Kun haluat tietää maksutta ja anonyymisti vanhempien erosta

Kysy maksutta ja anonyymisti erosta ja maanantai-iltiaisin klo 10-11 klikkaamalla tästä: https://www.hyvakysymys.fi/paivystyschatti/vanhempien-eron-abc-chat/ maanantai-iltaisin klo 21-22 https://www.apuaeroon.fi/apuaeroon-chat. Eron ammattilaiset vastaavat sinulle.

Eroon liittyviä kysymyksiä:

Lapsen toinen vanhempi haluaa tavata lastaan sunnuntaiaamuisin klo 4.  Pitääkö vauva antaa. Itsen nukun öisin.  Ei tarvitse antaa ellei tapaamissopimuksessa niin lue.

Meillä on yhteishuolto, eihän silloin makseta elatusapua?  Kyllä voidaan maksaa.  Elatusavun maksu määräytyy vanhempien elatuskyvyn, lapsen tarpeen ja asumisen perusteella.

Meillä on yhteishuolto.  Voimmeko siirtää keskoskaapin Oulusta vuoroviikoin? Ei, yhteishuolto ei tarkoita sitä.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton eroasiantuntijat vastaavat kysymyksiisi siitä, miten järjestää lapsen asuminen, elatus ja huolto vanhempien eron jälkeen.

Kysy lisää: tj Heljä Sairisalo 040 3515355.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto on 45-vuotias lastensuojelujärjestö, jonka kohderyhmänä ovat lapsiperheet, joissa vanhempi asuu yksin lasten kanssa.  Yhden vanhemman perheitä on Suomessa 122 000.  Liito on ajanut toiminta-aikanaan elatusturvalain, yhteishuoltomahdollisuuden, vuoroasumisen sekä elatusapulaskurin.

Yhden vanhemman perheet haluavat työmarkkinoille14.9.2020 10:04:51 EESTTiedote

Yhden vanhemman perheet olivat vielä 1990-luvulla eniten työssä käyvä kotitaloustyyppi, mutta viimeisin työttömyysasteluku on 13,1 %. Se on kaksinkertainen verrattuna muuhun väestöön. Perheiden hoivapalvelut eivät ole pysyneet työmarkkinoiden muutoksessa mukana. Lapsiperheet ja etenkin yhden vanhemman perheet tarvitsevat nopeasti riittävästi ja oikeanlaisia palveluja. Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry vaatii lapsiperheiden palvelujen päivittämisiä työministeri Haataiselle lähetetyssä vetoomuksessaan.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry valitsi Susanna Kavoniuksen uudestaan kaksivuotiskaudelle5.9.2020 17:44:39 EESTTiedote

Liiton puheenjohtajana vuodesta 2014 alkaen toiminut Susanna Kavonius valittiin tänään Helsingissä uudelle kaksivuotiskaudelle. Erovuoroisten tilalle liittohallitukseen valiittiin Susanna Reijonen Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Riikka Kähkönen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry, Marjo Koivuaho Tampereen Yksin- ja Yhteishuoltajat ry:sta ja Satu Lahtinen Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta. Varajäseniksi valittiin Johanna Siltakorpi Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Sirja Benamar Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Seija Lamminpää Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Ari-Martti Hopiavuori Hyvä Erovanhemmuus ry:sta.