Kotimaiselle puulle on kysyntää

Tammi-elokuussa 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritysten puun ostomäärä yksityismetsistä oli 17 prosenttia pienempi kuin edellisenä vuonna samalla ajanjaksolla. Siitä huolimatta kaikille puutavaralajeille on nyt kysyntää. Hyvin toimivat ja avoimet puumarkkinat ovat edellytys kotimaisen puun käytölle. Metsätalouden kannustejärjestelmän rahoituksen taso tulee säilyttää ennallaan syyskuun puolivälin budjettiriihessä, jotta metsät säilyvät hyvässä kasvukunnossa.

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat tammi-elokuussa puuta yksityismetsistä 16,6 miljoonaa kuutiota, mikä on 21 prosenttia vähemmän kuin viiden edellisen vuoden keskiarvo vastaavana aikana. Kuitupuun ostomäärä oli 8,9 miljoonaa kuutiota, eli 20 prosenttia vähemmän ja tukkien ostomäärä 6,9 miljoonaa kuutiota, eli 23 prosenttia vähemmän kuin viitenä edellisenä vuonna keskimäärin.

Kantohinnat pysyneet vakaina

Kantohinnat olivat elokuussa noin 3 prosenttia alemmat kuin vuosi sitten samaan aikaan. Mäntytukista maksettiin keskimäärin 54 euroa kuutiolta, mutta hinta vaihteli alueittain ja hakkuutavoittain 35 ja 58 euron välillä. Kuusitukin keskihinta oli 58 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 37 ja 60 euron välillä. Koivutukin keskihinta oli 43 euroa kuutiolta, ja vaihteli 32 ja 46 euron välillä. Kuitupuiden keskikantohinta oli 16–19 euroa kuutiolta, ja hinta vaihteli 11 ja 23 euron välillä.

Kantohintojen vaihteluun on useita syitä. Hintatasoon vaikuttavat muun muassa korjattavan puuston kokonaismäärä, puun laatu, runkojen koko, hakkuutapa, metsä- ja kaukokuljetusmatka, maasto sekä korjuuajankohta ja -olosuhteet. Tämän vuoksi puun hinta saattaa vaihdella merkittävästi jopa vierekkäisillä metsäkohteilla.

Toimivat puumarkkinat ja aktiivinen metsien hoito avainasemassa

Hyvin toimivat ja avoimet puumarkkinat ovat perusta kotimaisen puun käytölle. Valtaosa, 87 prosenttia, metsäteollisuuden tarvitsemasta puusta ostetaan kotimaasta. Kaikille puutavaralajeille on tällä hetkellä kysyntää. Nyt kaivataan tarjonnan piristymistä.

−Toimivat puumarkkinat ja oikea-aikainen metsänhoito mahdollistavat sen, että tuotanto pyörii ja luo hyvinvointia Suomeen, sanoo Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Sadat tuhannet hehtaarit taimikoita ja nuoria metsiä kaipaavat kipeästi hoitotoimia. Metsäteollisuus pitää tärkeänä, että metsätalouden kannustejärjestelmän rahoituksen taso säilytetään syyskuun puolivälin budjettiriihessä hyvän metsänhoidon ja puun kasvun lisäämiseksi.

Karoliina Niemi, metsäjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 050 567 9093
Anu Islander, metsäasiantuntija, Metsäteollisuus ry, puh. 040 729 3678

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Budjettiesitys ei paranna metsäteollisuuden kilpailukykyä16.9.2020 17:34:20 EESTTiedote

Hallituksen budjettiriihessä tehdyt päätökset lisäävät ensiarvioiden mukaan metsäteollisuuden kustannuksia, kuitenkin vähemmän kuin hallitusohjelman pohjalta oli odotettavissa. Budjettiesityksessä on myönteisiä asioita kuten teollisuuden sähköveron lasku EU-minimiin ja päästökauppakompensaation korvaava teollisuuden sähköistämistuki. Kilpailukykyä heikentäviin energiapoliittisiin ratkaisuihin tulee siirtymäaikoja ja korvaavia toimenpiteitä. Pitkän aikavälin teollisuuspoliittinen linja jää yhä valitettavan avoimeksi ja työllisyystoimet lykkääntyvät jälleen.

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.