Kotimainen kysyntä piristi tekstiili- ja muotialan liikevaihtoa kesällä – syksyyn liittyy paljon epävarmuutta

Tekstiili- ja muotialan yritysten tilanne kohentui jonkin verran kesän aikana, mutta syksy näyttää edelleen epävarmalta. Yritykset pitävät tärkeänä, että syksyn aikana on tarjolla oikein kohdennettua tukea koronan liiketoiminnalle aiheuttamiin vaikeuksiin.

Tekstiili- ja muotialan yritysten liiketoiminta on piristynyt jonkin verran vaikean koronakevään jälkeen. Nyt 41 prosenttia alan yrityksistä arvioi pääsevänsä liikevaihdossa normaalin elokuun tasolle. Vielä kesäkuussa osuus oli vain 22 prosenttia. Tiedot perustuvat Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tekemään kyselyyn.

”Tilanne näyttää ilahduttavasti elpyneen. Keväällä noin 70 prosenttia alan yrityksistä joutui lomauttamaan henkilöstöään koronakriisin seurauksena. Kesän aikana lomautuksia on päästy purkamaan, ja monet yritykset ovat pystyneet palauttamaan henkilöstön kokonaan tai lähes kokonaan töihin. Uusia lomautuksia on tällä hetkellä näköpiirissä harvalla”, kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n asiantuntija Hanne Mikkonen.

Tällä hetkellä viisi prosenttia alan yrityksistä pelkää ajautuvansa konkurssiin. Osuus on puolittunut viime kevääseen verrattuna.

Kotimainen kysyntä kesän valopilkku

Kesän myynti yllätti monet yritykset positiivisesti. Erityinen valopilkku tekstiili- ja muotialalle oli piristynyt kotimainen kysyntä. Verkkokauppa kasvoi, ja kotimaan matkailu vilkastutti alan kivijalkakauppaa. Toisaalta ulkomaisten turistien puuttuminen vei keskeisen asiakasvirran osalta alan yrityksistä.

”Monet yritykset kertovat, että suomalaiset haluavat tässä tilanteessa suosia suomalaisia yrityksiä ja tuotteita. Kuluttajien valinnoilla on merkitystä, koska suomalaisen yrityksen Suomessa myydyn tuotteen arvosta noin 80 prosenttia jää Suomeen, vaikka valmistus tapahtuisi muualla”, Hanne Mikkonen kertoo.

Tukea yrityksille tarvitaan myös jatkossa

Vaikka kesä on ollut monille yrityksille myönteinen, joillekin koronan aiheuttama kriisi on iskenyt vasta kesällä. Alalla toimii hyvin erilaisia yrityksiä: osalla talven tilaukset kantoivat hankalan kevään yli, ja laskevan kysynnän haasteet ovat iskeneet viipeellä. Erityisesti B2B-liiketoimintaa tekevillä yrityksillä kysynnän pudotus tulee näkyviin vasta syksyllä.

”Yritykset pitävät tärkeänä, että rahallista tukea koronan liiketoiminnalle aiheuttamiin vaikeuksiin on saatavilla myös tulevina kuukausina ja että tuki kohdentuu oikein,” sanoo asiantuntija Anne Ruokamo Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä.

Heinäkuussa lanseerattu uusi kustannustuki ei ole täysin vastannut alan yritysten tarpeisiin. Yli puolet tekstiili- ja muotialan yrityksistä kertoo olevansa kustannustuen tarpeessa, mutta kolmannes kaikista vastaajista ei ole tukeen oikeutettuja.

Tulevaan syksyyn liittyy paljon epävarmuuksia

Vaikka yritysten odotukset ovat varovaisen positiivisia, syksyyn liittyy paljon epävarmuuksia. Jos Suomessa joudutaan kevään kaltaisiin rajoitustoimenpiteisiin, se tietää merkittäviä vaikeuksia myös tekstiili- ja muotialan yrityksille.

Yksi suurimmista haasteista on alan jälleenmyyjien tilanne.

”Erityisesti vaatealan sykli on pitkä. Alan yritykset myyvät nyt vuoden 2021 tuotteita jälleenmyyjille, jotka ovat epävarmassa tilanteessa. Se vaikuttaa tulevien mallistojen sisäänostoihin. Koronakriisillä on joka tapauksessa kauaskantoisia vaikutuksia alalle pitkälle ensi vuoteen”, Hanne Mikkonen kertoo.

Monille yrityksille alan messut ja erilaiset tapahtumat Suomessa ja ulkomailla ovat merkittäviä myynnin kannalta, mutta useat tapahtumat on koronan takia jouduttu perumaan.

Lue myös: Suomessa myydyn tuotteen arvosta noin 80 prosenttia jää Suomeen, vaikka valmistus tapahtuisi muualla.

13.-18.8.2020 toteutettuun kyselyyn vastasi 81 Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritystä eli 44 prosenttia liiton jäsenistä. Kyselyn vastaajajoukko edustaa kattavasti tekstiili- ja muotialan eri toimintoja: kuluttajatuotteita valmistavia vaate- ja sisustusyrityksiä, työ- ja suojavaateyrityksiä sekä alan materiaalivalmistajia ja teollisia tuottajia. Vastaajayritykset työllistävät Suomessa yli 2 900 henkilöä ja tekevät yli 720 miljoonaa euroa liikevaihtoa vuodessa. Kysely on osa EK:n koronakyselyä.

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit.

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.