Krista Mikkonen: Pidän nykyisessä muuttuneessa ulko- ja turvallisuuspoliittisessa tilanteessa Suomen Nato-jäsenyyttä oikeana ratkaisuna

Sisäministeri Krista Mikkonen katsoo, että Nato-jäsenyys toisi sotilaallisen turvan lisäksi myös siviilivalmiuteen, tiedusteluun sekä kyber- ja hybridivaikuttamisen torjuntaan liittyvää turvallisuusyhteistyötä, jotka ovat merkittäviä turvallisuuspolitiikan osa-alueita.

”Yhteiskunnan siviilipuolen kriisinsietokyky on noussut viime vuosina enemmän ja enemmän Naton agendalle. Se tarkoittaa esimerkiksi logistiikasta, pelastustoimesta, viestiyhteyksistä, väestönsuojelusta, energiahuollosta ja puhtaasta vedestä huolehtimista. Näiden teemojen parissa tehdään Natossa paljon yhteistyötä, sillä siviilisektorin ylläpidosta huolehtiminen on keskeinen osa sotilaallisen toimintakyvyn varmistamista kriisitilanteessa”, Mikkonen sanoo.

Mikkonen toteaa myös, että Suomella on jo pitkät perinteet yhteistyöstä Naton kanssa.

”Suomella on pitkä kokemus siviiliyhteistyöstä Naton kanssa. Olemme osallistuneet Naton rauhankumppanuusohjelmaan sen perustamisesta lähtien. Jäsenyyden myötä yhteistyö syvenisi edelleen mahdollistaen entistä paremman varautumisen erilaisiin siviilisektorin uhkiin sekä valmiuden ja huoltovarmuuden ylläpidon”, Mikkonen toteaa.

Tervetuloa aamupalalle Vihreän eduskuntaryhmän kanssa 3.6. klo 08:0025.5.2022 13:17:35 EEST | Kutsu

Vihreä eduskuntaryhmä kutsuu terveys- ja hyvinvointiteemoista kiinnostuneita toimittajia tutustumaan Vihreiden sote-kansanedustajiin ja Vihreiden sosiaali- ja terveyspoitiikkaan aamupalan merkeissä. Kuluvan hallituskauden aikana on tehty historiallisia päätöksiä sote- ja perhevapaauudistuksista aina perusturvan korotuksiin ja vihreä kädenjälki näkyy näissä kaikissa vahvasti. Vihreät kansanedustajat kertovat tilaisuudessa terveys- ja sosiaalipoliitikan ajankohtaisista aiheista.

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.