KOVAn jäsenyhtiöt pitävät vuokrankorotukset maltillisina

Kiinteistöjen ylläpitokustannusten poikkeuksellisen voimakkaan kasvun myötä myös valtion tuella rakennettuihin vuokra- ja asumisoikeusasuntoihin kohdistuu huomattavaa asumiskustannusten nousua. Tämä tarkoittaa sitä, että omakustannusperiaatteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden on tulevina vuosina siirrettävä kasvavat rahoitus- ja ylläpitokulut täysimääräisesti vuokriin ja käyttövastikkeisiin.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry selvitti jäsenyhtiöiltään tulevia vuoden 2023 vuokran- ja käyttövastikekorotuksia. Kyselyn vastausten kattavuus on noin kolme neljäsosaa jäsenistöstä vastaajien asuntomäärät huomioiden.

Päätetyt vuoden 2023 vuokrankorotukset ovat ARA-kohteilla keskimäärin 4,7 %, vapaarahoitteisilla kohteilla puolestaan 4,1 %. Vuokrien keskimäärin kokonaiskorotus tulee olemaan noin 4,4 %. Asumisoikeusasuntojen käyttövastikkeiden korotukset vuodelle 2023 ovat ARA-kohteille keskimäärin 3,5 %.

Noin puolella jäsenyhtiöistä vuokrien korotustarpeet johtuvat pääosin hoitomenojen kasvusta, ja noin viidenneksellä jäsenyhtiöistä pääomamenojen kasvusta. Kolmannes vastaajista ilmoitti, että sekä hoitomenojen että pääomamenojen kasvu vaikuttavat korotuksiin yhtä paljon. Vastauksien mukaan hoitomenojen nousun osuus korotuksista on keskimäärin noin 60 %, ja pääomamenojen nousun osuus noin 40 %. KOVA selvitti jäsenyhtiöiltään myös korotuksien suuruutta, mikäli kaikki tiedossa olevat nousseet kustannukset vietäisiin täysimääräisesti tuleviin vuokriin. Todellisen vuokran- tai käyttövastikkeenkorotustarpeen arvioidaan olevan keskimäärin noin 8,7 prosenttia.

Vaikka yhtiöt pyrkivät nostamaan asumiskustannuksia mahdollisimman vähän kerralla, on kuitenkin huomioitava, että asumiskustannusten nousua on tiedossa myös seuraaville vuosille. Vuokrien ja vastikkeiden korotuspaineita voidaan hillitä lyhyellä aikavälillä esimerkiksi korjausinvestointeja ja uudistuotantoa siirtämällä. Korjausinvestointien pitkittäminen on kuitenkin pidemmällä aikavälillä kallis ratkaisu, mutta osalle jäsenyhtiöistä mahdollisesti ainoa keino karsia kuluja ja näin ollen hillitä asukkaiden maksettavaksi tulevia korotuksia. Uusia kohtuuhintaisia asuntoja kuitenkin tarvitaan, eikä uudistuotantotavoitteista tulisi kokonaan luopua kustannuspaineiden vuoksi. ARA-uudistuotannon keskeytyminen heikentäisi entisestään rakennusalan näkymiä ja vaikeuttaisi monien kehittyvien kaupunkialueiden kasvutavoitteita.

Kulunut vuosi on ollut hyvin poikkeuksellista aikaa, ja koronakriisin jälkeen rakennusala siirtyi suuren kysynnän aiheuttamaan hintakriisiin, joka Ukrainan sodan syttymisen jälkeen muuttui vielä energiakriisiksi. Kallis energia ja korkeat raaka-ainekustannukset aiheuttavat monenlaista haittaa myös rakennus- ja kiinteistöalalle. Korkeana jatkuva inflaatio sekä nousevat korkotasot vaikuttavat meidän jokaisen elämään. Hintamuutokset ovat olleet niin voimakkaita, etteivät ARA-toimijat ole näihin oikein voineet varautua normaalin taloudenpidon keinoin.

- Tilanne huomioiden onkin ilahduttavaa, että KOVAn jäsenyhtiöt ovat kuitenkin tehneet kaikkensa pitääkseen ensi vuoden korotustasot maltillisina, ja keskimääräisen korotustason voidaankin todeta jäävän reilusti alle yleisen hintatasojen nousun. Energiakriisin myötä tietoisuus energiatehokkuuden tärkeydestä on lisääntynyt entisestään ja näinä aikoina pienemmilläkin säästötoimenpiteillä on suuri merkitys, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen toteaa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 117 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Ilmastonmuutos huomioitava valtion tukemassa asuntotuotannossa25.1.2023 06:55:00 EET | Tiedote

Valtion tukemalla asuntotuotantojärjestelmällä on ollut Suomessa merkittävä rooli. Se on mahdollistanut yli 70 vuoden ajan paitsi kohtuuhintaisten asuntojen tarjoamisen, myös ehkäissyt segregaatiota ja asunnottomuutta. Valtion tukemaa ARA-järjestelmää tulee kuitenkin kehittää, sillä se ei tällä hetkellä huomioi riittävästi esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvittavia toimenpiteitä. Tilanne on absurdi, sillä samaan aikaan rakennuttamisesta ja rakennusten käytöstä aiheutuvia päästöjä tulisi vähentää huomattavasti, koska nämä muodostavat noin 40 prosenttia hiilipäästöistä.

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa8.12.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Ympäristövastuullisuustekojen merkitys on noussut tärkeään rooliin myös vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden toiminnassa. KOVAn jäsenilleen toteuttaman vastuullisuus- ja ympäristöasioiden kyselyn mukaan KOVAn jäsenistä 63 % tekee suunnitelmallista ja erikseen raportoitavaa vastuullisuustyötä, kuten ympäristöön sekä sosiaaliseen tai taloudelliseen vastuuseen liittyviä toimenpiteitä. Vastaajista 21 % kertoi myös noudattavansa jotain vastuullisuuden raportointistandardia. KOVA teetti jäsenistölleen vastaavan kyselyn vuonna 2020, jolloin tämä luku oli 15 %.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n hallitukseen muutoksia – Närö jatkaa puheenjohtajana viimeistä vuottaan16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia.

KOVA: Kohtuuhintaiset asuntotoimijat kantavat yhteiskuntavastuuta vuokrankorotuksissa16.11.2022 11:15:00 EET | Tiedote

Tänään 16.11.2022 syyskokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet ovat erittäin huolissaan asumiskustannusten jo tapahtuneista ja tulevista nousuista. Korkotason nousu yhdistettynä muun muassa kaukolämmön ja sähkön hintojen merkittäviin nousuihin luo merkittäviä vuokrien ja käyttövastikkeiden korotuspaineita useiksi tuleviksi vuosiksi.