Kuivaa asiaa -hanke etsii uusia ratkaisuja polttopuiden säilytykseen sisätiloissa – Kuvakisassa pyydetään ideoita asukkailta

Oikeaoppiseen puun käyttöön liittyy oleellisesti polttopuiden säilytys. Sisäsäilytykseen ei monesti kiinnitetä riittävästi huomiota, minkä vuoksi TTS Työtehoseura, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Turun kaupunki nostavat asiaa esiin kuvakisan keinoin.

Puuta ei suositella säilytettäväksi sisällä 1–2 päivää enempää.
- Kun puhutaan polttopuiden säilytyksestä, monesti ajatellaan puiden säilytystä ulkona. Tällöin unohtuu puiden säilytys sisätiloissa. Haluammekin nostaa esiin myös tämän asian Kuivaa asiaa -hankkeessa, jossa kehitämme uusia turvallisia tapoja säilyttää puita lyhytaikaisesti sisällä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela Työtehoseurasta.

Esimerkiksi sisustuslehtien kuvissa polttopuut ovat tavallisesti esillä avoimesti takan vieressä. Puut kuitenkin suositellaan tuotavaksi sisään vain 1–2 vuorokautta ennen käyttöä, jotta niiden pinta ehtii lämmetä ja kuivata. Pidempiaikaista säilytystä sisätiloissa ei suositella, koska puista voi päästä ilmaan sieni-itiöitä, mikä puolestaan heikentää huoneilman laatua.

- Ilmanlaadun kannalta on tärkeää polttaa vain kuivaa puuta. Jotta puu pysyy kuivana, on ratkaisevaa, miten sen säilyttää. Aikaisemmassa Urbaani puuvaja -hankkeessa on kehitetty malli hyvästä, tuulettuvasta puuvajasta. Nyt ideoimme puun säilytystä sisällä, HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä sanoo.

Kuvakisa polttopuiden säilytystavoista sisätiloissa

- Toivomme asukkailta kuvia sisäsäilytysratkaisuista: miten he kantavat puut sisälle ja missä he niitä säilyttävät. Haluaisimme saada käyttäjäkokemuksia, mikä toimii ja mikä ei ja millaisia tarpeita he ovat huomanneet, Kuusela sanoo.

Kuvakisaan voi ottaa osaa lähettämällä kuvan tai piirustuksen toimivasta polttopuiden säilytysratkaisusta sisätiloissa ja kertomalla, mitä hyvää ja mitä kehitettävää siinä on. Kuvat tulee toimittaa viimeistään maanantaina 14.10.2019 täyttämällä lomake osoitteessa www.poltapuhtaasti.fi.

Kaikkien osallistujien kesken arvotaan palkintona yksi irtokuutio polttopuita. Valokuvat ja niihin liitetyt kommentit auttavat uusien polttopuiden sisäsäilytysratkaisujen suunnittelussa. Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa -hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon.

- kilpailu: www.poltapuhtaasti.fi
- Kuivaa asiaa -hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela, TTS Työtehoseura, minna.kuusela(at)tts.fi, puh. 044 7143 695
- ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä, HSY, outi.vakeva(at)hsy.fi, puh. 045 635 7698
- ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto, Turun kaupunki, petra.sainisto(at)turku.fi, puh. 040 652 6055

Puuta ei suositella säilytettäväksi sisällä 1–2 päivää enempää.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi