Kreatelle merkittävä maarakennus- ja perustusurakka Keskon Hyvinkään uudesta logistiikkakeskushankkeesta

Kreate on solminut sopimuksen Keskon kanssa Onniselle ja K-Autolle rakennettavan logistiikkakeskuksen maarakennus- ja perustusurakasta. Hyvinkäälle sijoittuva logistiikkakeskus on kooltaan yli 80 000 neliömetriä ja Kreate toteuttaa kohteen pohjarakentamisen ja betonityöt paalulaattaan asti. Urakka kasvattaa yhtiön tilauskantaa merkittävästi viimeisellä vuosineljänneksellä.

Havainnekuva Keskon Hyvinkään uudesta logistiikkakeskuksesta, kuva Kesko.

Kreate aloitti Keskon investoinnin, Onniselle ja K-Autolle rakennettavan logistiikkakeskuksen maarakennustyöt Hyvinkäällä marraskuussa 2022. Kreatella on vahva kokemus vastaavista maarakentamisurakoista, jotka ovat olleet massoiltaan mittavia ja aikatauluiltaan tiivistahtisia.

– On hienoa päästä rakentamaan näin suurta hanketta. Meillä on vahva kokemus vaativista ja laajoista pohja- ja betonirakentamisen kohteista ja yhteistyö vastaavissa teollisuuden ja kaupanalan hankkeissa on ollut sujuvaa. Sitoudumme tekemään parhaamme ja miettimään innovatiivisia ratkaisuja Keskolle tärkeän investoinnin pohja- ja betonirakentamisen onnistumisessa, toteaa rakennuspäällikkö Ville Oikari Kreatesta.

Mittavalla hankkeella vaiheittainen rakentaminen avainasemassa

Noin 42 hehtaarin pohjaolosuhteiltaan pehmeän maan tontille rakennettava yli 80 000 neliömetrin logistiikkakeskus vaatii tukevat pohjarakenteet, mikä nostaa maarakennusurakankin isoon kokoluokkaan. Poikkeuksellisen suurten massojen, teräsbetonipaalutusten ja muiden pohjarakenteiden toteuttamisessa ovat työnsuunnittelu ja aikataulutus tärkeässä roolissa.

– Toteutamme urakan vaiheittain ja aloitamme työt massojen siirtämisellä ja pohjatöillä. Kun ensimmäisen osuuden pohjatyöt ovat valmiit, teemme perustukset paalulaattaan asti. Käytännössä maarakentaminen ja betonirakentaminen etenevät rinta rinnan. Sitä mukaa kun me saamme valmista, tulee toiset jatkamaan runkojen rakentamista. Ensi kesänä pitäisi olla jo ensimmäinen lohko valmiina, kertoo kohteen työpäällikkö Mika Ojala Kreatesta.

Kreaten urakassa valetaan betonia noin 4 500 kuutiota kuukaudessa ja teräsbetonipaaluja lyödään Kreaten yhteisyritys KFS Finlandin toimesta yli 148 kilometriä. Kreaten maarakennus- ja perustusurakka käynnistyi marraskuussa 2022.

Tutustu Kreaten vastaaviin hankkeisiin:

Havainnekuva Keskon Hyvinkään uudesta logistiikkakeskuksesta, kuva Kesko.

Kreate rakentaa Tahkokankaan kadut ja vesihuollon Oulussa – kaupungin ekotehokkaan rakentamisen kärkihankkeessa painottuvat kiertotalous ja luonnonmukaiset ratkaisut5.12.2022 09:10:00 EET | Tiedote

Kreatella on käynnissä katujen ja vesihuollon rakentaminen Tahkokankaan alueella Oulun Hiirosen kaupunginosassa, jonne valmistuu vaiheittain noin 2 200 asukkaan pientalo- ja kerrostaloalue. Ekologista rakentamista painottavassa hankkeessa hyödynnetään tehokkaasti työmaalla syntyviä materiaaleja ja toteutetaan hulevesien hallinta luonnonmukaisilla ratkaisuilla. Urakka valmistuu Kreaten osalta marraskuussa 2023.

Haakoninlahden ja Koirasaaren esirakentaminen käynnissä Helsingissä – Kreaten urakka sisältää vaativaa vedenalaista louhintaa14.11.2022 09:48:56 EET | Tiedote

Kreate on aloittanut Haakoninlahden ja Koirasaaren esirakentamisen Kruunuvuorenrannassa. Helsingin asuntorakentamisen tärkeimpiin keskittymiin lukeutuva alue laajenee merelle, kun esirakentaminen mahdollistaa uusien asuntojen, väylien, laitureiden ja aallonmurtajien rakentamisen. Urakan haastavimpia työvaiheita on vedenalainen louhinta, joka käynnistyy vuodenvaihteessa 2022–2023.

Lillholmenin läppäsilta luovutettiin tilaajalle – näin Kreaten harvinainen siltaurakka valmistui helpottamaan veneilyä Paraisilla12.10.2022 12:20:45 EEST | Tiedote

Lillholmenin läppäsillan valmistumisen aikataulussa varmistivat luja ammattitaito siltarakentamisessa ja vedenalaisissa perustuksissa. Lisäarvoa poikkeukselliseen siltaurakkaan toi materiaalien kekseliäs uusiokäyttö. Vanhan sillan betoniponttoni tekee töitä vielä tulevinakin vuosina, ja teollisuuden sivutuotteena syntyneet kivet koristavat uuden sillan ympäristöä. Vaativaan infrarakentamisen konkari Kreate luovutti Lillholmenin läppäsillan keskiviikkona 12.10.2022 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle.

Kreaten historian suurin urakka käynnistyy: Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanke siirtyy toteutusvaiheeseen30.9.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Kreate Oy ja Väylävirasto ovat 30.9.2022 allekirjoittaneet toteutusvaiheen allianssisopimuksen Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeessa, joka on yksi Suomen vaativimmista siltaurakoista. Siltahanke kasvattaa Kreaten tilauskantaa lähes 120 miljoonalla eurolla, ja se rakennetaan vuosina 2022–2026.

Kreate aloittaa rauta- ja kevytraitioteiden sähkörata- ja turvalaiteliiketoiminnat osana strategista kasvusuunnitelmaansa9.9.2022 07:55:00 EEST | Tiedote

Vaativan infran rakentamiseen Pohjoismaissa erikoistunut Kreate vahvistaa ratarakentamisen toimintojaan aloittamalla sähkörata- ja turvalaiteliiketoiminnat. Vihreä siirtymä, digitalisaatio ja joukkoliikenteen keskittyminen raiteille muovaavat tulevaisuuden hankkeita. Kun ihmiset ja tavarat siirtyvät yhä enemmän raiteille ja niiden ympärille, on ratarakentamisen osaavalle tekijälle kysyntää.