Krista Mikkonen: Pidän nykyisessä muuttuneessa ulko- ja turvallisuuspoliittisessa tilanteessa Suomen Nato-jäsenyyttä oikeana ratkaisuna

Sisäministeri Krista Mikkonen katsoo, että Nato-jäsenyys toisi sotilaallisen turvan lisäksi myös siviilivalmiuteen, tiedusteluun sekä kyber- ja hybridivaikuttamisen torjuntaan liittyvää turvallisuusyhteistyötä, jotka ovat merkittäviä turvallisuuspolitiikan osa-alueita.

”Yhteiskunnan siviilipuolen kriisinsietokyky on noussut viime vuosina enemmän ja enemmän Naton agendalle. Se tarkoittaa esimerkiksi logistiikasta, pelastustoimesta, viestiyhteyksistä, väestönsuojelusta, energiahuollosta ja puhtaasta vedestä huolehtimista. Näiden teemojen parissa tehdään Natossa paljon yhteistyötä, sillä siviilisektorin ylläpidosta huolehtiminen on keskeinen osa sotilaallisen toimintakyvyn varmistamista kriisitilanteessa”, Mikkonen sanoo.

Mikkonen toteaa myös, että Suomella on jo pitkät perinteet yhteistyöstä Naton kanssa.

”Suomella on pitkä kokemus siviiliyhteistyöstä Naton kanssa. Olemme osallistuneet Naton rauhankumppanuusohjelmaan sen perustamisesta lähtien. Jäsenyyden myötä yhteistyö syvenisi edelleen mahdollistaen entistä paremman varautumisen erilaisiin siviilisektorin uhkiin sekä valmiuden ja huoltovarmuuden ylläpidon”, Mikkonen toteaa.