Kuka kuuluu? – Suorapuheisia tekstejä hiphop-kulttuurista ja feminismistä

Millaisia representaatioita hiphop tarjoaa? Saavatko vähemmistöt äänensä kuuluviin? Kuka sanelee suomiräpin ehdot, kuka pääsee mukaan verkostoon, kuka kuuluu?

Kuka kuuluu? – Kirjoituksia hiphopista ja feminismistä on 24 tekijän tekstikokoelma hiphop-kulttuurin moninaisuudesta. Se avaa tarkkanäköisesti, ketkä ovat hiphop-skenen vallanpitäjiä ja ketkä edelleen leimautuvat marginaalin edustajiksi. Inka Rantakallio ja Heini Strand ovat toimittaneet teoksen, jonka esseissä ja dialogeissa hiphop-kulttuurin feministisiä liikehdintöjä tarkastelevat hiphopin asiantuntijat, kuten Yeboyah, Adikia, Noah Kin, Koko Hubara ja Sonya Lindfors.

“Kirja sisältää rohkeita ja henkilökohtaisiakin keskustelunavauksia siitä, minkälaiset tekijät ja ilmaisu pääsevät tällä hetkellä osaksi populaarikulttuuria ja feminististä keskustelua ja miltä tasa-arvoisempi kulttuurikenttä näyttäisi”, Rantakallio kertoo. ”Kirjan esseet ja haastattelut tarjoavat uusia ja aiemmin vähiin jääneitä tarkastelupisteitä, joiden kautta hiphopia on tarpeellista ruotia 2020-luvulla. Kuka kuuluu? kannustaa kuuntelemaan, keskustelemaan ja vaatimaan hiphopilta enemmän”, Strand jatkaa.

Inka Rantakallio on tutkija, toimittaja ja DJ. Hänen väitöskirjansa (2019) käsitteli suomiräpin maailmankatsomuksia. Rantakallio työskentelee nimellä DJ SHY GRL osana FWU-DJ-kollektiivia sekä SOFA-duon keikkakokoonpanoa.

Heini Strand on toimittaja, kirjailija ja kirjastotyöntekijä. Strandin toimittama Hyvä verse (Into, 2019) oli ensimmäinen suomalaisia naispuolisia räppäreitä käsittelevä kirja.

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:

Inka Rantakallio & Heini Strand. Kuva: Meri Björn.