Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Mitä pitkä ja kippuralla oleva saparo sitten kertoo siasta? Tutkijat ovat vastanneet tähän yksimielisesti, että se on paras mittari kertomaan possuyksilön hyvinvoinnista. Jos sialla on ahdasta, jos se ei saa ruokaa kun sillä on nälkä tai juomaa kun sillä on jano, jos sillä on epämukavaa ja karsinassa vetää ja on kylmä, possun ”hermo menee” ja se purkaa ahdistuksensa näykkimällä kaverin häntää ja haastamalla riitaa.

Sikojen hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden paras mittari on saparo. Sikojen kasvattaminen sellaisissa olosuhteissa, että niiden hyvinvointia mitataan ja seurataan säännöllisesti ja ongelmia ehkäistään jo ennalta, on yksi tärkeimmistä laatukriteereistä kotimaisessa sikatuotannossa. Komission tarkastusten perusteella näin ei ole asia suurimmassa osassa muita EU-maita.

Kuluttajien kiinnostus ruoan alkuperää kohtaan on ollut kasvussa koko 2010-luvun. Tutkimusten mukaan 72 prosenttia kuluttajista pitää tärkeänä, että heidän käyttämänsä liha on kotimaista alkuperää (Suomi Syö 2016). Kun valitset kotimaisen joulukinkun tiedät, että possu on elänyt mahdollisimman hyvän elämän.

Kotieläinasiamies Jukka Rantala, p. 040 715 8710
Asiantuntija, eläinlääkäri Leena Suojala, p. 040 779 2945
www.mtk.fi

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.