Kotona-palvelu auttaa, kun muu turvaverkko pettää

Kotona-palvelu auttaa päihde- ja mielenterveysongelmia tai muita vaikeuksia kohdanneita henkilöitä säilyttämään kotinsa. Liikkuvaa tukea on tarjottu Jyväskylässä nyt vuoden ajan.

Diakonissalaitoksen Hoivan Kotona-palvelu vie avun asiakkaiden kotiin Jyväskylän alueella. Kyseessä on liikkuvan tuen muoto, joka tarjoaa apua erityisesti niille, joilla on välitön tai ennakoitavissa oleva häädön uhka.

Asiakkailla on vuokranmaksuvaikeuksia, vaikea huolehtia esimerkiksi kodin siisteydestä tai muuten epäsosiaalista käytöstä. Monella on kokemusta myös rikollisesta elämäntavasta, josta irtautuminen voi olla haastavaa.

- Usein syynä ovat päihteet, mutta taustalla voi olla myös esimerkiksi mielenterveysongelmia, koronasta aiheutuvaa yksinäisyyttä ja muita vastaavia asioita, kertoo palvelua luotsaava yksikönjohtaja Hanna-Riikka Alasippola Diakonissalaitoksen Hoivasta.

Alasippola kollegoineen auttaa asiakkaita säilyttämään kotinsa. Se voi tarkoittaa tukea esimerkiksi koulu- tai raha-asioiden hoitamisessa, vuokranmaksussa, kodin hoidossa tai vaikkapa sosiaalipalveluihin pääsyssä.

- Kaikessa työssämme lähtökohtana on Asunto ensin -periaate, eli ajatus siitä, että jokaisella taustaan katsomatta on oikeus omaan kotiin.

Liikkuvaa tukea nopeasti ja joustavasti

Osalta Kotona-palvelun asiakkaista on evätty pääsy muihin palveluihin esimerkiksi haastavan käytöksen vuoksi, mutta saamansa säännöllisen kotiin tuotavan tuen avulla he pärjäävät omassa kodissaan hyvin.

- Me menemme sinne, minne muut eivät mene ja huolehdimme myös heistä, jotka muuten putoaisivat palveluiden ulkopuolelle, Hanna-Riikka Alasippola kertoo.

Palvelu täytti kesäkuussa vuoden. Tilausta liikkuvalle tuelle selvästi on, ja Alasippola toivoo, että toimintaa voidaan myös laajentaa ja kehittää tulevaisuudessa. Tällä hetkellä valtaosa asiakkaista tulee Jyväskylän kaupungin ohjaamana, mutta palvelua voidaan tarjota myös yksityishenkilöille.

- Joskus esimerkiksi vanhemmilla on huoli päihteitä käyttävästä aikuisesta lapsestaan, ja tässä me voimme olla avuksi, Alasippola sanoo.

Liikkuvan tuen valtteja ovat nopeus ja joustavuus: asiakkuus voidaan käynnistää lähes saman tien ja palvelun sisältö räätälöidään yksilöllisesti.

Paras palaute tulee asiakkailta itseltään.

- Yksikin asiakas totesi, että me työntekijät olemme ainoat tavalliset ihmiset hänen elämässään. Usein asiakas yrittää alussa peitellä esimerkiksi päihteiden käyttöä, mutta silloin rauhoittelen, että tulen kyllä luoksesi, vaikka et olisi ihan kunnossa, Alasippola toteaa.

Diakonissalaitoksen Hoivan Kotona-palvelu:

• Liikkuvaa asumisen tukea asiakkaan kotiin Jyväskylän alueella.
  • Tavoite turvata asumisen jatkuminen ja ehkäistä asunnottomuutta.
  • Palvelu voi olla esimerkiksi apua raha-asioiden hoitamisessa tai siivouksessa, tukea naapuruston ristiriitatilanteissa tai yhteydenpidossa Kelaan, sosiaalipalveluihin tai muihin viranomaisiin.
  • Tuen sisältö räätälöidään asiakkaiden tarpeiden mukaan.