Kuivaa asiaa -hanke etsii uusia ratkaisuja polttopuiden säilytykseen sisätiloissa – Kuvakisassa pyydetään ideoita asukkailta

Oikeaoppiseen puun käyttöön liittyy oleellisesti polttopuiden säilytys. Sisäsäilytykseen ei monesti kiinnitetä riittävästi huomiota, minkä vuoksi TTS Työtehoseura, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Turun kaupunki nostavat asiaa esiin kuvakisan keinoin.

Puuta ei suositella säilytettäväksi sisällä 1–2 päivää enempää.
- Kun puhutaan polttopuiden säilytyksestä, monesti ajatellaan puiden säilytystä ulkona. Tällöin unohtuu puiden säilytys sisätiloissa. Haluammekin nostaa esiin myös tämän asian Kuivaa asiaa -hankkeessa, jossa kehitämme uusia turvallisia tapoja säilyttää puita lyhytaikaisesti sisällä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela Työtehoseurasta.

Esimerkiksi sisustuslehtien kuvissa polttopuut ovat tavallisesti esillä avoimesti takan vieressä. Puut kuitenkin suositellaan tuotavaksi sisään vain 1–2 vuorokautta ennen käyttöä, jotta niiden pinta ehtii lämmetä ja kuivata. Pidempiaikaista säilytystä sisätiloissa ei suositella, koska puista voi päästä ilmaan sieni-itiöitä, mikä puolestaan heikentää huoneilman laatua.

- Ilmanlaadun kannalta on tärkeää polttaa vain kuivaa puuta. Jotta puu pysyy kuivana, on ratkaisevaa, miten sen säilyttää. Aikaisemmassa Urbaani puuvaja -hankkeessa on kehitetty malli hyvästä, tuulettuvasta puuvajasta. Nyt ideoimme puun säilytystä sisällä, HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä sanoo.

Kuvakisa polttopuiden säilytystavoista sisätiloissa

- Toivomme asukkailta kuvia sisäsäilytysratkaisuista: miten he kantavat puut sisälle ja missä he niitä säilyttävät. Haluaisimme saada käyttäjäkokemuksia, mikä toimii ja mikä ei ja millaisia tarpeita he ovat huomanneet, Kuusela sanoo.

Kuvakisaan voi ottaa osaa lähettämällä kuvan tai piirustuksen toimivasta polttopuiden säilytysratkaisusta sisätiloissa ja kertomalla, mitä hyvää ja mitä kehitettävää siinä on. Kuvat tulee toimittaa viimeistään maanantaina 14.10.2019 täyttämällä lomake osoitteessa www.poltapuhtaasti.fi.

Kaikkien osallistujien kesken arvotaan palkintona yksi irtokuutio polttopuita. Valokuvat ja niihin liitetyt kommentit auttavat uusien polttopuiden sisäsäilytysratkaisujen suunnittelussa. Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa -hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon.

- kilpailu: www.poltapuhtaasti.fi
- Kuivaa asiaa -hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela, TTS Työtehoseura, minna.kuusela(at)tts.fi, puh. 044 7143 695
- ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä, HSY, outi.vakeva(at)hsy.fi, puh. 045 635 7698
- ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto, Turun kaupunki, petra.sainisto(at)turku.fi, puh. 040 652 6055

Puuta ei suositella säilytettäväksi sisällä 1–2 päivää enempää.

Muutoksia HSY:n vesihuoltomaksuihin ja kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vuonna 202011.10.2019 10:25:18 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kannustaa hinnoittelulla pääkaupunkiseudun asukkaita jätteiden lajitteluun. Hyötykäyttöön lajiteltu jäte on kiinteistöille entistä halvempaa. Vesihuollon maksukorotuksilla turvataan osaltaan tulevia investointeja. HSY:n hallitus päätti kokouksessaan 11.10. vesi- ja jätehuollon hinnastot, jotka tulevat voimaan tammikuun alusta 2020.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.201911.10.2019 10:23:35 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti esittää yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020–2022. Hallitus päätti myös vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon palveluhinnaston. Hallitus päätti lisäksi hyväksyä HSY:n digitalisaation johtamismallin. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajiksi valittiin E. M. Pekkinen Oy, Suomen Meriittirakennus Oy ja VM Suomalainen Oy - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1–7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelma hyväksyttiin ja kaavinlaitteiden toimittajaksi valittiin Econet Oy - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajaksi valittiin Onninen Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesi- ja jätehuollon maksuista ja hinnastoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20198.10.2019 15:30:16 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää esityksestään yhtymäkokoukselle, esitys koskee HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymistä vuosille 2020–2022. Hallitus päättää myös vesihuollon maksuista ja vesihuollon palvelumaksuhinnastosta sekä jätehuollon palveluhinnastosta. Hallitus päättää lisäksi HSY:n digitalisaation johtamismallin hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - vedenkulutusta reaaliaikaisesti mittaavien aluemittapisteiden rakentajien valinta - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon jälkiselkeytyslinjojen 1-7 kaavinlaitteiden hankesuunnitelman hyväksyminen ja kaavinlaitteiden toimittajan valinta - vesimittari- ja palloventtiilien toimittajan valinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen