Kumpi on yleisin talousidoli Suomessa: äiti vai isä? S-Pankin uusi tutkimus paljastaa, miten suuri merkitys raha-asioilla on omaan hyvinvointiin

Suomalaiset kokevat raha-asiat yleisimmäksi stressin aiheuttajaksi. Oman taloustilanteen koetaan ylipäänsä vaikuttavan merkittävästi koko hyvinvointiin. Omien raha-asioiden hoitamiseen ollaan myös valmiita hankkimaan ulkopuolista apua: rahastosäästäminen kiinnostaa useampia kuin personal trainer. Muun muassa tämä kaikki selviää S-Pankin uudesta tutkimuksesta.

Raha-asiat ja henkilökohtainen taloustilanne kytkeytyvät tiiviisti omaan henkilökohtaiseen hyvinvointiin.

Tämä käy ilmi S-Pankin teettämästä uudesta kyselytutkimuksesta (PDF). Sen perusteella lähes joka toinen kokee raha-asioiden aiheuttaneen tai aiheuttavan jossain määrin stressiä. Seuraavaksi yleisimpänä stressin aiheuttajana pidetään kiirettä.

Se, missä päin Suomea asuu, vaikuttaa siihen, miten suureksi stressin lähteeksi raha-asiat koetaan. Rahasta murehditaan eniten Etelä-Suomessa, jossa yli puolet stressaa raha-asioista. Vähiten stressataan Uudellamaalla, jossa näin ajattelee alle 40 %.

Kaikkein tärkeimpinä hyvinvointiinsa vaikuttavana tekijänä suomalaiset pitävät terveyttä. Näin ajattelee lähes kolme neljästä suomalaisesta. Oman taloudellisen tilanteen katsoo tärkeäksi hyvinvointia edistäväksi tekijäksi kuitenkin yli 40 prosenttia suomalaisista. Ruokavalion nimeää tärkeäksi tekijäksi kolmannes ja asuinolosuhteet viidennes suomalaisista.

”Tutkimuksen tulokset puhuvat sen puolesta, että raha ei saisi olla tabu”, kertoo säästämisen ja sijoittamisen tuoteryhmäpäällikkö Annika Pohtila S-Pankista.
Pohtila toivookin, että suomalaiset rohkaistuisivat puhumaan enemmän raha-asioistaan, kuten lainoista ja säästöistään. Perinteisesti näistä asioista kun on saatettu vaieta jopa oman perheen sisällä.

Oman perheensä ja lähipiirinsä joukosta suomalaiset nimeävät suurimmaksi taloudelliseksi esikuvaksi useammin äidin kuin isän. Äitiä pitää esikuvana 22 prosenttia suomalaisista ja isää 18 prosenttia. Pohtila vinkkaa kuitenkin turvautumaan rohkeasti myös ammattilaisten apuun tai kokeilemaan esimerkiksi digitaalisen sijoitusneuvonnan palveluita.

Tutkimuksen perusteella etenkin monet ruuhkavuosia elävät 30–44-vuotiaat ovat valmiita turvautumaan ulkopuoliseen apuun: rahastosäästäminen kiinnostaa heistä joka toista. Kaikkiaan rahastosäästäminen kiinnostaa useampia suomalaisia kuin esimerkiksi personal trainer- ja koulutuspalvelut.

”Meidän mielestämme jokaisella on oikeus rakentaa rahakkaampaa tulevaisuutta. Tänä päivänä suomalaisilla on onneksi käytössään useita täysin uudenlaisia keinoja ottaa oma talous haltuun”, Pohtila sanoo.

Tällä hetkellä suosiotaan kasvattaa kovaa vauhtia mikrosäästäminen. Kyseessä on ulkomailla trendiksi noussut ilmiö, jossa arkisia pieniä rahasummia sijoitetaan vähitellen esimerkiksi rahastoihin.

Suomessa ilmiön pioneeri on S-Pankki, joka toi vuosi sitten markkinoille Suomen ensimmäisen mikrosäästämisen palvelun, Säästäjän. Palvelulla on jo yli 20 000 käyttäjää, ja jopa 40 prosenttia Säästäjällä rahastosäästämisen aloittaneista sijoittaa nyt ensimmäistä kertaa ikinä.

Säästäjässä käyttäjät voivat siirtää rahojaan säästöön Suomen edullisimpiin yhdistelmärahastoihin helposti osana arjen rutiineja. Säästöön voi siirtää esimerkiksi euron jokaisesta korttiostoksesta, S-ryhmän ostoksista kertyvän Bonuksen tai itse valitsemansa summan.

Lue lisää Taloudellinen hyvinvointi -tutkimuksen tuloksista (PDF)

Kantar toteutti S-Pankin toimeksiannosta tutkimuksen taloudesta osana hyvinvointia. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 27.9.–3.10.2019. Tutkimukseen vastasi 1 109 täysi-ikäistä suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 18–74-vuotiaita suomalaisia sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen. Virhemarginaali korkeintaan 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa koko vastaajajoukossa.

Annika PohtilaSäästämisen ja sijoittamisen tuoteryhmäpäällikkö

Säästämisen erityisosaaja, joka innostuu muun muassa mikrosäästämisestä ja naisten sijoittamisesta.

050 330 9428annika.pohtila@s-pankki.fi

S-Asuntorahasto siirtyy vihreään sähköön ja kompensoi asukkaiden vuoden saunomisten hiilijalanjäljen7.10.2019 08:00:00 EESTTiedote

S-Pankki osallistuu valtakunnalliseen Energiansäästöviikkoon ja siirtyy käyttämään vihreää sähköä S-Asuntorahaston kiinteistöissä ympäri Suomen. Lisäksi rahasto kompensoi hiilidioksidipäästöt, jotka aiheutuvat sen omistamien asuntojen saunojen keskimääräisestä käytöstä vuoden aikana. Rahasto kannustaa omistamiensa asuntojen asukkaita pohtimaan omaa energiankäyttöään ja osallistumaan Energiansäästöviikkoon.

Mikrosäästäminen innostanut jo kymmeniätuhansia suomalaisia säästäjiksi5.10.2019 12:00:00 EESTTiedote

Yhä useampi suomalainen on valjastanut arjen pienet summat rahakkaamman tulevaisuuden rakennuspalikoiksi. Tästä kertoo mikrosäästämisen suosion nopea kasvu. Suomen ensimmäisellä mikrosäästämisen palvelulla Säästäjällä on jo yli 20 000 käyttäjää ja määrä kasvaa voimakkaasti. Säästäjän käyttäjät muodostavat ison osan kaikista uusista yhdistelmärahastojen säästäjistä viimeiseltä vuodelta.

Uusi vastuullinen vaihtoehto S-Pankin passiivisten rahastojen valikoimaan10.9.2019 07:00:00 EESTTiedote

Tänään markkinoille tuotavan FIM Passiivinen USA ESG -rahaston avulla on mahdollista tavoitella kustannustehokkaasti maailman suurimpien osakemarkkinoiden tuottoa. Tyypillinen indeksirahasto sijoittaa passiivisesti mutta ei huomioi sijoituskohteidensa vastuullisuutta. Myös uusi rahasto sijoittaa passiivisesti. Se ei ole kuitenkaan indeksirahasto, vaan noudattaa kattavasti vastuullisen sijoittamisen periaatteita. Vastuullisuuden huomioinnilla on vaikutusta erityisesti Yhdysvalloissa, jossa suosittuihin osakeindekseihin mahtuu runsaasti yrityksiä, joiden vastuullisuudessa olisi parannettavaa.