Kotimaisia uutuustuotteita viedään nyt käsistä

Ruokakaupan hyllyille tulee vuosittain tuhansia uutuustuotetta. Näistä valtaosa katoaa yhtä nopeasti kuin tulikin. Elintarvikkeissa yli viidennes kaupan hyllyllä olevista tuotteista vaihtuu vuosittain.
– Tänä syksynä tässä on nähty meillä selkeä muutos. Suomalainen menestysresepti -ohjelman voittaja Boltsi hyppäsi nopeasti kasvispyörykkäkategorian myydyimmäksi ja on pysynyt kärjessä. Myös uusi Makea moka -karkkipussi on ollut jo viikkoja Prisman myydyin pussi, hehkuttaa valikoimajohtaja Katja Tapio S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Sekä Boltsi että hävikkikarkeista koottu Makea moka ovat herättäneet paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Karkkihyllyn toinen uutuushitti on marraskuun alussa myyntiin tullut Huono äiti -suklaa, jonka takana on sosiaalisessa mediassa huonona äitinä tutuksi tullut Sari Helin.
– Mietimme erilaisia tuotteita ruuhkavuosien tarpeeseen. Lohtulevy ja Pelastuspatukka ovat selvästi osuneet ja uponneet. Myös suklaavalinta osui nappiin, ihmiset arvostavat vastuullisuussertifioitua käsintehtyä suklaata Suomen Iittalasta. Ja on pakko tunnustaa: Kun näki S-marketissa ensimmäisen kerran omia suklaita vieraan ihmisen ostoksissa liukuhihnalla, oli pakko mennä pakastealtaalle vetämään happea. Sen verran se säväyttää kuitenkin, sanoo Huono Äiti -yhteisön perustaja, yrittäjä Sari Helin.
Sekä Makea moka että Huono äiti -karkit ovat toistaiseksi olleet myynnissä ainoastaan S-ruokakaupoissa.
Lihansyöntiä korvaavat uutuudet yllättäneet
Syksyn suuria yllättäjiä ovat olleet myös ensimmäisenä S-ruokakaupoissa nähdyt Beyond burger ja Muu-kasvispihvit ja Muu-kasvislihapyörykät. Lisäksi kalansyönnistä innostuneet suomalaiset ovat tarttuneet innokkaasti uudenlaisiin kalatuotteisiin, kuten järvikalapuikkoon ja kalajauhelihaan. Myös Saimaan tuore -kalafilee on yllättänyt menekillään.
– Toimme Beyond burger -pihvit ensimmäisenä ruokakauppaketjuna läpi Suomen ja tämä ei jäänyt ihmisiltä huomaamatta. Erityisen iloisia olemme kuitenkin kotimaisten tuottajien innovaatioista. Kaura-siemenpyörykkä Boltsi ja Muu-tuoteperhe pihveineen ja kasvislihapullineen on otettu asiakkaiden toimesta erinomaisesti vastaan. On mahtavaa päästä tarjoamaan suomalaisille monenlaisia vaihtoehtoja, toteaa valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Lisätietoja medialle:
Katja Tapio, teollisten tuotteiden valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 0638, katja.tapio@sok.fi
Antti Oksa, tuoretuotteiden valikoimajohtaja, S-ryhmän vähittäiskauppa, 010 768 0699, antti.oksa@sok.fi
Sari Helin, Huono Äiti -yhteisön perustaja, yrittäjä, 040 830 2917, huonoaiti@gmail.com
Yhteyshenkilöt
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Oulun ravintolakentälle tunnustusta – Radisson Blu Oulu sai arvostetun Rotisseur-kilven13.10.2025 09:15:06 EEST | Tiedote
Radisson Blu Hotel Oulun yhteydessä toimiva Tilausravintola Toivo on saanut kunnian liittyä kansainväliseen gastronomiseen yhteisöön, ja vihitty Chaîne des Rôtisseurs -kilpiravintolaksi.
S-ryhmän tammi–syyskuun myynti kasvoi edellisvuodesta10.10.2025 07:57:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa 2025 oli 10 761,8 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 1,2 prosenttia edellisvuodesta. Marketkaupan ohella kauppa kävi vilkkaasti etenkin S-ryhmän hotelleissa ja ravintoloissa.
Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme