Kotipizzan raaka-aineiden kotimaisuusaste nousi yli 70 prosenttiin

Yli 70 prosenttia Kotipizza-ketjussa myytyjen tuotteiden raaka-aineista on suomalaisia. Luku perustuu ketjun tuotteiden euromääräiseen myyntiin sekä raaka-aineiden euromääräisiin ostoihin. Luvussa ovat mukana kaikki Kotipizzan ruoka- ja juomatuotteet ja ruuan raaka-aineet.
Ketjussa käytetyt raaka-aineet vaihtelevat hieman kausittain. Lisäksi kotimaisuusasteeseen vaikuttaa erityisesti kuluttajakysyntä.
– Suomalainen ruoka on asiakkaillemme ensisijaisen tärkeä asia. Kaikkein voimakkaimmin kotimaisuusastetta onkin nostanut suomalaisia raaka-aineita, erityisesti kanaa, sisältävien tuotteiden myynnin voimakas kasvu, Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen sanoo.
Kotimaisuus on ilmastotyötä
Kotimaisuusastetta on nostanut osaltaan pitkäjänteinen työ, jossa ulkomaisia raaka-aineita on vaihdettu kotimaisiin. Kotipizza on esimerkiksi käyttänyt vuodesta 2015 lähes pelkästään kotimaisia lihatuotteita. Vuonna 2019 viimeinenkin ulkomailta tullut lihatuote vaihtui suomalaiseksi, kun Kotipizza ryhtyi käyttämään italialaisen Parmankinkun sijasta kotimaista ilmakuivattua porsaanniskaa. Myös esimerkiksi italialainen rucola on vaihtunut suomalaiseksi rucolanversoksi ja vegaanisissa pizzoissa on ryhdytty käyttämään suomalaista vegaanijuustoa. Lisäksi viime vuonna myyntiin tulleet uudet tuotteet – dippikana, dippikastikkeet sekä Jymy-jäätelö – ovat kaikki täysin kotimaisia.
– Kerromme aina avoimesti raaka-aineidemme alkuperästä, ja tulemme jatkamaan työtämme suomalaisen ruuan puolesta, Tommi Tervanen sanoo.
Kotimaisuusasteen lisäksi Kotipizza kiinnittää aikaisempaakin voimakkaammin huomiota raaka-aineiden laatuun ja kestävään tuotantotapaan. Viime vuosina myös ketjun tuotteiden sisältämien lisäaineiden määrää on vähennetty voimakkaasti.
– Kotimaisuus tarkoittaa tietysti myös lyhyempiä kuljetusmatkoja ja pienempiä päästöjä ja on siten tärkeä osa ketjun ilmastotyötä, Tommi Tervanen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas, Kotipizza Group Oyj
antti.isokangas@kotipizzagroup.com, 040 5113799
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kotipizza
Kotipizza on suomalainen, vuonna 1987 perustettu pizzaketju, jolla oli tilikauden 2018 lopussa 280 ravintolaa. Kotipizza-ketjun ravintoloiden myynti tilikaudella 2018 oli 122,1 miljoonaa euroa. Yli 99 prosenttia Suomen Kotipizza-ravintoloista on franchisingtoimintaperiaatteella toimivia itsenäisten franchisingyrittäjien johtamia ravintoloita. Franchisingyrittäjä saa käyttöönsä testatun ja kannattavan liikeidean sekä valmiin tuotteen ja tuotemerkin, ketjun tietotaidon ja muut yhteistyön edut.
Kotipizza Group Oyj
Kotipizza Group on brändien koti, johon kuuluvat Pohjoismaiden suurin pizzaketju Kotipizza, artesaaniburgereita myyvä Social Burgerjoint ja vastuullista hankintaa toteuttava hankinta- ja logistiikkaoperaattori Foodstock. Kotipizza Groupin missio on parantaa maailmaa suupala kerrallaan. Vuodesta 2019 lähtien Kotipizza Group on ollut osa norjalaista monibrändiyhtiötä Orklaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kotipizza Group Oy
Kotipizza-ketju palkitsi yrittäjiään Talvipäivät-tapahtumassa30.3.2023 13:16:35 EEST | Tiedote
Kotipizza-ketju palkitsi yrittäjiään eri puolilta Suomea erinomaisista myynneistä ja tasavuosista Kotipizza-yrittäjänä. Palkinnot jaettiin Kotipizzan vuosittaisessa Talvipäivät-tapahtumassa, joka päättyi tänään.
Kotipizza on suomalaisten mielestä vastuullisin ravintola-alan brändi21.3.2023 11:45:00 EET | Tiedote
Euroopan laajimman vastuullisuuteen keskittyvän bränditutkimuksen Sustainable Brand Index mukaan suomalaiset mieltävät Kotipizzan ravintola- ja kahvila alan vastuullisimmaksi brändiksi – jo toista vuotta peräkkäin.
Vuoden Kotipizza-yrittäjät palkittiin Franny Awards -tapahtumassa 20.3.2023 06:00:00 EET | Tiedote
Kotipizza-ketju on palkinnut franchisingyrittäjät Kati Rusasen ja Pasi Rajalan vuoden yrittäjinä Suomen Franchising-yhdistyksen Franny Awards -tilaisuudessa. Yrittäjät palkittiin liiketoimintansa kehittämisestä ja panostuksesta kasvuun.
Kuluttajat haluavat nyt uudelleenkäytettävät pizzalaatikot – Kotipizza ja Kamupak testaavat ensimmäisenä Suomessa22.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotipizza käynnistää syksyn 2022 aikana yhteistyössä suomalaisen kiertotalouden startup-yritys Kamupakin kanssa kokeilun, jossa asiakkaat voivat testata uudelleenkäytettäviä pizzalaatikoita noutaessaan pizzansa valitusta Kotipizza-ravintolasta. Kotipizza kokeilee ensimmäisenä Suomessa uudelleenkäytettäviä Kamupakin pizzabokseja.
Kotipizzalle mitalisija European Franchising Awardsissa 20.9.2022 11:19:06 EEST | Tiedote
Kotipizza sijoittui kolmanneksi European FranchiseAwards 2022-kilpailunResilience-sarjassa. Sarjassa palkittiin koronapandemiasta erityisen hyvin selviytynyt franchiseketju. Kilpailun finaali järjestettiin Brysselissä 19.9.2022.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme