Kriisi voimistaa tiedonjanoa – ajantasainen neuvonta on nyt kysytyin palvelumme

Helsingin seudun kauppakamarin neuvonta, viestintä ja koulutukset ovat pyrkineet vastaamaan jäsenten tiedontarpeeseen mahdollisimman monipuolisesti koronakriisin aikana. Tavoitteena on ollut tiedon nopeus, helppo saavutettavuus ja ajantasaisuus.

Korona herättää monenlaisia kysymyksiä ja ohjeistuksen tarvetta yrityksissä ja työpaikoilla.

Neuvonta on nyt tärkein jäsenpalvelumme

Työn väheneminen, lomautukset, YT-neuvottelut ja taloudelliset riskit mietityttävät yrityksiä ja kauppakamarin yritysneuvonta on ruuhkaantunut ennen näkemättömällä tavalla. Helsingin seudun kauppakamarin yritysneuvonnassa työskentelee kymmenen lakimiestä ja talousasioiden asiantuntijaa, jotka antavat jäsenyrityksillemme neuvontaa maksutta. Materiaalia tuotetaan jatkuvasti myös yleiseen jakeluun.

”Olemme täällä tätä varten. Neuvontatiimimme asiantuntemuksen laajuus ja laatu ovat jäsenillemme suuri etu. Erityisesti pienemmille yrityksille henkilökohtainen neuvonta on todella tärkeää”, sanoo neuvontapalveluiden johtaja Marko Silen.

Jäsenyritykset voivat kysyä neuvoa, joko sähköisen lomakkeen muodossa tai olemalla suoraan yhteydessä asiantuntijoihimme.

Viestinnän rooli korostuu kriiseissä

Myös meillä kauppakamarissa viestinnän tehtävänä on pitää huoli siitä, että tieto kulkee mahdollisimman nopeasti ja oikea-aikaisesti. Koska erilaista neuvontaa tarvitaan nyt ennätyksellisen paljon, pyrkii viestintä tukemaan ja helpottamaan neuvonnan lakimiesten ja asiantuntijoiden työtä.

"Kuten kaikki muutkin, elämme hetki kerrallaan seuraten tilanteen kehittymistä. Olemme onneksi pystyneet reagoimaan nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Kehitämme uusia tapoja viestiä ja palvella jäseniämme sitä mukaa, kun tarvetta ilmenee – ja ennakoidenkin", sanoo viestintäpäällikkö Rauha Kiljunen-Ruotsalainen.

Kaikki koronaan liittyvä informaatio on koottu kätevästi yhteen paikkaan Korona-infoa yrityksille -sivulle.

Koulutukset siirtyivät verkkoon

Koulutukset, joita järjestään yli 200 vuodessa, ovat normaalioloissakin tärkeä osa kauppakamarin toimintaa. Koronatilanne on vaatinut niidenkin järjestämiseen uudenlaista lähestymistapaa, johon onneksi oli jo valmiudet olemassa.

"Etäosallistumisen suosio on ollut kasvussa ja olemmekin panostaneet digitaalisiin palveluihimme viime vuosina. Striimit ovat olleet jo vuoden verran osa koulutustarjontaamme ja KoulutusOnline kaksi vuotta," kertoo kustannus- ja palveluliiketoiminnan johtaja Antti-Pekka Hulkko.

"KauppakamariTieto ja Ammattikirjasto uudistettiin juuri vuoden vaihteessa ja kirjoissa on käynnistetty myös äänikirjatuotanto. Kaikilla näillä toimilla pyrimme vastaamaan asiakkaiden monipuolisiin ja muuttuviin tarpeisiin mahdollisimman hyvin. Ja erityisesti nyt etäkoulutukset ja digitaaliset tietopalvelut ovat arvokas lisä tarjontaamme", Hulkko jatkaa.

Juuri nyt Kauppakamarin koulutus järjestää joukon tehokoulutuksia, joiden tarkoitus on tarjota nopeasti ajankohtaista tietoa, tiiviissä paketissa. Koulutusten aiheet kumpuavat neuvonta-asiantuntijoille tulevista kyselyistä. Kaikki koulutukset toteutetaan striimeinä toistaiseksi.

Marko Silen

Antti-Pekka Hulkko

Rauha Kiljunen-Ruotsalainen

Helsingin kaupungin on sitouduttava matkustaja-autolauttaliikenteen jatkumiseen kantakaupungissa1.7.2020 14:17:04 EESTTiedote

Helsingin Satama on julkistanut pormestari Vapaavuoren toimeksiannon mukaisen selvityksen satamanosien kehittämisskenaarioista vuoteen 2040. Selvitys osoittaa selkeästi, että matkustajaliikenteen säilyttäminen kantakaupungin satamissa on tulevaisuudessakin tarkoituksenmukaisin ratkaisu. Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenteen siirtäminen Vuosaareen edellyttäisi mittavia investointeja ja veisi matkailijat kauas Helsingin keskusta-alueelta, millä olisi huomattava negatiivinen vaikutus keskustan yrityksiin ja elinvoimaan. Lisäksi se heikentäisi kansainvälisen rahtiliikenteen sujuvuutta.

Korona alkoi näkyä yritysten liikevaihdossa maaliskuussa - Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana29.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Helsingin seudun talous kasvoi vahvasti vuoden 2020 alkuun asti. Yritysten liiketoiminnan kasvu jatkui erityisesti rakentamisessa, informaatio- ja viestintäalalla sekä liike-elämän palveluissa. Korona alkoi näkyä yritysten liiketoiminnassa maaliskuussa, erityisesti majoitus- ja ravitsemisalalla, kuljetuksessa ja kaupassa. Helsingin seudun väestön kasvu perustuu 75 prosenttisesti vieraskieliseen väestöön, selviää Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta 2/2020.

Toimialojen erilainen koronakohtelu ihmetyttää – teollisuuden pyörät pidettävä käynnissä25.6.2020 00:05:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 58 % on pystynyt pitämään ennallaan tai jopa lisäämään henkilöstönsä määrää koronakriisin aikana: tilanne on muuta maata hivenen parempi. Konkurssiriskin koetaan vähentyneen edelliseen kesäkuun alun mittaukseen verrattuna muutamalla prosenttiyksiköllä. Lähes kolmannes vastaajista arvioi liikevaihtonsa vähentyvän 25–100 % seuraavan kahden kuukauden aikana, selviää kauppakamarin seitsemännestä korona-kyselystä.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.