KPT: Kehitysyhteistyörahojen nostoon selkeä suunnitelma

Kehityspoliittisen toimikunnan KPT:n mielestä Suomen kehitysyhteistyöhön tarvitaan hallituskaudet ylittävä selkeä suunnitelma, jonka mukaan määrärahat nostetaan 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta seuraavan kahden hallituskauden aikana. Suomi on YK:n, OECD:n ja EU:n jäsenenä tähän sitoutunut.

”Globaalien ongelmien ratkaisu edellyttää myös Suomelta toimia. Siksi tarvitsemme kiireellisesti suunnitelman, jolla kehitysyhteistyö nostetaan uskottavasti 0,7 prosenttiin. Seuraavan hallituksen on viipymättä lähdettävä toteuttamaan suunnitelmaa”, linjaa KPT:n puheenjohtaja ja kansanedustaja Aila Paloniemi (kesk).

Ensi vuoden talousarvioesityksessä varsinaisen kehitysyhteistyön rahoitus kasvaa 32,4 miljoonaa euroa, mikä nostaa rahoituksen tason noin 0,39 prosentista 0,41 prosenttiin bruttokansantulosta. Lähivuosina tason odotetaan kuitenkin painuvan jälleen alle 0,4 prosentin.

KPT on arvostellut jo aiemmin hallitusohjelmassakin käytettyä ylimalkaista muotoilua, jonka mukaan 0,7 prosentin tavoite saavutetaan ”pitkällä aikavälillä”. Myös OECD edellyttää Suomelta selkeää suunnitelmaa tilanteen korjaamiseksi.

KPT:n arvion mukaan 0,7 prosentin bruttokansantuoteosuuden saavuttaminen kahden hallituskauden aikana edellyttää mahdollisesti 200 miljoonan euron kertaluonteista lisäystä vuonna 2020 ja sen jälkeen 128 miljoonan euron vuotuista lisäystä aina vuoteen 2028 saakka. Kertaluontoinen suurempi korotus vuonna 2020 kompensoisi nykyisellä hallituskaudella lahja-apuun tehtyjä leikkauksia, jotka olivat 330 miljoonaa euroa vuodessa. Varsinaisen kehitysyhteistyön lisäksi laina- ja pääomamuotoisten finanssissijoitusten tulisi säilyä noin 130 miljoonan euron vuositasolla.

KPT:n mielestä määrärahojen noston ohella on tarkasteltava kehitysyhteistyön kohdentumista. Suomi on jo sitoutunut suuntaamaan vähintään 0,2 prosenttia bruttokansantulosta vähiten kehittyneisiin maihin. Nyt osuus on vain 0,13 prosenttia.

KPT:n mielestä hallituskaudet ylittävä rahoitusmalli tarvitsee tuekseen nykyistä pitkäjänteisemmän, hallituskaudet ylittävän kehityspoliittisen strategian. KPT laatii kevään aikana esityksen strategian perustaksi. Kehityspolitiikan painopisteiden sekä saavutettujen tulosten ja todennetun vaikuttavuuden tulee näkyä entistä selvemmin rahoituksen kohdentamisessa. Samalla on huolehdittava siitä, että eri toimet ja rahoitusmuodot ovat johdonmukaisia.

KPT:n koko lausunto on liitteenä.

Lisätietoja: Aila Paloniemi, KPT:n puheenjohtaja, puh. 050 511 3067; Marikki Stocchetti, KPT:n pääsihteeri, puh. 050 525 8649, marikki.stocchetti@formin.fi

Kehityspoliittinen toimikunta on ainoa järjestelmällisesti ja laaja-alaisesti Suomen kehitysyhteistyötä sekä -politiikkaa seuraava ja arvioiva taho. Valtioneuvosto asettaa toimikunnan hallituskausittain. Sen jäsenistö koostuu eduskuntapuolueista, etu- ja kansalaisjärjestöistä sekä UniPID- verkoston yliopistoista.

Kehityspoliittisen toimikunnan arvioraportti: Tasa-arvoa tukevaa kehityspolitiikkaa on päivitettävä ja edistettävä Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella2.5.2018 09:00Tiedote

Kehitysyhteistyötä ja -politiikkaa on uudistettava, jotta Suomi voi edistää nykyistä tuloksellisemmin sukupuolten välistä tasa-arvoa kehitysmaissa. Tätä mieltä on valtioneuvoston asettama Kehityspoliittinen toimikunta (KPT), jonka arvioraportti Suomen kehityspolitiikan tila 2018: Myytistä maan pinnalle ja mallimaaksi – Suomi kehitysmaiden naisten ja tyttöjen tasa-arvon vahvistajana julkistetaan keskiviikkona eduskunnassa.

Utvecklingspolitiska kommissionens rapport: Utvecklingspolitiken bör ses över och främjas under EU-ordförandeskapet så att den stöder jämställdhet2.5.2018 09:00Tiedote

Assessment report by the Development Policy Committee: Development policy focusing on equality to be updated and promoted during the Finnish Presidency of the EU in autumn 20192.5.2018 09:00Tiedote

Finland should reform its development cooperation and development policy to be able to promote gender equality in developing countries more effectively than before. The Development Policy Committee, a body appointed by the Government, will publish its assessment report Finland's Development Policy in 2018: Moving from myth to reality. Setting an example in strengthening equality for women and girls in developing countries in Parliament on Wednesday 2 May.

Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön6.6.2017 16:00Tiedote

KEHITYSPOLIITTINEN TOIMIKUNTA www.kehityspoliittinentoimikunta.fi Tiedote 5/2017 6.6.2017 Kehityspoliittinen toimikunta: Avoimuutta finanssisijoitusten kohdentamiseen ja käyttöön Suomen kehitysyhteistyörahoituksen luonne on muuttunut rajusti kuluvan hallituskauden aikana. Lahjamuotoisesta kehitysyhteistyörahoituksen eri muodoista, kuten Suomen kahdenvälisestä ja monenkeskisestä yhteistyöstä sekä kansalaisjärjestöiltä, leikattiin keskimäärin noin 40 prosenttia. Ainoastaan Suomen EU:n kautta tapahtuva yhteistyö jatkuu samansuuruisena ja sen suhteellinen osuus on leikkausten myötä jopa kasvanut. Samanaikaisesti hallitus teki päätöksen liki kolminkertaistaa laina- ja pääomamuotoisen rahoituksen eli niin sanotun finanssisijoitusten määrän. Tämä on ollut suurin yksittäinen linjamuutos Suomen kehityspolitiikan rahoituksessa kautta aikojen. Tämän vuoden osalta laina- ja pääomasijoitusten osuus on 130 miljoonaa ja rahoitus jatkuu samansuuruisena myös vuosina 2018–2019. Viime vuonna hallitus myö