Kuka tahansa voi pian esiintyä Musiikkitalossa

Ota Musiikkitalon estradi haltuun!

Musiikkitalo tarjoaa 24.–26.2. harvinaislaatuisen mahdollisuuden päästä soittamaan tyhjään Konserttisaliin. Kuka tahansa voi olla 45 minuutin ajan tähtisolisti ja kokea Musiikkitalon akustiikan esiintyjän näkökulmasta.

“Estradi on teidän” -lippu maksaa 149 € (+ tilaus- ja toimitusmaksut), ja yhdellä lipulla saliin pääsee 1–3 henkilöä 45 minuutiksi. Liput tulevat myyntiin tiistaina 9.2. klo 9 Ticketmasterin kanaviin. Soittovuoroja on tarjolla tasatunnein ke 24.2. klo 10–16 ja to–pe 25.–26.2. klo 14–20, eli myyntiin tulee yhteensä 21 lippua.

Konserttisali on tapahtumapäivinä valaistu, ja lavalla on Musiikkitalon Steinway-flyygeli. Halutessaan voi tuoda mukanaan myös oman soittimensa ja/tai kaksi kaveria. Varaukseen voi suhtautua poikkeuksellisen hienona treenikämppänä, mutta mikään ei estä yksityiskonsertin pitämistä esimerkiksi mielitietylleen. Ei taida olla toista tapahtumaa, joka olisi samaan aikaan niin intiimi ja mahtipontinen kuin yksityiskonsertti Musiikkitalossa.

Soittajat pääsevät komeaan kaanoniin: Musiikkitalo täyttää tänä vuonna 10 vuotta, ja Konserttisalin lavalla ovat esiintyneet mm. Karita Mattila, Philip Glass, Patti Smith ja Nick Cave sekä lukuisat maailman sinfoniaorkesterit, kuten Concertgebouw-orkesteri, Berliinin filharmonikot, Staatskapelle Berlin, Baijerin radion sinfoniaorkesteri ja Wienin filharmonikot.

Tempauksen idea syntyi Musiikkitalon asiakkailta. ”Saimme sattumalta parin päivän sisään kaksi eri kyselyä mahdollisuudesta päästä soittamaan flyygeliä tyhjään Konserttisalin. Ajatus oli oikein kutkuttava, ja hetken pähkäiltyämme saimme luotua koronaturvalliset järjestelyt idean toteuttamiseksi”, kertoo Musiikkitalon myynti- ja markkinointipäällikkö Juha Paaso.

”Musiikkitalo on tällä hetkellä yleisöltä suljettu, mutta talossa harjoitellaan ahkerasti ja  tehdään striimikonsertteja. Etelän hiihtolomaviikko on tällaiselle tempaukselle mitä mainioin hetki, kun Konserttisali on poikkeuksellisesti tyhjillään.”

Tärkeimmät turvatoimet ja ohjeet:

• Yhdellä lipulla (alk. 149 €) saliin pääsee 1–3 henkilöä. Talossa on noudatettava turvavälejä.
  • Kaikissa siirtymissä on käytettävä kasvomaskia. On ehdottoman tärkeää, että Musiikkitaloon tullaan vain terveenä.
  • Vuokra-aika on yhteensä 45 minuuttia, johon kuuluvat käsipesut ja kulku talossa.
  • Kaikki pinnat (ovenkahvat, flyygeli ym.) desinfioidaan huolellisesti jokaisen kävijän välissä.
  • Saliin ei saa tuoda ruokaa eikä juomaa.
  • Lavamestarimme ohjeistaa paikan päällä flyygelin turvallisesta käytöstä. Mukana saa tuoda sellaisen oman soittimen, jonka pystyy yksin kantamaan.

Musiikkitalo on kaikille avoin konserttitalo ja tapahtumakeskus Helsingin ydinkeskustassa. Musiikkitalo täyttää tänä vuonna 10 vuotta.

Musiikkitalon urkujen rakentamista seuraava Urkujen matka -valokuvanäyttely avautuu maanantaina 6.9.3.9.2021 14:51:00 EEST | Tiedote

Helsingin Musiikkitalon konserttisalin uusien urkujen rakentamisen ensimmäinen vaihe toteutettiin konserttisalissa kesän 2021 aikana. Toistaiseksi urut jäävät vielä konserttiyleisön katseilta piiloon, mutta kesän aikana toteutettuihin työvaiheisiin pääsee kurkistamaan Urkujen matka -valokuvanäyttelyn kautta, joka on nähtävillä Musiikkitalon konserttisalin näyttelyvitriinissä.

Lontoon Philharmonia-orkesterin ja Santtu-Matias Rouvalin vierailu Tampere-taloon ja Musiikkitaloon siirtyy toukokuulle 202228.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali johtaa Lontoon Philharmonia-orkesterin konsertit ensi vuonna Helsingissä ja Tampereella. Musiikkitalo ja Tampere-talo toteuttavat orkesterivierailun yhteistyössä. Konsertit oli määrä järjestää syyskuussa 2021, mutta koronatilanteesta johtuen konsertit siirretään toukokuulle 2022. Konsertit toteutuvat Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella.

Kolme orkesteria jälleen yhdessä Taavi Oramon johdolla16.6.2021 10:38:08 EEST | Tiedote

Pääkaupungin itsenäiset orkesterit Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra sekä Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) yhdistävät jälleen voimansa AUF-yhteistyön merkeissä. Syyskuun Musiikkitalon konsertissa "Musiikkia kaikille" rikotaan rajoja, ja yhdistellään eri aikakausia ja tyylejä. Orkesterit soittavat yhdessä ja erikseen teoksia, joissa yhdistyvät vanha ja uusi, kevyt sekä vakava. Konsertin kapellimestarina toimii musiikin moniosaaja Taavi Oramo.

Musiikkitalo täyttää 10 vuotta! Synttäriviikkoa juhlitaan syyskuun alussa3.5.2021 15:09:53 EEST | Tiedote

Musiikkitalo täyttää 10 vuotta Musiikkitalon avajaisista tulee elokuun viimeisenä päivänä kuluneeksi tasan 10 vuotta. Lähes 20 vuotta kestäneen monivaiheisen suunnittelun ja rakentamisen jälkeen kapellimestari Jukka-Pekka Saraste johti 31.8.2011 avajaiskonsertin, jonka orkesteri muodostui Helsingin kaupunginorkesterin puhallin- ja lyömäsoittajista sekä Radion sinfoniaorkesterin jousisoittajista. Kuoro koottiin Sibelius-Akatemian opiskelijoista, henkilökunnasta sekä pääkaupunkiseudun kuoroharrastajista. Avajaiskonsertin ensimmäisenä numerona soitettiin Jean Sibeliuksen Finlandia. Kymmenen vuoden aikana Musiikkitalosta on muodostunut maamme vilkkain konserttitalo. Vuonna 2019 Musiikkitalossa järjestettiin yli 1 600 tapahtumaa, ja taloon tehtiin yli miljoona käyntiä. Musiikkitalo on vakiinnuttanut paikkansa kulttuurin kentällä ja saanut erityistä kiitosta arkkitehtuuristaan, akustiikastaan ja asiakaspalvelustaan – mutta ennen kaikkea siellä järjestetyistä konserteista. Kymmenen vuoden aik

Ambient-Vivaldia ja elokuvatehosteita kolmen orkesterin yhteiskonsertissa 15.9.202010.9.2020 17:50:14 EEST | Uutinen

AUF-orkesterit eli yhteistyötä jo vuodesta 2017 tehneet kamariorkesteri Avanti!, UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) esiintyvät toistamiseen yhteiskonsertissa tiistaina 15.9.2020 kello 19 Musiikkitalon konserttisalissa. Konserttiohjelmassa liikutaan näiden kolmen orkesterin luonteille sopivasti jazzin, nykymusiikin ja barokin alueilla, mutta yhtä lailla mukana on yllätyksellisempiäkin elementtejä.