Kreatelle merkittävä maarakennus- ja perustusurakka Keskon Hyvinkään uudesta logistiikkakeskushankkeesta

Kreate on solminut sopimuksen Keskon kanssa Onniselle ja K-Autolle rakennettavan logistiikkakeskuksen maarakennus- ja perustusurakasta. Hyvinkäälle sijoittuva logistiikkakeskus on kooltaan yli 80 000 neliömetriä ja Kreate toteuttaa kohteen pohjarakentamisen ja betonityöt paalulaattaan asti. Urakka kasvattaa yhtiön tilauskantaa merkittävästi viimeisellä vuosineljänneksellä.

Havainnekuva Keskon Hyvinkään uudesta logistiikkakeskuksesta, kuva Kesko.

Kreate aloitti Keskon investoinnin, Onniselle ja K-Autolle rakennettavan logistiikkakeskuksen maarakennustyöt Hyvinkäällä marraskuussa 2022. Kreatella on vahva kokemus vastaavista maarakentamisurakoista, jotka ovat olleet massoiltaan mittavia ja aikatauluiltaan tiivistahtisia.

– On hienoa päästä rakentamaan näin suurta hanketta. Meillä on vahva kokemus vaativista ja laajoista pohja- ja betonirakentamisen kohteista ja yhteistyö vastaavissa teollisuuden ja kaupanalan hankkeissa on ollut sujuvaa. Sitoudumme tekemään parhaamme ja miettimään innovatiivisia ratkaisuja Keskolle tärkeän investoinnin pohja- ja betonirakentamisen onnistumisessa, toteaa rakennuspäällikkö Ville Oikari Kreatesta.

Mittavalla hankkeella vaiheittainen rakentaminen avainasemassa

Noin 42 hehtaarin pohjaolosuhteiltaan pehmeän maan tontille rakennettava yli 80 000 neliömetrin logistiikkakeskus vaatii tukevat pohjarakenteet, mikä nostaa maarakennusurakankin isoon kokoluokkaan. Poikkeuksellisen suurten massojen, teräsbetonipaalutusten ja muiden pohjarakenteiden toteuttamisessa ovat työnsuunnittelu ja aikataulutus tärkeässä roolissa.

– Toteutamme urakan vaiheittain ja aloitamme työt massojen siirtämisellä ja pohjatöillä. Kun ensimmäisen osuuden pohjatyöt ovat valmiit, teemme perustukset paalulaattaan asti. Käytännössä maarakentaminen ja betonirakentaminen etenevät rinta rinnan. Sitä mukaa kun me saamme valmista, tulee toiset jatkamaan runkojen rakentamista. Ensi kesänä pitäisi olla jo ensimmäinen lohko valmiina, kertoo kohteen työpäällikkö Mika Ojala Kreatesta.

Kreaten urakassa valetaan betonia noin 4 500 kuutiota kuukaudessa ja teräsbetonipaaluja lyödään Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin toimesta yli 148 kilometriä. Kreaten maarakennus- ja perustusurakka käynnistyi marraskuussa 2022.

Tutustu Kreaten vastaaviin hankkeisiin:

Havainnekuva Keskon Hyvinkään uudesta logistiikkakeskuksesta, kuva Kesko.

Ennätyksellinen Melon padon paalutustyömaa valmistui Nokialla – Suomen syvin porapaaluseinärakenne esitellään nyt myös pohjarakentamisen ammattilaisille19.1.2023 08:03:43 EET | Tiedote

Suomen ensimmäinen maapatoon rakennettu porapaaluseinä ja samalla Suomen syvin porapaaluseinärakenne takasi Melon vesivoimalaitoksen tiivistämisen menestyksekkäästi Nokialla. KFS Finlandin toteuttamassa ainutlaatuisessa korjausurakassa porattiin yhteensä 4 500 neliömetriä teräksistä porapaalua haastavaan kalliopintaan. Vaativan pohjarakentamisen taidonnäyte esitellään pohjarakentamisalan ammattilaisille Teräspaalupäivässä 19.1.2023 Helsingissä.

Kreate luovutti Turun kehätien toisen vaiheen tilaajalle puoli vuotta etuajassa – Kauselan ja Pukkilan välillä liikenteen turvallisuus ja sujuvuus paranivat 29.12.2022 15:30:50 EET | Tiedote

E18 Turun kehätien parantamisen toisessa vaiheessa saavutettiin merkittävä etappi, kun hankkeen urakoinut Kreate luovutti Kauselan ja Pukkilan välisen tieosuuden Väylävirastolle 29.12.2022 eli puoli vuotta suunniteltua aiemmin. Tekninen osaaminen ja tehokas aikatauluttaminen edistivät mittavaa hanketta, jossa parannettiin monin tavoin liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.