Krista Launosen omakohtainen Hymyn salaisuus Kustantamon kuulumisia -blogissa

Hymy ja kuolema. Siinäpä nopeasti ajateltuna vastakkainen sanapari. Miten niitä on mahdollista käsitellä yhdessä teoksessa? Vai voisiko se olla hyvän elämän viimeinen tavoite, että kuolisi hymy huulilla? Krista Launosen haastattelu omakohtaisesta kirjastaan Hymyn salaisuus julkaistaan Kustantamon kuulumisia -blogissa tänään 22.10. Blogi on osa Avaimen osallistumista tänään alkavaan Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumaan.

Avain on mukana Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumassa. Julkaisemme blogissa Kysytään kirjasta -haastattelusarjaa osana osallistumista tapahtumaan.

Krista Launosen teos Hymyn salaisuus on aikamatka, joka selvittää hymyn salaisuutta viiden taidehistorian merkkiteoksen avulla. Samalla se on omakohtainen kertomus halusta pysyä kiinni elämänilossa, vaikka krooninen syöpä asettuu pysyvästi kehoon.

“Päätin kirjoittaa elämänilosta. Koska taide eri muodoissa on kuulunut työhöni yli 20 vuotta, lähdin etsimään hymyjä taiteen historiasta. Halusin tietää, mitä taide voi opettaa elämänilosta. Miten elämänilon voi saavuttaa? Ehdin tehdä töitä puoli vuotta, kunnes sairastuin krooniseen syöpään. Kirjasta ja sen teemasta tuli entistä tärkeämpi mutta samalla oma syöpämatkani nivoutui mukaan ilon etsintään”, kertoo Launonen kirjoittamisprosessin muotoutumisesta.

Krista Launonen on helsinkiläinen kuvataiteilija, taideterapeutti ja tietokirjailija. Hymyn salaisuus on hänen kuudes tietokirjansa. Aiemmin hän on kirjoittanut muun muassa luovuudesta ja surun käsittelystä taiteen avulla. Hän on juuri aloittanut taidenäyttelyitä ruotivan podcastin Avajaiset yhdessä Milla Muurimäen kanssa: soundcloud.com/avajaiset

Avain on mukana Helsingin Kirjamessut verkossa -tapahtumassa

Helsingin kirjamessut verkossa -tapahtuman aikana kysymyksiin pääsevät vastaamaan 22.10. Krista Launonen (Hymyn salaisuus), 23.10. Kirsikka Myllyrinne (Happamat sitruunat), 24.10. Olli Nurmi (Ruutitynnyrin vartijat) ja 25.10. Pirjo Suvilehto (Oi ihana satu!).

Paitsi kirjailijahaastatteluiden välityksellä, messuyleisö pääsee kurkistamaan kustantamon uutuuskirjojen maailmoihin myös blogissa julkaistavien kuvien ja tekstien avulla. 24.10. Ville-Juhani Sutisen Sivupolkuja vie matkalle kirjojen tapahtumapaikoille ja maisemiin maailmalla, 29.10. vaelletaan Tomi Kontion Kansallispuistojen kutsu -kirjan mukana upeaan luontoon  ja 6.11. pääsee Tittamari Marttisen Lasten vegekeittokirja todelliseen testiin!

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

Arvostelukappaleet: info@avain.net

kansi: Krista Launonen, Hymyn salaisuus
Krista Launoen, kuva: Mikko Rintala

Avaimen kevät 202111.11.2020 10:35:23 EETTiedote

Avaimen kevään kirjoissa keskustellaan perheistä, elämänhallinnasta, työelämästä ja mokailusta, pandemioista kirjallisuudessa, rakkaudesta Berliiniin. Keväällä katsotaan myös taidetta ja kuljetaan metsissä. Lasten kirjoissa seikkailevat Varpu Erosen ja Tuukka Sandströmin Rontti-kissa sekä Nora Lehtisen ja Anne Muhosen hauska Hilma-täti. Lapsille ilmestyvät myös tietokirja metsän eläimistä ja kuvakirja kukista. Kari Kakkosen elämyksellinen tietokirja koko perheelle Dragons Out! Lohikäärmeistä, ritareista ja ohjelmistotestauksesta ilmestyy jo joulukuussa 2020. Selkokirjoina julkaistaan novelleja, lastenkirjallisuutta sekä tietokirjoja.

Tomi Kontion Kansallispuistojen kutsu vie lukijan Suomen luontoon29.10.2020 09:00:00 EETTiedote

Tomi Kontion teos Kansallispuistojen kutsu on valokuvia, tietoa ja tarinoita yhdistävä teos kaikille metsiä rakastaville ja luonnossa liikkuville. Se tarjoaa vinkkejä patikointireissuille, henkeäsalpaavia maisemia sekä hymyn huulille tuovaa isän ja lapsien havainnointia eräreissuilta. Teos kuljettaa lukijan muun muassa kajakkiretkelle Kolovedelle, taide-elämysten äärelle Hossaan ja bongaamaan majakoita Selkämerelle.

Pirjo Suvilehdon Oi ihana satu Kustantamon kuulumisia -blogissa27.10.2020 09:35:00 EETTiedote

“Runo päivässä tekee hyvää, ja kirja kuukaudessa ylläpitää ihan jokaisen hyvinvointia.” Tiedetään, että lukeminen on tärkeää ja edistää terveyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa monin tavoin. Kirjallisuuden ja lukemisen mahdollisuudesta toimia terapian työkaluna puhutaan edelleen vähän. Pirjo Suvilehto esittelee tämän jokaiselle sopivan terapiamuodon teoksessaan Oi ihana satu – Lasten ja nuorten kirjallisuusterapia. Suvilehto kertoo kirjasta Kustantamon kuulumisia -blogissa.