Vilkas Group Oy

”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”

Jaa
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”
Verkossa ostaminen on siirtynyt heräteostoksista järkihankintojen suuntaan. Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan kasvun jatkuneen, voimakasta kasvua odotetaan kuluttajien luottamuksen palautuessa.
Verkossa ostaminen on siirtynyt heräteostoksista järkihankintojen suuntaan. Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan kasvun jatkuneen, voimakasta kasvua odotetaan kuluttajien luottamuksen palautuessa.

Lehdistötiedote 20.1.2023

Verkkokaupan euromääräinen kasvu on jatkunut, mutta jää alle inflaation. Tämä ilmenee uunituoreesta verkkokauppaindeksistä, joka seuraa reaaliaikaisesti noin 2000 verkkokaupan todellista myyntiä. Indeksiä tuottavan verkkokauppatoimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski on indeksin tuloksista ennen muuta helpottunut.

”Torjuntavoitoksi tätä kutsuisin. Kuluttajien luottamus on ollut pohjalukemissa, mutta siitä huolimatta verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkui – ihan hyvä merkki koko taloudelle. Pieni merkki historiaan jää siitä, että 3,6 prosentin kasvu jää alle inflaation eli reaalikasvusta ei tällä kertaa voi puhua. Kehnon luottamuksen perusteella olisi kuitenkin voinut odottaa jopa romahdusta, joten kyllä myönteisen puolelle tulos kallistuu”, puntaroi Korkiakoski.

Korkiakosken mukaan kuluttajien ostokäyttäytymisessä on tapahtunut suuri muutos.

”Euroja käytetään verkossa entistä enemmän, mutta tilausmäärät putosivat taas yli 10 prosenttia. Voisi tiivistää, että kulutusjuhlista on siirrytty järkihankintoihin. Verkossa shoppaillaan spontaanisti aiempaa vähemmän, mutta toisaalta tehdään mittavampiakin järkihankintoja. Kuluttajat toimivat poikkeusoloissa rationaalisesti ja hyödyntävät mahdollisuudet löytää verkon kautta edullisimmat ratkaisut suuremmissakin ostoksissa. Ei fiksuinta lämpöpumppua lähdetä autolla etsimään… Ihmiset oppivat hyödyntämään verkkoa koko ajan paremmin”, analysoi Korkiakoski. 

Verkkokauppaan luvassa vahvaa kasvua

Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz nostaa myös esiin, että kuluttajien halu tehdä järkihankintoja korostuu myös verkkokaupassa. 

”Kvartaaleittain toteutettava Shopping Pulse -tutkimuksemme osoitti, että syitä miksi suomalaiset valitsevat verkko-ostamisen ovat helpompi hintavertailu (81 %) ja edullisemmat hinnat (76%) –  nämä ovat molemmat ominaisuuksia, joiden merkityksen uskon säilyvän myös vuonna 2023, kun taloudentilan epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä. Verkkokaupan kasvua ajavat nuoremmat sukupolvet, sillä yli kolmasosa Z-sukupolvesta (39 %) ja millenniaalista (32 %) sanoo, että jos he voisivat vapaasti valita, valitsisivat he verkkokaupan kivijalan sijaan, kun taas X-sukupolvesta vain 27 prosenttia ja suurista ikäluokista 13 prosenttia sanoo mieluummin ostavansa verkosta kuin kivijalasta.”

Juuri verkko tarjoaa parhaat tavat säästää ostoksissa, mitä suomalaiset runsaasti arvostavat.

"Samat teemat nousivat esiin myös Klarnan kvartaaleittain toteutettavasta Money Management Pulse -tutkimuksesta ja loppuvuodesta tekemästämme Holiday Hack report -kyselytutkimuksesta: suomalaiset sijoittuivat maailmanlaajuista keskiarvoa korkeammalle, kun kysytään kiinnostuksesta omaan henkilökohtaiseen talouteen (75 % vs. 65 %). Esimerkiksi joulun alla 82 prosenttia suunnitteli säästävänsä rahaa lahjaostoksissa erilaisin keinoin. Suomalaisten suosituimmat tavat säästää ostoksia tehdessä olivat kanta-asiakasohjelmat (55 %), hintavertailutyökalut (52 %), kupongit (29 %) ja ostosovellukset (24 %). Nämä ovat kaikki ominaisuuksia, joihin myös Klarna on investoinut viime vuosina palvellakseen paremmin verkkokaupan käyttäjiä ja jotka ovat todennäköisesti entistä tärkeämpiä kuluttajille, jotka haluavat tänä vuonna säästää rahaa”, kuvailee Segercrantz.

Vilkkaan Korkiakoski vetääkin nykytilanteesta rohkaisevia johtopäätöksiä verkkokaupan kehityksestä pidemmälle aikavälille.

”Pandemia opetti miltei kokonaisen sukupolven senioreita verkko-ostajiksi. Vaikka ostaminen on juuri nyt aiempaa varovaisempaa, eivät jo verkon makuun päässeet uudet senioriostajat enää verkkoa hylkää. Ja nuoremmille sukupolville verkossa shoppailu on tietysti itsestään selvää. Eli: kun luottamus talouteen palautuu, verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin. Esimerkiksi Ukrainan sotamenestys Venäjää vastaan on jo elvyttänyt luottamusta”, näkee Korkiakoski. 

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Klarna Oy, press@klarna.com

Avainsanat

Kuvat

Verkossa ostaminen on siirtynyt heräteostoksista järkihankintojen suuntaan. Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan kasvun jatkuneen, voimakasta kasvua odotetaan kuluttajien luottamuksen palautuessa.
Verkossa ostaminen on siirtynyt heräteostoksista järkihankintojen suuntaan. Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan kasvun jatkuneen, voimakasta kasvua odotetaan kuluttajien luottamuksen palautuessa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Verkkokaupan myynti romahti 39 prosenttia – ”Pohjakosketuksesta pomppu kohti joulua!”: Ostovoiman nousu lupaa käännettä parempaan17.10.2023 10:05:49 EEST | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo häkellyttävästä pudotuksesta verkkokaupassa. ”Lähes 40 prosentin pudotus verkkokauppaan on ennennäkemättömän valtava”, kuvaa muutosta indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakosken mukaan suunta on kuitenkin kääntymässä. ”Palkansaajien ostovoima on jo paranemassa ja talous kääntymässä taantumasta kasvuun, mikä merkitsee pikaista paluuta plussalle myös verkkokaupalle. Myös indeksistämme löytyy tähän tukea”, arvioi Korkiakoski.

Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote

Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.

”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye