Kraftig ökning på 25 procent i antalet ansökningar om specialtransporter

Finlands snabba övergång till fossilfri energi återspeglas också i antalet ansökningar om specialtransporttillstånd som kommit till NTM-centralen.
Våren 2021 transporterades maskinrummet på Vestasväderkvarn, dvs. nacellen, med utrustning för specialtransport till vindparken i Sarvisuo i Simo. Bild: Jarkko Finnilä

Under år 2021 har antalet ökat betydligt. Den främsta orsaken till ökningen är att byggandet av vindkraft har ökat.

I år har kön av ansökningar tidvis blivit mycket lång, vilket har orsakat utmaningar för transportörerna. Problemen har inte orsakats så mycket för transporterna i anknytning till vindkraft, utan för andra specialtransporter, vars ansökningar inte har kunnat handläggas i tillräckligt snabb takt på grund av det ökade vindkraftsbygget. De anhopade ansökningarna har under året också handlagts genom övertidsarbete på NTM-centralen.

– Vi beviljar specialtransporttillstånd för hela Finland med undantag för Åland, säger Petteri Pietilä, tillståndschef på NTM-centralen i Birkaland.

– Trots vår elektroniska handläggning av tillstånd har det bildats kö, eftersom det snabbt växande vindkraftsbygget har ökat antalet ansökningar med 25 procent i år. Finland upplever nu en kraftig högkonjunktur, vilket enligt vår långa erfarenhet direkt korrelerar med antalet specialtransporter, fortsätter Pietilä.

Vindkraftsbygget i Finland kommer att vara livligt ett par år åtminstone

En väderkvarn består av tre blad, ett maskinrum och fyra till sex stamledningar. Transporten av varje del kräver specialtransporttillstånd. Under de senaste åren har antalet ansökningar om tillstånd ökat med omkring 10 000 per år. Man beräknar att cirka 12 500 specialtransporttillstånd beviljas i år. Vindkraftsbygget i Finland kommer att vara livligt under åtminstone de närmaste två åren.

Energiproduktionen genom vindkraft hjälper den finländska ekonomin att nå jämna steg med den internationella gröna tillväxten. Det finns nu 800 väderkvarnar i Finland och ytterligare 700 kommer att byggas under de närmaste åren. Transporterna koncentreras för närvarande till områdena Mellersta Finland och Österbotten. Rekordmånga specialtransporter lastade med väderkvarnar rör sig nu på Finlands västkust där det blåser mest.

NTM-centralen i Birkaland handlägger i genomsnitt 17 500 tillstånd för väghållning per år, varav de flesta, 10 000 st., är transporttillstånd. Tillstånd för väghållning handläggs också regionalt vid andra NTM-centraler.

Petteri Pietilä, tillståndschef, NTM-centralen i Birkaland, tfn 0295 036 281

Bilder

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.