Keski-Suomen Betonirakenne Oy

KSBR sai mittavan betonirakenneurakan Metsä Groupin biotuotetehtaalle

Suomen metsäteollisuuden historian suurin investointi, Metsä Groupin Äänekoskelle rakennettava biotuotetehdas työllistää kotimaisia betonirakenneosaajia. Vahvasti kasvava Keski-Suomen Betonirakenne (KSBR) on saanut toteutettavakseen tehtaan uuden jätevedenkäsittelylaitoksen maarakennus- ja betonirakenneurakan.

– Järjestämämme urakkakilpailu oli varsin laaja. KSBR valikoitui
 toteuttajaksi teknistaloudellisten vertailujen ja käytyjen neuvotteluiden pohjalta, kertoo
 Metsä Fibren biotuotetehtaan rakennuspäällikkö Pekka Salomaa.

Työt kohteessa on käynnistetty ja hankkeen luovutus laiteasennuksia varten on vaiheittain loppusyksyn ja alkuvuoden 2017 aikana. Projektissa rakennetaan jätevedenkäsittelyaltaita, joten rakenteiden teknisen laadun on oltava korkeatasoista.

– Laitoksessa on vaativia betonirakenteita, joiden vedenpitävyys varmennetaan jälkijännittämällä rakenteet, Salomaa kertoo.

Jätevedenpuhdistamo muodostaa tärkeän osan tehtaan ympäristösuorituskyvystä.
– Jätevedenpuhdistus on kaiken kaikkiaan seitsemänvaiheinen ja takaa sen, että tiukat
lupaehdot alitetaan. Biotuotetehdas on uuden sukupolven tuotantolaitos, kertoo biotuotetehtaan projektijohtaja Timo Merikallio Metsä Fibrestä.

Urakalla on KSBR:lle iso merkitys.
– Hankkeella on merkittävä työllistävä vaikutus. Kohteessa urakoi kaikkiaan noin 60-70 työntekijää, kertoo KSBR:n tuotantojohtaja Jukka Hanhilahti.

Uuden sukupolven biotuotetehdas

Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren 1,2 miljardin arvoinen investointi on maailman
ensimmäinen uuden sukupolven biotuotetehdas.

Tehdas mahdollistaa laajan ja monipuolisen tuotevalikoiman, jota valmistamaan syntyy
ainutlaatuinen yritysten muodostama biotalouden ekosysteemi. Tehdas tuottaa
korkealaatuisen sellun ohella monipuolisesti mm. mäntyöljyä, tärpättiä, biosähköä ja
puupolttoainetta.

Biotuotetehtaan selluntuotannon kapasiteetti on 1,3 miljoonaa tonnia vuodessa. Tehdas
aloittaa toimintansa syksyllä 2017. Tehtaan työllistävä vaikutus on yli 2 500 työpaikkaa koko arvoketjussa Suomessa.

Lisätiedot: Jukka Hanhilahti, p. 040 557 6514, jukka.hanhilahti@ksbr.fi

www.biotuotetehdas.fi

KSBR on perustettu vuonna 2004. Se tarjoaa kokonaisvaltaisesti rakentamispalveluita sekä suunnittelu- ja toteutuspalveluita maarakennus, sähkö- ja LVI-toimialoilla. KSBR:n tuotantoon kuuluvat paikallavalurunkoiset betonirakenteet. Pääkohteita ovat pysäköintilaitokset, tuulivoimalat, palvelu- ja hoivarakentaminen, toimisto- ja liikerakennukset, teollisuuden paikallavaletut runkorakenteet sekä vaativat tunnelirakenteet. KSBR:n omat innovatiiviset toteutusratkaisut takaavat hankkeiden korkean kustannustehokkuuden ja laadun. KSBR:n liikevaihto vuonna 2015 oli noin 23 miljoonaa euroa.

Lisätiedot: Jukka Hanhilahti, p. 040 557 6514, jukka.hanhilahti@ksbr.fi

Keski-Suomen Betonirakenne Oy