Kriisi voimistaa tiedonjanoa – ajantasainen neuvonta on nyt kysytyin palvelumme

Helsingin seudun kauppakamarin neuvonta, viestintä ja koulutukset ovat pyrkineet vastaamaan jäsenten tiedontarpeeseen mahdollisimman monipuolisesti koronakriisin aikana. Tavoitteena on ollut tiedon nopeus, helppo saavutettavuus ja ajantasaisuus.

Korona herättää monenlaisia kysymyksiä ja ohjeistuksen tarvetta yrityksissä ja työpaikoilla.

Neuvonta on nyt tärkein jäsenpalvelumme

Työn väheneminen, lomautukset, YT-neuvottelut ja taloudelliset riskit mietityttävät yrityksiä ja kauppakamarin yritysneuvonta on ruuhkaantunut ennen näkemättömällä tavalla. Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvonnassa työskentelee kymmenen lakimiestä ja talousasioiden asiantuntijaa, jotka antavat jäsenyrityksillemme neuvontaa maksutta. Materiaalia tuotetaan jatkuvasti myös yleiseen jakeluun.

”Olemme täällä tätä varten. Neuvontatiimimme asiantuntemuksen laajuus ja laatu ovat jäsenillemme suuri etu. Erityisesti pienemmille yrityksille henkilökohtainen neuvonta on todella tärkeää”, sanoo neuvontapalveluiden johtaja Marko Silen.

Jäsenyritykset voivat kysyä neuvoa, joko sähköisen lomakkeen muodossa tai olemalla suoraan yhteydessä asiantuntijoihimme.

Viestinnän rooli korostuu kriiseissä

Myös meillä kauppakamarissa viestinnän tehtävänä on pitää huoli siitä, että tieto kulkee mahdollisimman nopeasti ja oikea-aikaisesti. Koska erilaista neuvontaa tarvitaan nyt ennätyksellisen paljon, pyrkii viestintä tukemaan ja helpottamaan neuvonnan lakimiesten ja asiantuntijoiden työtä.

"Kuten kaikki muutkin, elämme hetki kerrallaan seuraten tilanteen kehittymistä. Olemme onneksi pystyneet reagoimaan nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Kehitämme uusia tapoja viestiä ja palvella jäseniämme sitä mukaa, kun tarvetta ilmenee – ja ennakoidenkin", sanoo viestintäpäällikkö Rauha Kiljunen-Ruotsalainen.

Kaikki koronaan liittyvä informaatio on koottu kätevästi yhteen paikkaan Korona-infoa yrityksille -sivulle.

Koulutukset siirtyivät verkkoon

Koulutukset, joita järjestään yli 200 vuodessa, ovat normaalioloissakin tärkeä osa kauppakamarin toimintaa. Koronatilanne on vaatinut niidenkin järjestämiseen uudenlaista lähestymistapaa, johon onneksi oli jo valmiudet olemassa.

"Etäosallistumisen suosio on ollut kasvussa ja olemmekin panostaneet digitaalisiin palveluihimme viime vuosina. Striimit ovat olleet jo vuoden verran osa koulutustarjontaamme ja KoulutusOnline kaksi vuotta," kertoo kustannus- ja palveluliiketoiminnan johtaja Antti-Pekka Hulkko.

"KauppakamariTieto ja Ammattikirjasto uudistettiin juuri vuoden vaihteessa ja kirjoissa on käynnistetty myös äänikirjatuotanto. Kaikilla näillä toimilla pyrimme vastaamaan asiakkaiden monipuolisiin ja muuttuviin tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Ja erityisesti nyt etäkoulutukset ja digitaaliset tietopalvelut ovat arvokas lisä tarjontaamme", Hulkko jatkaa.

Juuri nyt Kauppakamarin koulutus järjestää joukon tehokoulutuksia, joiden tarkoitus on tarjota nopeasti ajankohtaista tietoa, tiiviissä paketissa. Koulutusten aiheet kumpuavat neuvonta-asiantuntijoille tulevista kyselyistä. Kaikki koulutukset toteutetaan striimeinä toistaiseksi.

Marko Silen

Antti-Pekka Hulkko

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen

Uudenmaan yritysten tilanne muuta maata synkempi - yritykset tarvitsevat suoraa tukea31.3.2020 15:22:44 EESTTiedote

Helsingin seudun kahdella viidesosalla yrityksistä koronakriisi on jo nyt vähentänyt liikevaihtoa paljon. Kesään mennessä peräti kaksi kolmasosaa yrityksistä uskoo negatiivisten vaikutusten olevan suuria. Lomautusvaroituksia tai YT-neuvotteluja on käynnistetty kahdessa viidesosassa yrityksiä, hieman yli kolmannes uskoo välttyvänsä lomauksilta seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamareiden kyselyn tuloksista Uudenmaan alueella.

Helsingin seudun työmarkkinat on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on mahdollista25.3.2020 09:49:39 EETTiedote

Korona-epidemia on laittanut yhteiskunnassa lähes kaiken huomion välittömiin ihmisten terveyden ja talouden pelastustoimiin. Kriisistä huolimatta ne toimialat, joilla se onnistuu, on pidettävä käynnissä niin hyvin kuin se on näissä oloissa mahdollista. Tulevaisuuden rakentamisen mittatikkuna on tärkeää olla käytettävissä vertailukelpoista yritys- ja työmarkkinatietoa, jota on tarjolla Kauppakamarin toimialakatsauksessa 1/2020.

Helsingin seudun kauppakamari varautuu koronavirusepidemiaan – suosimme etätöitä, kokoukset ja tapahtumat striimataan, asiakaspalvelu toimii aukottomasti13.3.2020 12:33:04 EETTiedote

Koronavirustilanteen muututtua ja viranomaisten 12.3. antamien suositusten mukaisesti, myös Helsingin seudun kauppakamarissa perutaan tai siirretään tilaisuudet, kokoukset ja jäsentapahtumat. Kauppakamarin koulutukset pidetään toistaiseksi sovittuina ajankohtina, mutta kaikki striimataan. Neuvontapalvelun asiantuntijamme ovat jäsenyritystemme käytettävissä ja auttavat viruksen aiheuttamissa kysymyksissä.

Yritykset haluavat vauhtia oleskelu- ja työlupien käsittelyyn11.3.2020 11:57:08 EETTiedote

Yrityksillä on valmiuksia lisätä työperäistä maahanmuuttoa ja vieraskielisten rekrytointia, mikäli oleskelu- ja työlupaprosessia saadaan nopeutettua ja selkeytettyä. Yritykset kokevat, että eri viranomaisten yhteistyössä on parannettavaa. Edelleen yrityksillä on haasteita, miten ja mistä löydetään jo Suomessa olevia ulkomaalaistaustaisia osaajia, selviää Helsingin seudun kauppakamarin kyselystä.