Krista Mikkonen: Itä-Suomen tukeminen on koko Suomen asia

Sisäministeri Krista Mikkonen nosti puheessaan esiin Itä-Suomen tuen tarpeen nykyisen kriisin keskellä ja alueen elinvoimasta huolehtimisen. Mikkonen piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa lauantaina 24.9.

Mikkonen muistutti puheessaan, että Itä-Suomi tarvitsee nyt tukea ja sitä hallitus on myös antanut.

– Ensi vuodeksi laaditussa Itä-Suomen, ylimääräisen noin 60 miljoonan, euron tukipaketissa näkyy vahvasti vihreä kädenjälki. Vauhditamme ratahankkeita, lisäämme korkeakoulujen aloituspaikkoja sekä tuemme luonto- ja kalastusmatkailua, Mikkonen kertoi.

Mikkonen painotti, että tärkeää on myös se, että tukitoimet nojaavat Itä-Suomen vahvuuksiin.

– Näistä vahvuuksista suurin on puhdas luonto, siitä on pidettävä huolta. Itä-Suomessa on oltava tarkkana, ettei uutta elinvoimaa pyritä luomaan käyttämällä luonnonvaroja kestämättömästi. Emme esimerkiksi saa  korvata Venäjän puuntuontia hakkuumäärien kasvattamisella. Se olisi lyhytnäköistä heikentäen niin luonnon monimuotoisuutta kuin luontomatkailun edellytyksiä, Mikkonen sanoi.

Mikkosen mukaan tukitoimilla tulee vauhdittaa vihreää siirtymää, jolla vähennämme riippuvuuttamme koko ajan kallistuvasta fossiilisesta energiasta.

– Tuulivoiman rakentaminen Itä-Suomeen on ollut pitkään hankalaa muun muassa aluevalvonnan asettamien esteiden vuoksi. Nyt tähän halutaan etsiä tosissaan ratkaisuja osana Itä-Suomen tukipakettia. Tarvittavat ratkaisuehdotukset kartoitetaan vuoden loppuun mennessä, ja sen jälkeen ryhdytään viipymättä toimiin, Mikkonen kertoi.

Mikkonen sanoi puheessaan, että hallituksella on ollut jo pitkään tahtotila rajoittaa venäläisten turismia Suomeen.

– Kaikki venäläiset eivät ole syyllisiä valtiojohtonsa päättämiin sotatoimiin ja itärajan yli liikkuu paljon ihmisiä, joilla on perusteltuja syitä matkustamiseen. Vapaa-ajan matkailu, Suomessa ostoksilla käynti tai Suomen kautta muualle Eurooppaan matkustaminen turistitarkoituksessa eivät kuitenkaan ole hyväksyttäviä rajanylityksen syitä tilanteessa, jossa Venäjä lisää voimaansa Ukrainan rintamalle, Mikkonen totesi.

Mikkonen muistutti, että Venäjän liikekannallepanon jälkeen sosiaalisessa mediassa levitettiin paljon virheellistä tietoa rajanylityspaikoille suuntaavien venäläisten määrästä.

– Suomeen kohdistuu edelleen informaatiovaikuttamisen uhka. Rajaliikenteestä levinneet väärät tiedot olivat hyvä muistutus siitä, miten helposti väärä tieto leviää. Kannustankin kaikkia olemaan edelleen tarkkana netissä jaettavan tiedon suhteen. Itärajan liikenteen osalta Rajavartiolaitos viestii aktiivisesti somessa ja jakaa oikeaa tietoa, Mikkonen muistutti.

Lue koko puhe Vihreiden verkkosivuilta osoitteesta:

Vihreiden Ohisalo ja Hopsu: hallitus kieltäytyy perustamasta päätöksiään metsistä tutkittuun tietoon26.4.2024 14:28:25 EEST | Tiedote

Maria Ohisalo ja Inka Hopsu kritisoivat hallituksen ja suuren valiokunnan enemmistön kantaa EU-komission asetusehdotukseen metsien seurantakehykseksi. Edustajien mukaan hallituksen nihkeä kanta johdonmukaisten ja ajantasaisten tietojen keräämiseen Euroopan metsien tilasta osoittaa, ettei hallitus halua perustaa metsiä koskevia päätöksiään tutkittuun tietoon.

Vihreiden Ohisalo ja Forsgren: Hallitus haluaa kitkeä jengirikollisuutta, mutta pahentaa samalla sen juurisyitä25.4.2024 16:00:01 EEST | Tiedote

Vihreiden kansanedustajat Maria Ohisalo ja Bella Forsgren kritisoivat hallituksen toimintaa nuoriso- ja jengirikollisuuden kitkemiseksi ristiriitaiseksi suhteessa hallituksen muuhun politiikkaan. Toimenpideohjelman tavoitteet ja hallituksen eriarvoisuutta lisäävä ja erityisesti nuoriin kohdistuva leikkauspolitiikka ovat Ohisalon ja Forsgrenin mukaan räikeässä ristiriidassa.

Sofia Virta: Miksi hallitus ei ymmärrä, että puutarhasaksetkaan eivät riitä, jos kasvua ei saada aikaan, ja miksi Keskusta jätti Vihreät ulos aihetta koskevasta välikysymyksestä?25.4.2024 13:16:23 EEST | Tiedote

Tänään julkaistun valtionvarainministeriön talouskatsauksen mukaan hallituksen sopeutustoimet heikentävät Suomen talouden kasvua. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta peräänkuuluttaa hallitukselta visiota siitä, miten Suomen talous saadaan kestävällä tavalla kasvuun ja kysyy samalla, miksi Vihreitä ei edes pyydetty mukaan Keskustan ja Liike nytin välikysymykseen, jonka aiheena on hallituksen Suomea näivettävä talouspolitiikka.