Kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä alamäessä – kotitaloudet varautuvat tulevaan nyt erityisesti talletuksilla

Taloustilanteen heikkeneminen, energiakriisin uhka ja korkojen nousu painavat nyt kotitalouksien luotonkysyntää selvästi alaspäin. Yritysten luotonoton odotetaan jatkossa suuntautuvan aiempaa enemmän käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin, ei investointeihin. Epävarmoina aikoina talletusten suosio on nousussa samalla, kun osake- ja asuntosijoitusten houkuttelevuus on vähentymässä.

Finanssiala ry:n (FA) tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on ollut kesän aikana selvästi vähäisempää kuin vuosi sitten. Myös loppuvuodelta pankinjohtajien odotukset ovat hyvin karut.

”Vain finanssikriisin synkimpinä hetkinä odotukset ovat olleet nykyistäkin pessimistisemmät. Erityisesti sijoitustoimintaa, kulutustavaroiden hankintaa sekä asunnon ostoa varten otettavien luottojen kysynnän odotetaan olevan vaisua loppuvuoden aikana”, sanoo FA:n johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Barometritulosten perusteella myös yritysten usko tulevaan on koetuksella. Kesän aikana yritykset ovat kysyneet luottoja jonkin verran vähemmän kuin vuotta aiemmin. Myös loppuvuoden luotonkysyntää koskevat odotukset ovat alavireiset. Sekä investointeihin että yrityskauppoihin ja -järjestelyihin käytettävien luottojen kysynnän odotetaan heikkenevän. Sen sijaan kiinnostuksen käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin tarvittaviin luottoihin arvioidaan lisääntyvän.

Kotitalouksien sijoituskohteiden suosiokäyrissä tapahtui keväällä käänne, kun etenkin osake- ja asuntosijoitusten suosio väheni merkittävästi. Samalla talletusten suosio lisääntyi. Kehitys on jatkunut barometrin mukaan samanlaisena viime kuukausina: tulevaan varaudutaan nyt erityisesti talletuksilla, ja muiden sijoitusten suosio on laskusuunnassa.

”Barometritulokset kuvastavat hyvin taloustilanteen ja -näkymien muutosta kevään ja kesän aikana. Energian, elintarvikkeiden ja monien muiden tuotteiden hintojen voimakas nousu kurittaa nyt niin kotitalouksia kuin yrityksiäkin. Monta vuotta poikkeuksellisen matalista koroista nauttineilla lainanottajilla on samaan aikaan totuttelemista aiempaa korkeampiin korkoihin. Ensi talvesta on tulossa monella tapaa koettelemus”, Mattila toteaa.

Tutustu Pankkibarometriin III/2022

Finanssiala ry kysyy neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä. Barometrikysely III/2022 tehtiin 9.–26.8.

Asuntoluottojen lainakaton tiukennuksesta pitäisi luopua – nyt on torjuttava asuntokaupan seisahtumista ja kahden asunnon loukkuja29.9.2022 12:27:56 EEST | Tiedote

Finanssiala pitää perusteltuna Finanssivalvonnan (Fiva) päätöstä pitää pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan 0 prosentissa. Myös asuntoluottojen lainakatto säilyy aiemmalla tasollaan. Finanssialan mielestä lainakattoon viime vuonna tehdyn tiukennuksen peruminen olisi ollut perusteltua asuntomarkkinoiden tukemiseksi.

Pankit torjuivat alkuvuodesta huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä – huijausmäärät enteilevät vilkasta petosvuotta21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Pankit ovat onnistuneet vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla estämään huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä. Suomalaiset ovat menettäneet huijareille samana aikana 10,8 miljoonaa euroa. Yhteensä pankkien tietoon tuli huijauksia 1841 kappaletta. Huijauksista lähes puolet oli valepoliisi- ja tietojenkalasteluhuijauksia. Suurimmat rahalliset tappiot tulivat dokumentti- ja rakkaushuijauksista: 3,8 miljoonaa euroa. Lukuja analysoidaan ja huijauksista keskustellaan Finanssiala ry:n Pyöreän pöydän webinaarissa 21.9. kello 9. Linkki tilaisuuteen jutun lopussa.

Henkilötunnukseen useita uudistuksia – uusi yksilöintitunnus on tarpeeton ja hintava lisä19.9.2022 12:27:07 EEST | Tiedote

Hallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen henkilötunnusten uudistamisesta 15.9.2022. Nykyisten henkilötunnusten osittaisuudistukset olisivat finanssialan mielestä riittävät ratkaisemaan esitetyt ongelmat. Hallitus esittää lisäksi henkilötunnusten rinnalle luotavaa uutta vapaaehtoista yksilöintitunnusta. Tämä uudistus olisi kallis ja muiden uudistusten jälkeen tarpeeton. Yksilöintitunnuksen vapaaehtoinen käyttö tarkoittaa, että rinnalla on pidettävä nykyistä henkilötunnusta. Tämä voi aiheuttaa sekaannuksia.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on oivallinen uudistus, mutta kattavuus jää hieman torsoksi16.9.2022 10:48:32 EEST | Tiedote

Finanssiala ry tervehtii ilolla hallituksen esitystä digitaalisesta henkilöllisyystodistuksesta. Älypuhelimeen ladattavaa henkilöllisyystodistusta voi käyttää tunnistusvälineenä sekä tiskillä asioimiseen että vahvana sähköisenä tunnistusvälineenä. Henkilöllisyystodistuksen rinnalle esitetään vaihtoehtoista tunnistusvälinettä niille, jotka eivät älypuhelinta voi tai halua käyttää. Finanssiala harmittelee, että tätä tunnistusvälinettä kaavaillaan pelkästään julkisen sektorin käyttöön