Kotivakuutusasiat ja huijaukset näkyivät FINEssä eniten viime vuonna

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2022 aikana yhteyttä noin 9 000 kertaa. Eniten kysyttiin kotivakuutuksiin, lähinnä vahingon korvattavuuteen ja vesivahinkoihin liittyvistä asioista. Pankkiasioissa huijauksiin liittyneiden tapausten määrä jatkoi edelleen kasvuaan.

Yleisimpiä yhteydenottojen syitä olivat kotivakuutukseen liittyvät kysymykset, kuten vesivahinkojen ja myrskyjen aiheuttamien tuhojen korvattavuus. Myös tapaturmista aiheutuneiden vahinkojen, esimerkiksi liukastumisten korvattavuuksista ja lemmikkieläinten, esimerkiksi koirien hoitokuluvakuutuksista, kysyttiin paljon.

Yleiset asioinnin vaikeudet ja digiosaamattomuus näkyivät FINEn neuvonnassa suuresti. ”Useimmiten kyseessä oli asiakkaan asia, jonka hoitaminen edellyttäisi henkilökohtaista palvelua tai vähintäänkin nopeampaa palvelua sähköisissä kanavissa”, FINEn johtava lakimies Tuomas Siirala sanoo.

Pankkiasioissa suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyi asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Huijareiden taitavuus ja alituisesti kehittyvät huijaustavat hankaloittivat asioiden selvittelyä.

FINE käsitteli riita-asioina yli 800 tapausta. Pankkiasioissa riitojen määrä lähes kaksinkertaistui. Vakuutuslautakunnassa kasvoi lääkevahinkoriitojen määrä. Suurin osa näistä asioista liittyi koronarokotuksiin.

”Muutamia vuosia näkynyt ilmiö sattumisolosuhteiltaan tai muutoin epäselvien vahinkotapahtumien kasvussa jatkui edelleen. Myös henkilövakuutuksiin liittyvien riitojen osuus pysyi korkeana. Vakuutusten irtisanomiset ja ehtojen muutokset nousivat laajasti esiin asiakkaiden yhteydenotoissa, näistä annettiin myös ratkaisusuosituksia”, Siirala jatkaa.

Valtaosa, noin 2/3 FINEssä käsitellystä 9000 tapauksesta, liittyi vakuutusasioihin. Pankki- ja sijoitusasioita oli noin 1/3 asioista, sijoitusasioiden määrä pysyi vähäisenä. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnan keinoin ja noin joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana.

FINE on tuomioistuimelle vaihtoehtoinen riidanratkaisija, joka antaa maksutonta neuvontaa sekä ratkoo riitoja vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. FINE on päätöksenteossaan riippumaton ja täyttää vaihtoehtoisille riidanratkaisuelimille asetetut lainsäädännön vaatimukset. Asiakkaan ei tarvitse käyttää ratkaisusuositusta pyytäessään oikeusavustajaa tai muuta asiamiestä. Lue lisää asioiden käsittelystä ja etenemisestä FINEn verkkosivuilta täältä.

Asiakkaita huijataan verkkopankilta näyttäville valesivustoille14.12.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Huijaustapauksiin liittyvien yhteydenottojen määrä FINEen on lähes kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Suurin osa tapauksista ja niiden selvittelystä liittyy asiakkaan erehdyttämiseen pankin verkkopankilta näyttäville huijaussivuille. Yhteydenottoja on tullut kaikkiaan 450, joista suurin osa on käsitelty neuvonnassa ja noin 100 on saatettu riita-asiana Pankkilautakunnan käsiteltäväksi.

Phishing-tapausten määrä jatkaa kasvuaan – asiakkaan huolellisuus puntarissa7.9.2022 07:35:48 EEST | Tiedote

Huijatuksi tai verkkourkinnan kohteeksi joutuneita asiakkaita soittaa FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan joka päivä. Vaikka monet yhteydenotot selviävät jo neuvonnassa, on riitojen määrä asiakkaan ja pankin välillä kaksinkertaistunut edelliseen vuoteen verrattuna. Ratkaisevaa huijaustapausten lopputulosten ja pankin mahdollisen korvausvastuun kannalta on asiakkaan oma huolellisuus kortti- ja pankkitunnustietojensa säilyttämisessä ja käyttämisessä.

Uudessa oppaassa neuvoja arjen raha-asioiden hoitoon toisen puolesta23.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Etsitkö keinoja hoitaa ikääntyvien vanhempiesi pankkiasioita tai hoidatko näitä asioita jo jonkun toisen puolesta? Haluaisitko itse päättää, kuka saa tulevaisuudessa hoitaa asioitasi, jos et itse siihen kykene? Tiedätkö, miten edunvalvontavaltakirja tehdään? FINEn uudessa oppaassa Täysi-ikäisen edunvalvonta ja pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden hoito käydään perusteellisesti läpi edunvalvonnan lisäksi erilaisia kevyempiä vaihtoehtoja hoitaa pankki-, sijoitus- ja vakuutusasioita toisen puolesta.