Kreaten siltaurakka Kirkkonummella etenee massiivisia tukiseiniä ja -muureja hyödyntäen – kannen rakentaminen Helsinki–Turku-radan yli käynnistyy huhtikuussa

Kirkkonummen keskustan uudistettu sisääntuloväylä rakennetaan kahdessa vaiheessa: ensin rakennetaan nykyisen sillan itäpuolelle silta B ja kun liikenne on siirretty silta B:lle, vanha silta puretaan ja sen tilalle rakennetaan silta A.
Elokuussa 2022 alkaneella työmaalla on siirrytty silta B:n perustustöiden jälkeen maatukien ja välitukien puumuottien rakentamiseen ja raudoittamiseen.
– Maaperä osoittautui ennakoitua kivisemmäksi, joten suunnitelmista poiketen perustuskaivuita varten rakennettavat tukiseinät oli toteutettava muuten kuin ponttiseininä. Eteläpuolelle porasimme 35 metriä pitkän ja 6–10 metriä korkean porapaaluseinän ja pohjoispuolelle rakensimme lähes 100 metriä pitkän ja kymmenisen metriä korkean settiseinän, jota hitsasimme neljän kuukauden ajan, kertoo kohteen työmaapäällikkö Vilho Hiltunen Kreatelta.
Työmaalla on rakennettu myös tukimuureja, jotka mahdollistavat 5–10 metriä muuta maastoa korkeammalla sijaitsevan Kirkkonummentien leventämisen uuden sillan myötä.
– Sillan eteläpuolella valoimme tien rakenteita varten 85 metriä pitkän ja kymmenisen metriä korkean tukimuurin. Myös pohjoispuolelle kohoaa tukimuuri, jonka viimeinen lohko yhdistyy kauppakeskus Kirsikan parkkialueelle menevän sillan levikkeeseen, selittää Hiltunen.
– Kaikki tehdyt tukirakenteet ovat paitsi kooltaan massiivisia myös toteutukseltaan haastavia, koska rakentaminen on tapahtunut ja tapahtuu ahtaassa ympäristössä. Tukien rakentaminen sujui kuitenkin odotettua jouhevammin.
Suojaseinät ja sillan kannen telineet rakennetaan lyhyiden ratakatkojen aikana
Seuraava haastavampi työvaihe koittaa huhtikuun alussa, jolloin siltatyömaalla ryhdytään rakentamaan vilkkaan Rantaradan yli.
– Junaradan yläpuolella rakentaminen on aina erittäin vaativaa rakentamista, joka on mahdollista toteuttaa vain ratakatkojen aikana. Teemme tarvittavat suojaseinät ja silta B:n kannen telineet muutaman tunnin aikaikkunoissa 2–3 yönä sekä yhden noin 20 tunnin ratakatkon aikana. Telineiden valmistuttua käynnistyvät sillan kannen muotti-, raudoitus- ja valutyöt. Kun silta B on syksyllä valmis, alkaa nykyisen sillan purkaminen.
– Kevyen liikenteen silta puretaan 24 tunnin ratakatkossa ja moottoriajoneuvoliikenteen sillan purkamiseen olemme saaneet 36 tuntia kestävän ratakatkon. Siirrämme ajolangat syrjään ja betoniset sillat murskataan minuuttiaikataulussa junaraiteiden päälle, selittää Hiltunen.
Uusi tielinjaus ja useat silta-aukot osana Helsinki–Turku-radan laajenemista
Nykyisen sillan paikalle tulevan silta A:n rakentaminen käynnistyy perustusten paalutuksella loppuvuonna 2023.
Sillat A ja B ovat nykyistä Kirkkonummentien ylikulkusiltaa yli 30 metriä pidemmät ja kolmen aukon sijaan niissä on viisi aukkoa. Sillat ylittävät Helsinki–Turku-radan lisäksi Munkinmäentie- ja Asemankulma-nimiset kadut.
– Urakassa siirrämme Munkinmäentien linjausta 20 metriä etelämmäksi. Uudella tielinjauksella ja useammalla silta-aukolla valmistaudutaan tuleviin ratavarauksiin, toteaa Vilho Hiltunen.
Munkinmäentien rakentaminen alkaa silta A:n ja B:n valmistumisen jälkeen kesällä 2024. Kreate toteuttaa Väyläviraston tilaaman siltahankkeen STk-urakkamallilla (Suunnittele ja toteuta -malli kehitysvaiheella) ja kustannuksista vastaa Kirkkonummen kunta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vilho HiltunenTyömaapäällikköKreate Oy
Puh:0500 874 263vilho.hiltunen@kreate.fiKuvat




Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2022 oli noin 274 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen5.5.2025 13:30:20 EEST | Tiedote
Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.
Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote
Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.
Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä11.4.2025 09:45:28 EEST | Tiedote
Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98 miljoonaa kruunua eli noin 9 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme