Kruunusillat suunnittelee työmaataan maan vilkkaimpaan jalankulkuympäristöön

Kuluvana syksynä suunnitellaan tapaa, jolla työmaan väistämättä aiheuttamat haitat minimoitaisiin.
”Valmis raitiotie parantaa keskustan saavutettavuutta, mutta on selvää, että kaupungissa tapahtuva rakentaminen aiheuttaa aina haittoja. Ja nyt kaivetaan iso kuoppa Suomen vilkkaimmalle suojatielle”, sanoo Kruunusillat-raitiotien viestintäsuunnittelija Lauri Hänninen.
Suunnitteluaikana vertaillaan erilaisten simulointien avulla muun muassa sitä, miten työmaa-aikaiset liikennejärjestelyvaihtoehdot vaikuttavat kaupungin liikenteeseen, työmaan kestoon ja kustannuksiin. Näistä saadaan tuloksia myöhemmin syksyllä.
Osana työmaan toteutuksen suunnittelua Kruunusillat-raitiotie on käynnistänyt yritysvaikutusten arvioinnin Rautatientorin ympäristöstä. Kruunusillat haluaa löytää ratkaisut, joiden avulla rakentamisen aikaiset haitat yrityksille voidaan minimoida.
Yritysvaikutusten arviointi tehdään kaksivaiheisesti. Ensin asiantuntijatyönä tehdään tekninen selvitys, jonka avulla tutkitaan muun muassa yritysten toimialajakauma, asiakasvirrat ja huoltoreitit.
Toisessa vaiheessa teknisen selvityksen tuloksia esitellään alueen yrityksille ja ne otetaan mukaan suunnittelemaan yhteistyössä sujuvaa työmaata. Tämän vaiheen toteutusaika- ja tapa riippuu koronatilanteen kehittymisestä.
Rautatieaseman viereen rakennetaan Laajasaloon vievän raitiotien päätepysäkki. Työmaan pitkä kesto johtuu maanalaisista töistä: tämän hetken suunnitelma on, että katutyömaan aikana uusittaisiin vuosina 1966-67 rakennetun Asematunnelin ja vuonna 1983 valmistuneen Rautatientorin metroaseman lippuhallin kansirakenteiden vesieristeet ja alueen kunnallistekniikkaa.
Kruunusillat-raitiotien päätepysäkin tarkka sijainti ja muut rakentamisen lopputuloksena syntyvät liikennejärjestelyt päätetään ensi vuonna valmistuvissa liikenne- ja katusuunnitelmissa. Nyt tehtävä yritysvaikutusten arviointi ei tutki lopputuloksen vaikutuksia, vaan itse työmaan vaikutuksia.
Rautatientorin seutu on koko maan vilkkain jalankulkuympäristö. Helsingin päärautatieaseman kautta kulkee jopa 250 000 ihmistä vuorokaudessa. Jalankulku alueella on mahdollista koko rakentamisen ajan.
Yritysvaikutusten arviointi on Helsingin kaupungin oman valmistelutyön tueksi kehittämä toimintamalli. Helsinki aloitti systemaattisen yritysvaikutusten arvioinnin vuonna 2017 ensimmäisenä kaupunkina Suomessa.
Lisätiedot
Kruunusillat-allianssin tekeillä oleva yritysvaikutusten arviointi:
Eero Salminen, p. 050 325 7830, eero.salminen@ramboll.fi
Kruunusillat-allianssin tulevat työt keskustassa:
Jukka Rusila, p. 040 779 5619, jukka.rusila@ramboll.fi
Kruunusillat-raitiotie:
Ville Alajoki, p. 040 334 7301 , ville.alajoki@hel.fi
Kruunusillat-raitiotien projektinjohtaja
Lauri Hänninen, p. 040 568 6711, lauri.hanninen@hel.fi
Viestintäsuunnittelija
Keskustan kehityshankkeet laajemmin:
Sirpa Kallio, p. 040 352 4443, sirpa.kallio@hel.fi
Yritysvaikutusten arviointi Helsingin kaupungilla:
Minna Maarttola, p. 050 3695078
Avainsanat
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat yhdistää 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta. Kruunuvuorensilta (1200 metriä) tulee olemaan Suomen pisin silta.
Kruunusillat-raitiotietä rakentaessa tehdään samalla yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Rakentamisen on suunniteltu alkavan mm. Hakaniemen alueella vuonna 2021. Tämän hetken tavoite yhteyden valmistumiselle on vuonna 2026.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Suojateiden turvallisuutta parannetaan Eläintarhantiellä Kalliossa30.6.2025 09:36:23 EEST | Tiedote
Suojateiden turvallisuutta parannetaan kesän aikana kadun kavennuksilla, keskisaarekkeilla ja hidasteilla. Kaksi vähän käytettyä suojatietä poistetaan.
Hermanninrannan uuteen koulu- ja päiväkotirakennukseen tulee alueella kaivattu nuorisotila27.6.2025 16:33:44 EEST | Tiedote
Hermanninrannan ensimmäinen koulun, päiväkodin ja nuorisotilan rakennus sijoittuu Vanhan talvitien varteen. Rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuoden 2026 lopulla ja tilojen valmistua käyttöön vuoden 2029 syksyksi.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 26.6.202526.6.2025 18:43:30 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 26.6.2025.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 25.6.202525.6.2025 17:34:03 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 25.6.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 14.8.2025
Uusi ulkokuntosali Merisatamanrantaan Ullanlinnaan25.6.2025 09:23:06 EEST | Tiedote
Uuden ulkokuntosalin rakentaminen Meripuistoon alkaa heinäkuussa. Ulkokuntosali toteutetaan asukkaiden toiveesta osallistuvan budjetoinnin Omastadi-hankkeena. Salin on määrä valmistua syyskuun alussa 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme