Kriisipuhelin auttaa läpi kesän kriisissä olevia

Kriisipuhelin tarjoaa kertaluonteista keskusteluapua, kun itsellä tai läheisellä on itsetuhoisia ajatuksia tai muu kriisi ja tilanne tuntuu raskaalta. Keskustelussa etsitään päivystäjän kanssa tilanteeseen uusia näkökulmia, toivoa ja voimavaroja. Puhuminen tuo selkeyttä omaan tilanteeseen.

”Monille kynnys hakea apua on yhä korkea. Kun löytyy uskallus puhua esimerkiksi itsetuhoisista ajatuksista Kriisipuhelimessa, on tärkeää, etteivät linjat ole varatut. Suomenkieliselle linjalle tulee vuorokaudessa keskimäärin 400–500 puhelua, joista pystytään vastaamaan noin 150:een”, sanoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter Suomen Mielenterveysseurasta.

Kriisipuhelimeen tulee harvoin varsinaisia pilasoittoja. Näiden ajattelemattomuuttaan tehtyjen soittojen lisäksi tulee välillä myös soittoja, joissa soittaja puhuu omista seksuaalisista mieltymyksistään. Nämä soitot eivät kuulu Kriisipuhelimeen, jossa keskiössä on soittajan kriisi ja päivystäjä on apuna muutoksen etsimisessä. Kun soittaja tarvitsee viranomaisapua, kannattaa soittaa Hätäkeskuslaitokseen 112 ja psykiatrisen ja muun lääketieteellisen hoidon tarpeessa kannattaa hakeutua terveydenhuollon päivystykseen.

”Kesäkuukausina Kriisipuhelin soi eniten. Esimerkiksi vuosi sitten kesä-heinäkuussa soittoja tuli 3000 enemmän kuin kuukaudessa keskimäärin. Päivystäjien määrää ei kuitenkaan pystytä kesällä lisäämään. Tavoitteena on, että soiton hetkellä akuutisti keskusteluapua tarvitsevat pääsisivät nopeasti purkamaan ahdistavaa tilannettaan ja saisivat meiltä nopeammin kriisiapua. Puhumalla pelastetaan ihmishenkiä.”

Kriisipuhelin on avattu vuonna 1970 ehkäisemään itsemurhia. Päivystäjät ovat kriisityön ammattilaisia ja koulutettuja vapaaehtoisia. Viime vuonna Kriisipuhelimessa vastattiin yli 52 700 soittoon. Soittajat kokevat lähes poikkeuksetta keskustelun auttavan: 95 prosenttia saadusta palautteesta on kiittävää.

Mielenterveysseuran ylläpitämä Kriisipuhelin päivystää läpi kesän. Soittaa voi suomeksi ja arabiankieliselle linjalle arabiaksi tai englanniksi. Keskustelut ovat aina luottamuksellisia ja nimettömiä. Suomen Mielenterveysseura ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja. Soittajalle tulevat kulut ovat puhelinoperaattorien hinnoittelemia ja perimiä.

Kriisipuhelin suomen kielellä p. 010 195 202

Kriisipuhelin arabian kielellä p. 040 195 8202

• Päivystysajat: ma,ti,to,pe klo 11-15 ja ke klo 18-22.
  • Soittaa voi myös englanniksi.
  • Linjalle voi olla yhteydessä myös Whatsappin ja Viberin välityksellä.
  • Arabiankieliset verkkosivut: www.mielenterveysseura.fi/azma

Susanna Winter, kriisipuhelintoiminnan päällikkö