KPT: Kehitysyhteistyörahojen nostoon selkeä suunnitelma

Kehityspoliittisen toimikunnan KPT:n mielestä Suomen kehitysyhteistyöhön tarvitaan hallituskaudet ylittävä selkeä suunnitelma, jonka mukaan määrärahat nostetaan 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta seuraavan kahden hallituskauden aikana. Suomi on YK:n, OECD:n ja EU:n jäsenenä tähän sitoutunut.

”Globaalien ongelmien ratkaisu edellyttää myös Suomelta toimia. Siksi tarvitsemme kiireellisesti suunnitelman, jolla kehitysyhteistyö nostetaan uskottavasti 0,7 prosenttiin. Seuraavan hallituksen on viipymättä lähdettävä toteuttamaan suunnitelmaa”, linjaa KPT:n puheenjohtaja ja kansanedustaja Aila Paloniemi (kesk).

Ensi vuoden talousarvioesityksessä varsinaisen kehitysyhteistyön rahoitus kasvaa 32,4 miljoonaa euroa, mikä nostaa rahoituksen tason noin 0,39 prosentista 0,41 prosenttiin bruttokansantulosta. Lähivuosina tason odotetaan kuitenkin painuvan jälleen alle 0,4 prosentin.

KPT on arvostellut jo aiemmin hallitusohjelmassakin käytettyä ylimalkaista muotoilua, jonka mukaan 0,7 prosentin tavoite saavutetaan ”pitkällä aikavälillä”. Myös OECD edellyttää Suomelta selkeää suunnitelmaa tilanteen korjaamiseksi.

KPT:n arvion mukaan 0,7 prosentin bruttokansantuoteosuuden saavuttaminen kahden hallituskauden aikana edellyttää mahdollisesti 200 miljoonan euron kertaluonteista lisäystä vuonna 2020 ja sen jälkeen 128 miljoonan euron vuotuista lisäystä aina vuoteen 2028 saakka. Kertaluontoinen suurempi korotus vuonna 2020 kompensoisi nykyisellä hallituskaudella lahja-apuun tehtyjä leikkauksia, jotka olivat 330 miljoonaa euroa vuodessa. Varsinaisen kehitysyhteistyön lisäksi laina- ja pääomamuotoisten finanssissijoitusten tulisi säilyä noin 130 miljoonan euron vuositasolla.

KPT:n mielestä määrärahojen noston ohella on tarkasteltava kehitysyhteistyön kohdentumista. Suomi on jo sitoutunut suuntaamaan vähintään 0,2 prosenttia bruttokansantulosta vähiten kehittyneisiin maihin. Nyt osuus on vain 0,13 prosenttia.

KPT:n mielestä hallituskaudet ylittävä rahoitusmalli tarvitsee tuekseen nykyistä pitkäjänteisemmän, hallituskaudet ylittävän kehityspoliittisen strategian. KPT laatii kevään aikana esityksen strategian perustaksi. Kehityspolitiikan painopisteiden sekä saavutettujen tulosten ja todennetun vaikuttavuuden tulee näkyä entistä selvemmin rahoituksen kohdentamisessa. Samalla on huolehdittava siitä, että eri toimet ja rahoitusmuodot ovat johdonmukaisia.

KPT:n koko lausunto on liitteenä.

Lisätietoja: Aila Paloniemi, KPT:n puheenjohtaja, puh. 050 511 3067; Marikki Stocchetti, KPT:n pääsihteeri, puh. 050 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

Kehityspoliittinen toimikunta on ainoa järjestelmällisesti ja laaja-alaisesti Suomen kehitysyhteistyötä sekä -politiikkaa seuraava ja arvioiva taho. Valtioneuvosto asettaa toimikunnan hallituskausittain. Sen jäsenistö koostuu eduskuntapuolueista, etu- ja kansalaisjärjestöistä sekä UniPID- verkoston yliopistoista.

Report by the Development Policy Committee: A global responsibility model needed, covering several parliamentary terms9.5.2019 09:00:00 EESTTiedote

In the upcoming government formation talks, a more determined approach must be adopted towards global challenges such as climate change and poverty. The Development Policy Committee's response to the challenge is a global responsibility model, which would form a foundation for the conduct of development policy for several parliamentary terms and across administrative boundaries.

Utvecklingspolitiska kommissionens rapport: Utvecklingspolitiken bör ses över och främjas under EU-ordförandeskapet så att den stöder jämställdhet2.5.2018 09:00:00 EESTTiedote