Kotitalouksien talletukset ovat kasvaneet nopeasti

Helmikuun 2021 lopussa kotitalouksien talletuskanta oli yhteensä 104,7 mrd. euroa. Kotitalouksien talletustileillä olevista varoista suurin osa (94,5 mrd. euroa) oli käyttelytileillä. Käyttelytilien kanta kasvoi helmikuussa 670 milj. euroa. Määräaikaistalletuksia kotitalouksilla oli 3,5 mrd. euroa ja muita talletuksia 6,7 mrd. euroa.

Kotitalouksien talletusten kasvuvauhti on nopeutunut jo pidemmän aikaa, vaikka vauhti hieman hidastuikin helmikuussa. Talletusten vuosikasvuvauhti oli 9,1 % helmikuussa 2021. Talletusten kasvu on jo pitkään johtunut pääosin käyttelytileillä olevien varojen kasvusta. Näillä tileillä olevien varojen vuosikasvuvauhti oli 11,4 % helmikuussa 2021, muiden talletusten 3,4 %. Määräaikaistalletusten kanta supistui −23,1 prosentin vuosivauhtia helmikuussa 2021.

Kotitalouksien käyttelytileille maksettiin korkoa keskimäärin 0,03 % helmikuussa 2021. Määräaikaistalletuskannan keskikorko on noussut syyskuun 2020 jälkeen ja oli 0,57 % helmikuussa 2021. Koronnousu johtuu pidempien, yli vuoden mittaisten, määräaikaistalletusten osuuden kasvusta. Näille talletuksille maksettiin korkeampaa korkoa (0,93 % helmikuussa 2021) kuin alle vuoden talletuksille (0,19 % helmikuussa 2021). Ylivuotisiin talletuksiin kuuluvat muun muassa ASP-talletukset, joille pankki maksaa 1 prosentin korkoa.

Lainat[1]

Suomalaiset kotitaloudet nostivat helmikuussa 2021 uusia asuntolainoja 1,7 mrd. euron edestä, mikä oli 130 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Asuntolainojen kanta oli helmikuun 2021 lopussa 103,2 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 3,6 %. Suomalaisten kotitalouksien lainoista oli helmikuun lopussa kulutusluottoja 16,5 mrd. euroa ja muita lainoja 17,4 mrd. euroa.

Suomalaiset yritykset nostivat uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) helmikuussa 1,5 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi tammikuusta ja oli 2,30 %. Suomalaisille yrityksille myönnettyjen lainojen kanta oli helmikuun lopussa 96,7 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 37,5 mrd. euroa.

Lisätietoja antavat

Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi,

Anu Karhu, puh. 09 183 2228 sähköposti: anu.karhu(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 3.5.2021 klo 10.

[1] Sisältää lainat kaikissa valuutoissa Suomeen. Suomen Pankin tammikuun 2021 ja sitä aiemmissa sekä EKP:n tilastojulkaisussa lainat ja talletukset esitetään euromääräisinä euroalueelle ja kotitaloudet sisältävät myös kotitalouksia palvelevat voittoa tavoittelemattomat yhteisöt, minkä vuoksi kappaleen luvut poikkeavat näistä julkaisuista.

Ålands lyceum won the Generation €uro Students’ Award monetary policy competition14.4.2021 14:15:00 EEST | Press release

A team from Ålands lyceum has won the Finnish final of the Generation €uro Students’ Award.The other finalists came from Etelä-Tapiola lukio and Kuopion klassillinen lukio. The final was held as a remote event on 14 April 2021.The award-winning team was selected by a jury composed of Bank of Finland experts, chaired by Head of Research Esa Jokivuolle. The winning team Victor Byman, Alva Kahnberg Aaron Nordberd and Noel Rönnberg and the teacher Anders Casén who tutored the team will have the opportunity to meet European Central Bank management in a virtual event in May.The two other teams that qualified for the finals were awarded book gift vouchers. “Along with the elderly, young people have been among the biggest victims of the coronavirus pandemic.Your participation shows that you have not become prisoners of circumstances, rather you have raised the bar above what is normally required of anyone.Your active attitude is not only to be appreciated but is also a key to social influence

Laget från Ålands lyceum segrade i Generation €uro-tävlingen i penningpolitik14.4.2021 14:15:00 EEST | Tiedote

Laget från Ålands lyceum har vunnit den finländska finalen i tävlingen Generation €uro. De övriga finalisterna kom från Etelä-Tapiolan lukio från Esbo och Kuopion klassillinen lukio. Finalen hölls på distans den 14 april 2021. Vinnaren valdes av en jury bestående av experter från Finlands Bank med forskningschef Esa Jokivuolle som ordförande. Det vinnande laget Victor Byman, Alva Kahnberg, Aaron Nordberg och Noel Rönnberg samt deras lärare Anders Casén som ledde laget får möta Europeiska centralbankens ledning vid ett virtuellt evenemang i maj. De två övriga finallagen belönades med bokpresentkort. ”Vid sidan om de äldre hör de unga till dem som drabbats hårdast av coronapandemin. - Ert deltagande berättar att ni inte blivit omständigheternas fångar utan ni höjde ribban över vad som normalt kan krävas av någon. Er aktiva attityd är förutom värd uppskattning också nyckeln till samhälleligt inflytande under de kommande åren”, konstaterade chefdirektör Olli Rehn i sitt öppningstal när han