Kotimaanmatkailijat toivat kesällä Tampereen seudulle lähes 100 miljoonaa euroa

Seudulle saavuttiin matkailemaan erityisesti Uudeltamaalta, Varsinais-Suomesta ja Tampereen lähialueilta.
Kuva: Laura Vanzo/Visit Tampere

Suomalaiset matkailijat käyttivät viime kesänä Tampereen seudulla rahaa keskimäärin 125 euroa matkailijaa kohden. Yhteensä kotimaanmatkailijat toivat seudulle rahaa lähes 100 miljoonaa euroa, kertoo TAK:n Suomalaisten kotimaanmatkailu -tutkimus. Kansainväliset matkailijat käyttävät matkallaan rahaa keskimäärin 204 euroa päivässä.

– Olemme hyvin iloisia, että kotimaanmatkailijat ovat innostuneet Tampereen seudusta ja sen matkailuyritysten tarjonnasta ja se tuo helpotusta matkailualan yrityksille näinä vaikeina aikoina. Visit Tampereena toivomme myös, että kansainvälinen matkailu elpyy pian, koska kansainvälisten matkailijoiden Tampereen seudulla kuluttama summa on kotimaisia merkittävästi isompi. Olemme valmiina toimimaan kansainvälisillä markkinoilla heti, kun rajat aukeavat, sanoo Visit Tampereen markkinointi- ja kumppanuusjohtaja Noora Heino.

Tampereen seudun suositteluindeksi on kasvanut

Tampereen seudun suositteluindeksi oli kesällä kaikkien seudulla vierailleiden osalta 45. Luku on ollut hyvin nousujohteinen, esimerkiksi kolme vuotta sitten luku oli 27. Suositteluindeksi kertoo, kuinka todennäköisesti yrityksen palvelua tai tuotteita suositeltaisiin ystävälle tai kollegalle.

– Suositteluindeksi kertoo Tampereen potentiaalista kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Ensi vuonna koronatilanne todennäköisesti helpottaa, jolloin saamme varmasti pientä kasvua myös ulkomaisten matkailijoiden osalta. Tampereen merkittävät investoinnit, kuten Uros Live –areena antavat pontta Tampereen seudun kansainvälisille toimenpiteille, toteaa matkailujohtaja Jari Ahjoharju.

Kesä-elokuussa Tampereen seudulle tehtiin yhteensä yli 800 000 matkaa, mikä on 9 prosenttia koko maan matkoista. Koko Pirkanmaalle tehtyjen matkojen osuus koko maan matkoista oli 13 prosenttia. Kotimaisten matkailijoiden yöpymiset vähenivät Tampereella 20 prosenttia, mikä johtuu pitkälti isojen tapahtumien ja kongressien puuttumisesta koronapandemian aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi. Vertailun vuoksi esimerkiksi Helsingissä matkailijoiden yöpymiset laskivat kesällä 43 prosenttia. Heinäkuun hotellivieraiden määrä oli kuitenkin 26 % edellisvuotta suurempi hotellien käyttöasteen Tampereen seudulla ollessa 58 %, mitä voi pitää torjuntavoittona.

– Tampere pärjäsi koronakesän kohtuullisen hyvin siihen nähden, että isoja tapahtumia ja festivaaleja ei järjestetty. Hyvien liikenneyhteyksien vuoksi Tampereelle tultiin selvästi muuta maata useammin julkisilla kulkuvälineillä, vaikka koko maassa noin neljä viidestä matkasta tehtiin henkilöautolla, sanoo TAK:n tutkimusjohtaja Mikko Manka.

Suosituimpien kohteiden listalla korostuivat kestosuosikki Särkänniemen lisäksi Pyynikin näkötorni, Pyynikin alue ja Hatanpään Arboretum. Luontokohteet olivat siis myös kaupunkimatkailijoille kiinnostavia.

Mikko Manka
Tutkimusjohtaja