Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Mitä pitkä ja kippuralla oleva saparo sitten kertoo siasta? Tutkijat ovat vastanneet tähän yksimielisesti, että se on paras mittari kertomaan possuyksilön hyvinvoinnista. Jos sialla on ahdasta, jos se ei saa ruokaa kun sillä on nälkä tai juomaa kun sillä on jano, jos sillä on epämukavaa ja karsinassa vetää ja on kylmä, possun ”hermo menee” ja se purkaa ahdistuksensa näykkimällä kaverin häntää ja haastamalla riitaa.

Sikojen hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden paras mittari on saparo. Sikojen kasvattaminen sellaisissa olosuhteissa, että niiden hyvinvointia mitataan ja seurataan säännöllisesti ja ongelmia ehkäistään jo ennalta, on yksi tärkeimmistä laatukriteereistä kotimaisessa sikatuotannossa. Komission tarkastusten perusteella näin ei ole asia suurimmassa osassa muita EU-maita.

Kuluttajien kiinnostus ruoan alkuperää kohtaan on ollut kasvussa koko 2010-luvun. Tutkimusten mukaan 72 prosenttia kuluttajista pitää tärkeänä, että heidän käyttämänsä liha on kotimaista alkuperää (Suomi Syö 2016). Kun valitset kotimaisen joulukinkun tiedät, että possu on elänyt mahdollisimman hyvän elämän.

Kotieläinasiamies Jukka Rantala, p. 040 715 8710
Asiantuntija, eläinlääkäri Leena Suojala, p. 040 779 2945
www.mtk.fi

Antti Sahi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa: Lisää rohkeutta kotimaisten elintarvikkeiden laadun markkinointiin20.4.2018 10:59Tiedote

– Olemme ruokamarkkinoilla merkillisessä tilanteessa, jossa maatalouden kannattavuus on ennätysheikko ja samanaikaisesti kuluttajat käyttävät ruokaan tuloistaan vähemmän kuin koskaan. Tuottajien osuus ruokaketjun arvonlisästä on koko ajan pienentynyt. Ruuan tuotanto kiinnostaa suurta joukkoa kuluttajia, vähäosaisille ruoka on edelleen kallista ja ruokahävikki on merkittävä, MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi sanoi MTK-Keski-Pohjanmaan vuosikokouksessa Halsualla 20.4.2018.

MTK:n puheenjohtaja Marttila MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa: Tie- ja tietoliikenneverkot maaseudun menestymisen perusedellytyksenä18.4.2018 15:29Tiedote

– Maaseudulla asuminen ja yrittäminen ei ole tulevaisuudessa mahdollista ilman toimivia ja nopeita tietoliikenneyhteyksiä. Siksi on huolestuttavaa, että kiinteän laajakaistan saatavuus Suomen maaseudulla on EU:n heikoimmasta päästä, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila totesi MTK:n valtuuskunnan digiseminaarissa 18.4. Helsingissä.