Kotipizza-yrittäjä valittiin Vuoden iiläiseksi

Kotipizza-yrittäjä Katja Körkkö palkittiin Vuoden iiläisenä 2018 osoituksena siitä, että hän on toiminnallaan tehnyt Iitä tunnetuksi, edistänyt kuntakuvaa ja vaikuttanut merkittävästi kunnan kehittämiseen. Körkkö johtaa Iin ja Kiimingin Kotipizza-ravintoloita.

Katja Körkkö on kansainvälisesti menestynyt pizzaleipuri. Hän voitti maaliskuussa 2018 World Pizza Games -kilpailussa Yhdysvalloissa hopeaa pizzatriathlonissa, jossa leivotaan pizzapohjia ja kootaan pizzalaatikoita. Suomalaiset olivat kilpailun palkintosijoilla edellisen kerran yli 20 vuotta sitten. Körkkö on myös palkittu vuoden 2013 Kotipizza-yrittäjänä. Hän on toiminut ketjussa yrittäjänä vuodesta 2011.

”On kunnia edustaa pientä pohjoisen kuntaa, joka on aina ollut tukenani. Tuntuu hyvältä, että olen voinut nostaa Iin kartalle ja luoda sinne työpaikkoja”, sanoo Katja Körkkö.

”Katja on upea ihminen ja yrittäjä, joka kehittää jatkuvasti itseään ja osaamistaan. Olen ylpeä erityisesti siitä, että Katja tarjoaa paikallisille nuorille mahdollisuuksia kasvuun ja innostaa heitä esimerkillään yrittäjyyteen”, Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.

Vuoden iiläisen valitsee vuosittain Iin kunnanhallitus. Nimitys myönnetään henkilölle, joka on syntynyt, asuu tai toimii Iissä.

Kotipizza-yrittäjä Katja Körkkö, Kotipizza Ii ja Kiiminki

Myyntipäällikkö Pekka Kolivuori, Kotipizza Oy
pekka.kolivuori@kotipizza.fi, 040 631 1409

Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2017 lopussa 266 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2017 oli 106,3 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchisingtoimintaperiaatteella toimivia itsenäisten franchisingyrittäjien johtamia ravintoloita. Franchisingyrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.

Kotipizza-ketju on osa Kotipizza Groupia, johon kuuluvat lisäksi hankinta- ja logistiikkayritys Helsinki Foodstock Oy, vuonna 2015 avattua meksikolaistyyppistä ravintolaketjua Chalupaa operoiva Chalupa Oy sekä marraskuussa 2017 ostettu The Social Burger Joint Oy, joka hallinnoi Social Burgerjoint -ravintolaa ja Social Food -ruokarekkaa. Tilikaudella 2017 Kotipizzan liikevaihto oli 106,3 miljoonaa euroa, Helsinki Foodstockin liikevaihto oli 64,2 miljoonaa euroa ja Chalupa-ketjun ravintoloiden myynti 3,75 miljoonaa euroa. Kotipizza Group -konsernin liikevaihto samalla ajanjaksolla oli 68,7 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITDA 6,23 miljoonaa euroa.