista ja resursseja tulee keskittää väliaikaisesti kotimaan matkailua edistävään teemahankkeeseen ja kampanjointiin. Teemahankkeella mahdollistetaan matkailupalvelujen ylläpito ja kehittäminen myös ulkomaisten matkailijoiden tarpeisiin sitten tulevaisuudessa. Visit Finlandin resurssointi sen varsinaiseen päätehtävään - kansainväliseen markkinointiin ja siihen liittyvään Suomi-kuvan vahvistamiseen - voidaan palauttaa kansainvälisen matkailutilanteen muututtua.

Tukitoimet varmistettava koko matkailukentälle ja eri tyyppisiin matkailualan yrityksiin

- Maaseudulla matkailupalveluja tuotetaan usein maatalouden liitännäiselinkeinona. Tästä syystä monet nyt lanseeratut tukitoimet eivät ole näiden yritysten käytettävissä, jolloin yritysten välinen tasa-arvo ei toteudu, muistuttaa MTK:n maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto.

Hyviä ja tarpeellisia keinoja kotimaan matkailun edistämiseksi on koottu työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuun ”Selvitys kotimaanmatkailun kehittämistarpeista". (https://tem.fi/kotimaanmatkailu). Siinä olevien esitysten ja keinojen käyttöön ottaminen on juuri nyt ajankohtaista ja tärkeää matkailun kehittämisresursseja suunnatessa.

Lisätietoja:
Marko Mäki-Hakola, elinkeinojohtaja, 040 502 6810
Kimmo Aalto, maaseutumatkailun asiantuntija, 040 179 1618

 
What do you want to do ?
New mailCopy

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Simonkatu 6
00100 HELSINKI

020 4131http://www.mtk.fi

 

 
What do you want to do ?
New mailCopy
 
What do you want to do ?
New mailCopy

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajien kiinnostus puukauppaan on laskusuunnassa17.9.2025 15:33:55 EEST | Tiedote

Metsänomistajien kiinnostus puukauppaan on hiipunut, käy ilmi MTK:n syksyn Metsätutka-kyselystä. Alkuvuonna puukauppa kävi vilkkaasti kesään saakka, mutta sen jälkeen sekä myyntimäärät että myyntiaikeet ovat laskeneet. Lähes 60 prosenttia metsänomistajista ei todennäköisesti aio myydä puuta ensi vuonna. Noin kolmannes suunnittelee puukauppaa, ja ratkaisevana tekijänä korostuvat metsänhoidolliset syyt.

Metsänomistajat keskiössä Inarin metsäseminaarissa – avoin vuoropuhelu vie kohti kestävää tulevaisuutta9.9.2025 13:30:00 EEST | Tiedote

Inarin kunta järjesti 4.–5. syyskuuta 2025 Ivalossa metsäseminaarin yhteistyössä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton (MTK), Metsänhoitoyhdistysten ja Suomen Metsäsäätiön kanssa. Tilaisuus oli jatkoa vuoden 2023 seminaarille, ja sen tavoitteena oli edistää avointa keskustelua metsien käytöstä Inarissa sekä vahvistaa yhteistyötä paikallisten toimijoiden kesken.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye