Kotipizzan raaka-aineiden kotimaisuusaste nousi yli 70 prosenttiin

Yli 70 prosenttia Kotipizza-ketjussa myytyjen tuotteiden raaka-aineista on suomalaisia. Luku perustuu ketjun tuotteiden euromääräiseen myyntiin sekä raaka-aineiden euromääräisiin ostoihin. Luvussa ovat mukana kaikki Kotipizzan ruoka- ja juomatuotteet ja ruuan raaka-aineet.
Ketjussa käytetyt raaka-aineet vaihtelevat hieman kausittain. Lisäksi kotimaisuusasteeseen vaikuttaa erityisesti kuluttajakysyntä.
– Suomalainen ruoka on asiakkaillemme ensisijaisen tärkeä asia. Kaikkein voimakkaimmin kotimaisuusastetta onkin nostanut suomalaisia raaka-aineita, erityisesti kanaa, sisältävien tuotteiden myynnin voimakas kasvu, Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.
Kotimaisuus on ilmastotyötä
Kotimaisuusastetta on nostanut osaltaan pitkäjänteinen työ, jossa ulkomaisia raaka-aineita on vaihdettu kotimaisiin. Kotipizza on esimerkiksi käyttänyt vuodesta 2015 lähes pelkästään kotimaisia lihatuotteita. Vuonna 2019 viimeinenkin ulkomailta tullut lihatuote vaihtui suomalaiseksi, kun Kotipizza ryhtyi käyttämään italialaisen Parmankinkun sijasta kotimaista ilmakuivattua porsaanniskaa. Myös esimerkiksi italialainen rucola on vaihtunut suomalaiseksi rucolanversoksi ja vegaanisissa pizzoissa on ryhdytty käyttämään suomalaista vegaanijuustoa. Lisäksi viime vuonna myyntiin tulleet uudet tuotteet – dippikana, dippikastikkeet sekä Jymy-jäätelö – ovat kaikki täysin kotimaisia.
– Kerromme aina avoimesti raaka-aineidemme alkuperästä, ja tulemme jatkamaan työtämme suomalaisen ruuan puolesta, Tommi Tervanen sanoo.
Kotimaisuusasteen lisäksi Kotipizza kiinnittää aikaisempaakin voimakkaammin huomiota raaka-aineiden laatuun ja kestävään tuotantotapaan. Viime vuosina myös ketjun tuotteiden sisältämien lisäaineiden määrää on vähennetty voimakkaasti.
– Kotimaisuus tarkoittaa tietysti myös lyhyempiä kuljetusmatkoja ja pienempiä päästöjä ja on siten tärkeä osa ketjun ilmastotyötä, Tommi Tervanen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas, Kotipizza Group Oyj
antti.isokangas@kotipizzagroup.com, 040 5113799
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kotipizza
Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2018 lopussa 280 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2018 oli 122,1 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchisingtoimintaperiaatteella toimivia itsenäisten franchisingyrittäjien johtamia ravintoloita. Franchisingyrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.
Kotipizza Group Oyj
Kotipizza Group on brändien koti, johon kuuluvat Pohjoismaiden suurin pizzaketju Kotipizza, artesaaniburgereita myyvä Social Burgerjoint ja vastuullista hankintaa toteuttava hankinta- ja logistiikkaoperaattori Foodstock. Kotipizza Groupin missio on parantaa maailmaa suupala kerrallaan. Vuodesta 2019 lähtien Kotipizza Group on ollut osa norjalaista monibrändiyhtiötä Orklaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kotipizza Group Oy
Löydät Kotipizzan tutut pizzakuskit nyt myös Woltin kautta12.5.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Pohjoismaiden suurin pizzaketju Kotipizza tuo nyt suomalaisille tutut pizzat ja oman kotiinkuljetuspalvelunsa saataville myös Woltin mobiilisovellukseen.
Kotipizza vie suomalaista pizzakulttuuria maailman huipulle – pizzakonkari tuomariksi Las Vegasin pizzakisoihin4.4.2025 09:57:33 EEST | Tiedote
Kotipizzan pizzamestari sekä laatu ja tuoteturvallisuuspäällikkö Heikki Sikström kutsuttiin tuomariksi maailman suurimpiin pizzakilpailuihin, jotka järjestettiin maaliskuussa Las Vegasissa. Yli 800 osallistujaa keräävä Pizza International Challenge -kilpailu kokosi yhteen alan parhaimmat eri puolilta maailmaa. Sikström edusti Suomea paitsi tuomaristossa myös suomalaisen pizzakulttuurin lähettiläänä.
Ihmisläheiset johtajat löytyvät ravintola-alalta22.11.2024 15:59:44 EET | Tiedote
Ravintola-alan toimijat menestyivät gaalassa, jossa juhlittiin vaikuttavia esimerkkejä ihmisläheisestä johtajuudesta ja organisaatiokulttuurista. Jungle Juice Barin toimitusjohtaja Elli Holappa, McDonald’s-yrittäjä Johanna Junkkari ja Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen palkittiin Ihmisläheinen työelämä 2024 -gaalassa.
Kuluttajia ei kiinnosta vastuullinen pizza12.6.2024 11:11:40 EEST | Tiedote
Kotipizzan Ilmastolaskuri tuo verkkokauppaan kaikkien pizzojen ja ruokatuotteiden hiilijalanjäljen helposti saataville, mutta laskuria käytetään toistaiseksi hyvin vähän. Laskurin vähäinen käyttö viittaa siihen, että kuluttajat arvostavat tällä hetkellä enemmän herkullista ja laadukasta pizzaa.
Vuoden Kotipizza-yrittäjät pyörittävät Suomen suurinta Kotipizza-ravintolaa Rovaniemellä26.3.2024 14:49:53 EET | Tiedote
Kotipizza-ketju palkitsi franchiseyrittäjät Vesa ja Sirpa Säkkisen vuoden yrittäjinä Suomen Franchising-Yhdistyksen Franny Awards -tilaisuudessa. Yrittäjät palkittiin ansiokkaasta yrittäjäurastaan sekä erinomaisesta myynnin kasvusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme