Kuka kantaa vastuun ruokaturvasta, huoltovarmuudesta ja maatalouden vihreästä siirtymästä? - AgriCordin yleiskokous 20.-21.6. Helsingissä

MTK ja Food and Forest Development Finland (FFD) isännöivät AgriCord Allianssin yleiskokousta 20.-21.6.2022 Helsingissä. Tilaisuus kokoaa yhteen 25 tuottajajärjestövaikuttajaa ja kehitysyhteistyöstä vastaavaa johtajaa eri puolilta maailmaa. AgriCord ja sen 12 jäsentä kanavoivat noin 80 miljoonaa euroa vuodessa maa- ja metsätalouden kehittämiseksi ja köyhyyden vähentämiseksi kehittyvissä maissa. Varat kanavoidaan tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta. Kokouksessa keskusteluun noussee rajusti nousseet tuotantokustannukset, jotka vaikuttavat jo viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa.

Food ja Forest Development Finland (FFD) on allianssin suomalainen jäsen ja valtuutettu vetämään yhteenliittymän ilmastotyötä. Ilmastomuutos vaarantaa nyt jo monilla alueilla ruuantuotantoa. Ilmastorahoituksesta vain 1,7 % saavuttaa tuottajat.

21.6. järjestettävä seminaari pohtii, miten ruokajärjestelmän vihreää siirtymää voidaan tukea äkillisistä kriiseistä huolimatta ja miten vihreä siirtymä voidaan tehdä oikeudenmukaisesti. Kokoukseen saapuu keskustelijoita muun muassa kansainvälisestä maatalousrahastosta, Finnfundista, EU-komissiosta ja pohjoismaisesta kehitysrahastosta, mutta myös Aalto-yliopistosta sekä S-ryhmästä.

FFD:n toiminnanjohtaja Tiina Huvion mukaan energian ja lannoitteiden hinnat vaikuttavat jo tällä hetkellä viljelijöiden mahdollisuuksiin tuottaa ruokaa niin Suomessa kuin kehittyvissä maissa.

-        Nousevat hinnat johtavat joko tuotantoalan pienentämiseen, lannoitteiden käytön vähentämiseen tai siirtymiseen kokonaan pois maataloustuotannosta.

Lisäksi maat tai alueet, jotka ovat riippuvaisia ruuan tuonnista, ovat yhä suuremmissa vaikeuksissa.

-        Nopein keino tuotannon varmistamiseksi olisi antaa tukea polttoaine- tai lannoitekustannuksiin, mutta toimenpiteenä tämä hidastaisi vihreää siirtymää, sanoo Huvio.

-        Tuottajien odotetaan tekevän ilmastotoimenpiteitä, varmistavan huoltovarmuuden ja tuottavan eettisesti kestäviä ja laadukkaita elintarvikkeita, mutta heidän pitäisi pystyä tekemään tämä kaikki kannattavasti. Jos viljelijä ei pysty ruokkimaan perhettään ja kouluttamaan lapsiaan, niin ylevät tavoitteet jäävät pilvilinnoiksi niin Suomessa kuin Afrikassa, toteaa Huvio kuivasti.

Tilaisuuden jälkeen AgriCordin johtoryhmä tapaa myös maa- ja metsätalousministeri Antti Kurvisen. Tapaamisessa pohditaan, miten maataloussektoria tulisi kehittää ja mikä olisi tehokkain tapa kanavoida tuki niin lyhytaikaisten shokkien lievittämiseen kuin pidempiaikaiseen maataloussektorin kehittämiseen.

Toimittajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan yleiskokouksen seminaaria 21.6. klo 8.45-15 joko paikan päälle MTK:hon, Simonkatu 6 tai etäyhteydellä. Ilmoittautumiset tiina.huvio@ffd.fi. Saat paluupostissa tarkemmat koordinaatit ja/tai linkin.

Lisätiedot:

Tiina Huvio, toiminnanjohtaja, FFD, tiina.huvio@ffd.fi, +358 40 1595 667

------

Food and Forest Development Finland (FFD) on kehitysjärjestö, joka tukee tuottajajärjestöjen ja osuuskuntien kautta köyhyyden vähentämistä. Lue lisää https://www.ffd.fi/

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla

Ilmastoahdistuksesta ilmastomahdollisuuksiin -palkinto tuuloslaiselle Jari Eerolalle 17.6.2022 11:40:49 EEST | Tiedote

MTK Säätiö myönsi Jari Eerolalle, Setälä-Eerola Oy, Ilmastoahdistuksesta ilmastomahdollisuuksiin –palkinnon, 10 000 euroa. Tunnustus myönnettiin toiminnasta, jolla on erityisesti tuotu esille ja parannettu maaseudun elinkeinojen mahdollisuuksia tehdä hyvää ilmastotyötä edistäen samalla elinkeinojen ja niiden parissa toimivien ihmisten kokonaishyvinvointia ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Palkinto luovutettiin MTK:n liittokokouksessa 15.6.2022 Porissa.