Kotipizzan raaka-aineiden kotimaisuusaste nousi yli 70 prosenttiin
Kotipizza-ketjun tuotteissa käytetyistä raaka-aineista yli 70 prosenttia on suomalaisia. Kotimaisuusastetta on nostanut erityisesti kuluttajakysynnän kohdistuminen entistä voimakkaammin kotimaisia raaka-aineita sisältäviin tuotteisiin.

Yli 70 prosenttia Kotipizza-ketjussa myytyjen tuotteiden raaka-aineista on suomalaisia. Luku perustuu ketjun tuotteiden euromääräiseen myyntiin sekä raaka-aineiden euromääräisiin ostoihin. Luvussa ovat mukana kaikki Kotipizzan ruoka- ja juomatuotteet ja ruuan raaka-aineet.
Ketjussa käytetyt raaka-aineet vaihtelevat hieman kausittain. Lisäksi kotimaisuusasteeseen vaikuttaa erityisesti kuluttajakysyntä.
– Suomalainen ruoka on asiakkaillemme ensisijaisen tärkeä asia. Kaikkein voimakkaimmin kotimaisuusastetta onkin nostanut suomalaisia raaka-aineita, erityisesti kanaa, sisältävien tuotteiden myynnin voimakas kasvu, Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.
Kotimaisuus on ilmastotyötä
Kotimaisuusastetta on nostanut osaltaan pitkäjänteinen työ, jossa ulkomaisia raaka-aineita on vaihdettu kotimaisiin. Kotipizza on esimerkiksi käyttänyt vuodesta 2015 lähes pelkästään kotimaisia lihatuotteita. Vuonna 2019 viimeinenkin ulkomailta tullut lihatuote vaihtui suomalaiseksi, kun Kotipizza ryhtyi käyttämään italialaisen Parmankinkun sijasta kotimaista ilmakuivattua porsaanniskaa. Myös esimerkiksi italialainen rucola on vaihtunut suomalaiseksi rucolanversoksi ja vegaanisissa pizzoissa on ryhdytty käyttämään suomalaista vegaanijuustoa. Lisäksi viime vuonna myyntiin tulleet uudet tuotteet – dippikana, dippikastikkeet sekä Jymy-jäätelö – ovat kaikki täysin kotimaisia.
– Kerromme aina avoimesti raaka-aineidemme alkuperästä, ja tulemme jatkamaan työtämme suomalaisen ruuan puolesta, Tommi Tervanen sanoo.
Kotimaisuusasteen lisäksi Kotipizza kiinnittää aikaisempaakin voimakkaammin huomiota raaka-aineiden laatuun ja kestävään tuotantotapaan. Viime vuosina myös ketjun tuotteiden sisältämien lisäaineiden määrää on vähennetty voimakkaasti.
– Kotimaisuus tarkoittaa tietysti myös lyhyempiä kuljetusmatkoja ja pienempiä päästöjä ja on siten tärkeä osa ketjun ilmastotyötä, Tommi Tervanen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas, Kotipizza Group Oyj
antti.isokangas@kotipizzagroup.com, 040 5113799
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kotipizza
Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2018 lopussa 280 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2018 oli 122,1 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchisingtoimintaperiaatteella toimivia itsenäisten franchisingyrittäjien johtamia ravintoloita. Franchisingyrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.
Kotipizza Group Oyj
Kotipizza Group on brändien koti, johon kuuluvat Pohjoismaiden suurin pizzaketju Kotipizza, artesaaniburgereita myyvä Social Burgerjoint ja vastuullista hankintaa toteuttava hankinta- ja logistiikkaoperaattori Foodstock. Kotipizza Groupin missio on parantaa maailmaa suupala kerrallaan. Vuodesta 2019 lähtien Kotipizza Group on ollut osa norjalaista monibrändiyhtiötä Orklaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kotipizza Group Oy
Pizzat perille tehokkaasti sähköpotkukelkoilla 19.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotipizza aloittaa pilotoimaan kotimaisten Arctic Rides Oy:n Skick -sähköpotkukelkkojen käyttöä pizzojen kotiinkuljetuksissa useammalla paikkakunnalla.
Vuoden Kotipizza-yrittäjät palkittiin Franny Awards -tapahtumassa25.4.2022 11:00:00 EEST | Tiedote
Kotipizza-ketju on palkinnut franchisingyrittäjät Ibrahim Mizain ja Javad Mirzaeen vuoden 2021 yrittäjinä sekä franchisingyrittäjä Ville Salmen vuoden 2020 yrittäjänä Suomen Franchising-yhdistyksen Franny Awards -juhlassa. Yrittäjät palkittiin liiketoimintansa kehittämisestä ja panostuksesta kasvuun.
Kotipizza-ketju palkitsi yrittäjiään Talvipäivät-tapahtumassa7.4.2022 12:00:00 EEST | Tiedote
Kotipizza-ketju palkitsi yrittäjiään eri puolilta Suomea erinomaisista myynneistä. Palkinnot jaettiin Kotipizzan Talvipäivät-tilaisuudessa, joka päättyi tänään Rukalla.
Äänestä kotikokkien luomus Kotipizzan listalle4.4.2022 15:00:00 EEST | Tiedote
Kotipizza by Kotijoukot -kilpailuun lähetettiin lähes 1500 ehdotusta unelmien pizzasta. Voittaja saa oman luomuksensa lähiravintolansa ruokalistalle.
Kotipizza-ketju palkitsi ylivieskalaisyrittäjät erinomaisista myynneistä1.12.2021 13:54:44 EET | Tiedote
Kotipizza-ketju on palkinnut ylivieskalaiset franchisingyrittäjät Pilvi ja Jukka Hämäläisen erinomaisista myyntituloksista ketjun Syysseminaari-tapahtumassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme