Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Mitä pitkä ja kippuralla oleva saparo sitten kertoo siasta? Tutkijat ovat vastanneet tähän yksimielisesti, että se on paras mittari kertomaan possuyksilön hyvinvoinnista. Jos sialla on ahdasta, jos se ei saa ruokaa kun sillä on nälkä tai juomaa kun sillä on jano, jos sillä on epämukavaa ja karsinassa vetää ja on kylmä, possun ”hermo menee” ja se purkaa ahdistuksensa näykkimällä kaverin häntää ja haastamalla riitaa.

Sikojen hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden paras mittari on saparo. Sikojen kasvattaminen sellaisissa olosuhteissa, että niiden hyvinvointia mitataan ja seurataan säännöllisesti ja ongelmia ehkäistään jo ennalta, on yksi tärkeimmistä laatukriteereistä kotimaisessa sikatuotannossa. Komission tarkastusten perusteella näin ei ole asia suurimmassa osassa muita EU-maita.

Kuluttajien kiinnostus ruoan alkuperää kohtaan on ollut kasvussa koko 2010-luvun. Tutkimusten mukaan 72 prosenttia kuluttajista pitää tärkeänä, että heidän käyttämänsä liha on kotimaista alkuperää (Suomi Syö 2016). Kun valitset kotimaisen joulukinkun tiedät, että possu on elänyt mahdollisimman hyvän elämän.

Kotieläinasiamies Jukka Rantala, p. 040 715 8710
Asiantuntija, eläinlääkäri Leena Suojala, p. 040 779 2945
www.mtk.fi

MTK:n Marttila Berliinin ruokamessuilla: Suomella on paljon tarjottavaa laatua vaativalle kuluttajalle19.1.2018 09:00Tiedote

Suomi esittäytyy ruoka- ja matkailumaana tänään Berliinissä avautuvilla, maailman suurimmilla ruoka-alan kansainvälisillä kuluttajamessuilla, Grϋne Wochella. Suomen puhdas luonto ja maukkaat elintarvikkeet ovat valttikortteja, jotka puhuttelevat maailmalla juuri nyt, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajan Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila Suomen osaston avajaistilaisuudessa.

Kotimaista ostoskoriin pyhänä ja arkena – Maaseutunuorten joulutulet kiittävät kuluttajaa19.12.2017 10:32Tiedote

Maaseutunuorten perinteiset joulutulet syttyvät teiden varsille perjantaina 22.12.2017. Joulutulilla maaseutunuoret toivottavat matkailijat lämpimästi tervetulleiksi joulunviettoon maaseudulle. Joulutulet ovat Maaseutunuorten kiitos suomalaisille kotimaisen ruuan ja maaseutumatkailun suosimisesta jouluna ja ympäri vuoden. Ensimmäistä kertaa Maaseutunuorten joulutulet syttyvät myös Narinkkatorilla Helsingissä torstaina 21.12.2017 klo 15-17.