Kulta ry: Taiteen ja kulttuurin kentällä kaikki toimijat ovat kohtalonyhteydessä toisiinsa

Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry yhtyy opetus- ja kulttuuriministeriössä valmisteltujen Taide- ja taiteilijapoliittisten suuntaviivojen päätavoitteeseen: taide yhteiskunnan ytimeen. Myös selvä tavoite kulttuuribudjetin kasvattamisesta prosenttiin valtion budjetista on erinomainen. Samoin kannatamme tavoitetta vahvistaa kulttuurin ja taiteen roolia muiden ministeriöiden toimialoilla, sillä se kasvattaa kulttuuripolitiikan painoarvoa vastaamaan kulttuurin ja taiteen yhteiskunnallista merkitystä.

KULTA ry:n tehtävä tukee Taide- ja taiteilijapoliittisten suuntaviivojen tavoitetta, sillä KULTA ry parantaa kulttuurin ja taiteen yhteiskunnallista arvostusta ja taloudellisia toimintaedellytyksiä.  Kiitämme sitä, että taiteen vapaus on julkiselle vallalle ensimmäinen lähtökohta. Eri taidemuotoja pitää tarkastella tasapuolisesti, kunkin taiteenalan tarpeesta käsin.

KULTA ry tukee linjausten ekosysteemiajattelua: taiteen ja kulttuurin kentällä kaikki toimijat ovat kohtalonyhteydessä toisiinsa eli kun kaveri kukoistaa, minäkin kukoistan. Rahoitus- ja tukijärjestelmien tarkoituksesta KULTA ry yhtyy suuntaviivojen linjaukseen: sen on mahdollistettava pitkäjänteinen taiteenalojen kehitys ja oltava myös joustava ja mahdollistava. Osallistumme mielellämme rahoitus- ja tukijärjestelmien uudistamistyöhön.

Taide yhteiskunnan ytimeen

KULTA ry siteeraa Ratsia -yhtyeen viisaita säkeitä kappaleesta Lontoon skidit: ”Lontoon skidit sanoo, ett’ niill’ on tylsää / Lontoon skidit sanoo, ettei oo tekemistä / Tietääks ne millasta on Pihtiputaalla?

Vaikka eri väestöryhmien erot kulttuuriosallistumisessa ovat kaventuneet, Suomessa on edelleen sekä alueellisia että muita katveita mahdollisuuksissa kokea, harrastaa ja tehdä kulttuuria ja taidetta. Yhteiskunta sijaitsee kaikkialla, missä on ihmisiä, jokaisen ihmisen elämässä. Me tarvitsemme lisää kulttuuria ja taidetta, jotta yhä useampi Suomessa asuva pääsisi osalliseksi siitä, mikä meitä eniten yhdistää: kulttuurista.Jotta tavoitteessa onnistuttaisiin, on varmistettava riittävä ja kattava ammattimainen kulttuuri- ja taidetarjonta kaikille. Tätä tavoitetta tukee uusi erinomainen laki kuntien kulttuuritoiminnasta.

Tarjonnan lisääminen ei vielä yksin riitä, mikäli kaikenlaisia yleisöjä ei ole kasvatettu osallistumaan kulttuurielämään. Saavutettavuuden katveista on tietoa, ja se tukee yhteistä tavoitettamme saada kulttuurille ja taiteelle lisää resursseja.

Lisätietoja: pääsihteeri Rosa Meriläinen, 050 432 6679, rosa.merilainen@kulttuurijataide.fi