Jyväskylän yliopisto

Kuluttajan sitoutuminen on vajavaisesti ymmärretty ilmiö

Jaa
Liikkeenjohtajat ja tutkijat ovat erittäin kiinnostuneita kuluttajien sitoutumisesta, mutta käsitteeseen liittyy yhä paljon epäselvyyttä. Sitoutumiseen kannattaa pyrkiä, mutta sen mittaaminen on nykyisillä työkaluilla haastavaa.

Yhä useampi yritys on nostanut strategiseksi tavoitteekseen asiakkaiden sitouttamisen. Sitoumuksen merkityksestä ei kuitenkaan tällä hetkellä olla yksimielisiä. Ongelmaksi määritelmien monimuotoisuus nousee esimerkiksi silloin kun organisaation työntekijöillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitä sitoutuminen käytännössä tarkoittaa.

Väitöstutkimus paljastaa, että usein sitoutuminen nähdään käyttäytymisperusteisena ilmiönä, kuten tuotteen ostamisena ja suositteluna. Monet tarkastelevat lisäksi kuitenkin psykologista sitoutumista, esimerkiksi tuotteen käyttöön keskittymistä ja käytön aikana koettavia tunteita.

- Kokonaisvaltaisen johtamisen näkökulmasta sitoutumista on parasta tarkastella sekä käyttäytymisenä että psykologisena ilmiönä, toteaa Janne Hepola Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Puutteellista mittaamista

Kuluttajien sitoutumista on pyritty myös laajasti mittaamaan muun muassa palveluiden, yhteisöjen ja sosiaalisen median konteksteissa. Varta vasten kehitettyjä mittareita on kuitenkin vähän, ja suurin osa mittareista ei ole sopusoinnussa mittaamisen perusperiaatteiden kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yritysjohtajien keinot mitata asiakkaiden sitoutumista luotettavasti ovat tällä hetkellä rajalliset.

- Markkinoinnin mittaamisessa on yleisestikin huolestuttavia puutteita, joten tämä löydös on osa isompaa ongelmaa, Hepola jatkaa.

Sitouttamiseen kannattaa pyrkiä

Aiemmat tutkimukset ovat näyttäneet, että asiakkaan sitoutuminen on yhteydessä muun muassa asiakasuskollisuuteen, brändipääomaan ja asiakaskäyttäytymiseen.

- Koska sitoutumisen määritelmissä on runsaasti vaihtelua ja mittauskäytännöt ovat paikoin kyseenalaisia, kannattaa aikaisempien tutkimusten tuloksiin suhtautua pienellä varauksella, Hepola kehottaa.

Väitöstutkimus paljastaa myös, että kun palvelun käyttö perustuu hedonistisiin syihin, psykologinen sitoutuminen on parempi selittäjä palvelun käyttöaikomukselle kuin asenne ja tyytyväisyys.

- Asiakastyytyväisyys ei siis aina ole paras mittari asiakaskohtaamisen onnistumiselle, Hepola sanoo.

Janne Hepola valmistui kauppatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2015. Nykyään hän työskentelee markkinoinnin yliopistonopettajana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa.

KTM Janne Hepolan markkinoinnin väitöskirjan "Advancing the consumer engagement concept: insights into its definition, measurement, and relationships" tarkastustilaisuus järjestetään torstaina 20.6. klo 12 Jyväskylän yliopiston Agora-rakennuksessa Lea Pulkkisen salissa. Vastaväittäjänä toimii Associate Professor Jani Merikivi (Grenoble Ecole de Management, Ranska) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto.

Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 94, 233 s., Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7790-0 (PDF).

Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7790-0

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Janne Hepola
janne.m.hepola@jyu.fi
040 805 4250

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän yliopistolle myönnettiin huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus6.5.2024 17:15:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopistolle on myönnetty Olympiakomitean huippu-urheilijamyönteisen korkeakoulun laatutunnus. Tunnus tarkoittaa sitä, että opiskelevien urheilijoiden arki on toimivampaa korkeakouluissa, joissa opiskelun ohjaamisen käytänteet tukevat urheilijaa urheilun ja opintojen yhdistämisessä. Laatutunnuksen saaneet korkeakoulut ovat tehneet jo pitkään tiivistä yhteistyötä omien alueidensa urheiluakatemioiden kanssa.

Uusimmat liikunnan ja terveyden opinnäytetyöt esitellään yleisölle Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivässä 8.5.2024 Agorassa3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Liikuntatieteellisen tiedekunnan Tieteen päivä järjestetään keskiviikkona 8.5.2024 Agorassa. Tapahtuman keskipisteessä ovat opiskelijat ja väitöskirjatutkijat, jotka pääsevät päivän aikana esittelemään valmistuvia opinnäytetöitään. Päivän tarkoituksena on nostaa esiin ja juhlistaa tiedekunnan monipuolista tutkimusta ja tarjota opiskelijoille harjoitusta ja kokemusta tieteellisen työn esittämisestä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye