Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen
Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tilaa Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajilta Vantaan ratikka -hankkeeseen liittyvän Vaaralan varikon ratapihan ja ratainfran suunnittelun ja rakentamisen sekä ratatekniikka, -sähkö ja -järjestelmätyöt. Allianssi on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen, Kreaten, GRK Suomen, AFRY Finlandin, Sweco Finlandin ja WSP Finlandin muodostama.
– Yhteistyö itäosan allianssissa on lähtenyt hyvin käyntiin ja tulee tiivistymään entisestään nyt käynnistyvän vaunuvarikon kehitysvaiheen myötä. Voitettu urakka on osoitus paitsi hyvästä yhdessä tekemisen meiningistä myös siitä, että pitkäaikainen panostuksemme ratarakentamisen erikoisosaamiseen kantaa hedelmää, iloitsee Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.
Kehitysvaihe käynnistyy heti toukokuussa
Kehä III:n ja Länsimäentien liittymän eteläpuolelle rakennettavaan Vaaralan varikkorakennukseen keskitetään Vantaan raitiovaunujen säilytys- ja huoltotoiminta. Nyt solmittu sopimus ei sisällä itse raitiovaunuvarikkorakennuksen rakentamista.
Varikkoon liittyvän suunnittelun ja toteutuksen sisältävän ratainfrahankkeen tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, josta kehityshankkeen osuus on noin kaksi miljoonaa euroa. Kehityshankkeen osuus jakautuu kaikkien allianssiosapuolten kesken, ja Kreate kirjaa osuutensa kehitysvaiheesta toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Toteutusvaiheessa rakentaminen jakautuisi Kreaten ja GRK:n kesken tasaosuuksin. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tekee erillisen päätöksen toteutusvaiheeseen siirtymisestä.
– Kehitysvaiheen tavoitteena on muun muassa löytää parhaat ratkaisut ratainfran toteuttamiseen, varmistaa tarvittavat luvat sekä tehdä rakentamista valmistelevia tehtäviä. Urakka sopii hyvin jatkoksi itäosan allianssin hyvin edenneeseen kehitysvaiheeseen, kertoo operatiivinen johtaja Sami Laakso Kreatelta.
Lokakuussa 2024 Kreaten ja GRK:n muodostama ryhmittymä valittiin rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila–Länsimäki. Allianssiin kuuluvat myös eri kilpailutuksella valitut suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Vantaan ratikan itäosassa on vielä kehitysvaihe käynnissä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo VikströmToimitusjohtajaKreate Group Oyj
Puh:+358 400 740 057timo.vikstrom@kreate.fiSami LaaksoOperatiivinen johtajaKreate Oy
Puh:+358 50 380 3105sami.laakso@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Haastattelu- ja materiaalipyynnöt
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate aloittaa rantaradan parantamisen välillä Inkoo–Karjaa25.4.2025 15:34:33 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 5,5 miljoonan euron sopimuksen Inkoo–Karjaa stabiliteetin parantaminen -rataurakasta. Projekti on toinen toteutukseen edennyt urakka hallitusohjelmaan rantaradan parantamiseksi kohdennetusta 80 miljoonasta eurosta. Urakan erikoisuutena on se, että mittavin osa siitä rakennetaan viiden viikon rataliikennekatkon aikana kesällä 2025.
40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.
Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote
Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.
Kreate Sverige nousee aliurakoitsijan roolista pääurakoitsijaksi uuden noin 9 miljoonan euron urakan myötä11.4.2025 09:45:28 EEST | Tiedote
Kreate Sverige on allekirjoittanut merkittävän pääurakoitsijasopimuksen, kun se allekirjoitti 10.4.2025 Trafikverketin kanssa tähän mennessä arvoltaan suurimman urakkasopimuksensa. Sopimus koskee Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelin sisustamisurakkaa ja on arvoltaan 98 miljoonaa kruunua eli noin 9 miljoonaa euroa.
Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa27.3.2025 11:49:30 EET | Tiedote
Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme