Kulutuksen kasvihuonekaasupäästöjä arvioidaan pääkaupunkiseudulla

Kulutusperäiset ilmastopäästöt muodostavat noin puolet suomalaisten kokonaishiilijalanjäljestä, mutta tietoa niistä on tuotettu toistaiseksi vähän. Kulutusperäisiä päästöjä syntyy esimerkiksi ruoantuotannosta ja matkailusta. HSY:n valmistelemassa Kestävän kaupunkielämän ohjelmassa on yhtenä toimenpiteenä arvioida ensimmäistä kertaa näitä kuluttamisen välillisiä päästöjä.

Kulutuksesta aiheutuvien päästöjen arvioinnissa huomioidaan myös hyödykkeet, jotka valmistetaan muualla, mutta kulutetaan alueella. Kuva: HSY / Suvi-Tuuli Kankaanpää

Nykyinen päästölaskenta kattaa vain osan asukkaiden hiilijalanjäljestä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY laskee vuosittain jäsenkaupunkiensa kasvihuonekaasupäästöt. Laskennassa tarkastellaan kaupungin alueella tapahtuvia, niin sanottuja suoria päästöjä: kaukolämmön kulutuksen, liikenteen, teollisuuden, maatalouden ja jäte- ja vesihuollon päästöjä sekä sähkönkulutuksesta laskettavia päästöjä. Suorien päästöjen seuranta kattaa kuitenkin vain osan kaupunkilaisten hiilijalanjäljestä, sillä merkittävä osa pääkaupunkiseudun kulutuksen, kuten elintarvikkeiden, tavaroiden ja matkustamisen, kasvihuonekaasupäästöistä muodostuu alueen ulkopuolella. Näiden epäsuorien, kulutushyödykkeisiin sitoutuneiden välillisten päästöjen huomioiminen voi nostaa pääkaupunkiseudun asukaskohtaiset päästöt yli kaksinkertaisiksi. Kestävän kaupunkielämän ohjelmassa on tarkoitus tuoda kulutuksesta aiheutuvat päästöt ja niiden vähentäminen näkyvämmin mukaan kaupunkiseudun kestävän kehityksen työhön.

- Elämäntapojemme takia aiheutuu paljon sellaisia päästöjä, jotka eivät näy kotikaupunkiemme päästölaskelmissa vaan muualla Suomessa tai kokonaan kotimaan rajojen ulkopuolella. Ilmastoa lämmittävät kasvihuonekaasupäästöt leviävät kuitenkin ilmakehässä ympäri maapalloa, joten on tärkeää kiinnittää huomiota myös näihin päästöihin, sanoo ilmastoasiantuntija ja Kestävän kaupunkielämän ohjelman projektipäällikkö Maaria Parry HSY:stä.

Ohjelma kannustaa asukkaita kestäviin kulutusvalintoihin

Kestävän kaupunkielämän ohjelma on pääkaupunkiseudun kaupunkien omia ilmasto- ja resurssiviisausohjelmia täydentävä laaja seudullinen ohjelma, jossa teemoina ovat ilmastonmuutoksen hillintä, sopeutuminen lämpenevään ilmastoon sekä kiertotalouden edistäminen. Ohjelmalla edistetään valintoja, jotka vievät kaupunkilaisten elämää suuntaan, jolla ilmaston lämpeneminen voidaan pysäyttää 1,5 asteeseen. Ohjelmassa on erityinen painoarvo pääkaupunkiseudun asukkaiden kulutusvalinnoilla. Ohjelmassa ehdotetaan toimenpiteitä, joilla kulutuksesta johtuvia päästöjä voidaan alentaa erityisesti kiertotalouden keinoja edistämällä. Ohjelman tarkoituksena on tehdä myös ilmastotekoja nykyistä näkyvämmäksi esimerkiksi muuttamalla julkiset ruokahankinnat ilmastoystävällisemmiksi.

Kestävän kaupunkielämän ohjelmassa on kuusi painopistealuetta ja yhteensä 68 toimenpidettä. Nämä painopisteet ovat: kulutus, ruoka, jäte ja vesi, kaupunkisuunnittelu, rakentaminen sekä hyvinvointi. Toimenpiteiden toteuttaminen edellyttää seudullista yhteistyötä julkisten organisaatioiden, yritysten, tutkimuslaitosten ja asukkaiden kanssa.

- Valintamme arkielämässä vaikuttavat ilmastoon. Toteuttamalla ohjelman toimenpiteitä yhdessä, hallintorajat ylittäen, voimme edistää ilmaston kannalta parempien valintojen tekemistä, HSY:n seutu- ja ympäristötiedon tulosaluejohtaja Irma Karjalainen sanoo.

Kestävän kaupunkielämän ohjelman taustalla on HSY:n visio tehdä yhdessä pääkaupunkiseudusta maailman kestävin kaupunkiseutu. HSY vastaa ohjelman koordinoinnista ja seurannasta. Toimenpiteiden toteuttamiselle sovitaan vastuutahot ja luodaan avoin seurantajärjestelmä.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja17.6.2021 13:47:05 EEST | Tiedote

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.6.202115.6.2021 15:41:02 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.6.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päättää myös talousarviolainan ottamisesta, HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman hyväksymisestä vuosille 2021 - 2030 ja urakoitsijoiden valinnasta seka- ja biojätteiden sekä kartonkipakkausten keräykseen ja kuljetukseen Itä-Helsingissä. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista: - Esplanadin ja Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen saneeraus - Tattariharjuntien, Nallenrinteen ja Lentoasemakorttelien vesihuolto - Aleksis Kiven kadun ja Teollisuuskadun viemäritunneli - Perkkaan paineviemärin kahdennus ja vesihuollon saneeraukset Majurinkadulla, Everstinkadulla ja Säterinkadu